Jouw post was meer een aanleiding voor mijn verhaal.![]()
Ik merk alleen dat steeds meer mensen tegenwoordig de fout maken te veel mids in hun geluid te draaien en dat vind ik jammer.![]()
Sja veel mids fout. Dan nog liever dan de V vorm lijkt me. Ik speel zelf het liefst met de bas op 0 de mids rond de helft afhankelijk van de amp natuurlijk en het hoog vanaf de helft en hoger voor crunch. Bij clean ga ik nog ietsje verder en draai ik wel een beetje bas bij. Misschien is geen of weinig bas dan wel essentieler dan veel of weinig mids![]()
VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!
Ja, een juiste verhouding tussen laag, hoogmid en hoog is naar mijn idee belangrijker. En om weer on topic te komen: dat is met een AC30 prima mogelijk
Buizenpedaaltje? Nee, niet per se. De Tube King die ik heb is in zijn totaliteit een pedaal dat goed voor mij werkt, daar is die buis echt niet de meest belangrijke factor voor. Doet overigens alleen wat in de klankvorming, niet in de oversturing. De English Muffin zit anders in elkaar, volgens mij doen daar de buisjes wel meer in de oversturing. Maar of het een beter pedaal is? Mwoh... ik heb 'm wel eens Ge-A/B'ed en hij klinkt wel lekker, maar meer voor slag dan voor leads. Dikke crunch, maar wat minder sustain. Met een pedaal of twee (een drive een een boost vóór die drive) heb je een heel veelzijdige set hoor. Maar vóór je je suf prakkizeert over welke pedalen tof zijn: bedenk eerst of je inderdaad die amp wil!
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Wordt de VOX ac30 eigenlijk nog in Engeland gemaakt?
VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!
Nee, gelukkig niet. De laatste serie (Korg reissues) was qua bouwkwaliteit nou niet om over naar huis te schrijven, da's nu beter. Hopelijk leest flitslicht dit: ik vind Chinese bouw beter dan Europese![]()
het blijven klootzakken die chinezen, maar dat doen ze blijkbaar goed.
Ik krijg ook aardig wat herrie uit mijn Vox AC30 CC1, in combinatie met een Fultone OCD, MI Audio Blues Pro en een Catalinbread booster.
mijn bandje: www.piggyandtheperverts.nl
Hebben we het dan over bouw kwaliteit of geluidskwaliteit? Ik heb zelf een Vox AC30TB met 6 ingangen. 20 jaar oud of zo (van Korg in Engeland gebouwd) en echt een goddelijk clean geluid, en de verschillende scheurpedaaltjes die ik gebruik komen allemaal goed uit de verf (Mesa Boogie Bottle Rocket/Emma Electronics ReezaFratZitz/Digitech Hardwire Tube Overdrive/Tubescreamer). Ik heb er twee Blue Alnico Speakers in en vooral als het volume boven de 4 uit komt is het echt prachtig.
Naar mijn mening (en van vele andere meningen die ik in de tijd gegoogled heb, omdat ik deze versterker in de winkel zag staan en iets nieuws wilde) is de chinese kwaliteit echt inferieur op het gebied van onderdelen en zal daarom nooit het echte cleane VOX geluid (re)produceren waardoor ze zo beroemd zijn geworden.
EDIT: Deze opname heb ik even gemaakt om mijn feedback te testen: http://www.gitaarles-bilthoven.nl/fi...a%20Europa.mp3. Opgenomen met een AC30TB met SM58 ervoor en een ReezaFratZitz op vol.
Laatst gewijzigd door robertmolema; 30 juni 2010 om 14:29 Reden: Toevoeging
Dunning Kruger Effect rulez!
Gast, wat een genot om naar te luisteren. Serieus.
Wat een sustain ook! (op ongveer 65% van 't nummer)
Sustain? Hij zei niet voor niets dat -ie dat clipje maakte om feedback te testen...
Nee, ik heb het toch echt over zowel bouw- als geluidskwaliteit. De TBX zal vast wat lekkerder klinken door de Blues, maar de TB met greenbacks waar ik het over heb is verder technisch gelijk. Kijk maar eens van binnen of die zo propvol prachtige onderdelen zitten als je misschien hier en daar gelezen hebt. Ribbon connectors die makkelijk los kunnen raken, buizen op de print, joepie... Dat de nieuwere Voxen 'daarom' nooit zo clean kunnen zijn waardoor Vox zo beroemd is geworden, sja... da's deels smaak, maar ook deels een verschil in de amps. Beide gaan ze knetterhard clean, maar de CC lijn heeft een goed bruikbare master waardoor je 'm ook kunt laten crunchen als je dat mooi vindt. Laat Vox daar nu namelijk ook beroemd om zijn geworden, de crunch...
Maar goed, die Britten zijn behoorlijk gefilterd, is klankmatig toch wat geconstipeerd en ze zijn erg stijf. Zeker, langer clean, maar wat dat met kwaliteit te maken heeft? Da's gewoon een verschil in circuit en deels de onderdelen. Zet zo'n Korg reissue maar eens hard: die gaat niet lekker soepel crunchen, is erg bonkig. Circuitmatig is de Chinese lijn méér vintage correct dan de Korg reissue.
Dat je een clipje post met een dik scheurpedaal ervoor is wel on topic maar zet je 'prachtige clean'-argument geen kracht bij![]()
Favorieten/bladwijzers