Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 33 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Als je geen cathode cap gebruikt dan krijg je automatisch een demping als het input signaal stijgt. Immers als er meer signaal op de input van de buis komt, dan gaat er meer stroom door de buis lopen. Daardoor stijgt de spanning over de kathode weerstand en stelt de buis zich kouder in. De cap zorgt ervoor dat het AC gedeelte (signaal) naar GND wordt afgevoerd. Daardoor blijft de buis ahw op een vast instel punt staan en heb je dus minder demping.
    De weerstand van de condensator (Z) is afhankelijk van de frequentie. Hoe groter de cap hoe lager de frequentie waarop de buis stabiel blijft.
    In Fender amps zit vaak een 22uF cap over de kathode wat de bas accentueert. Bij high gain is dit niet echt wenselijk omdat het signaal te modderig wordt. Daardoor gebruikt men vaak een kleinere cap.

Vwb. De voedingsspanning: Ga eens experimenteren met de voeding software van www.duncanamps.com. Dan kun je precies zien wat er gebeurt als je een weerstand van bijv. 470 ohm direct na de diodes doet.
    Nico

Senior Member

Standaard

Bedankt nico. Ik heb het idd welleens gehad op school over de weerstand van een condensator. bij lage frequentie heeft hij hoge weerstand en bij hoge frequentie laat hij meer door als ik het goed onthoude heb :P
    Maar de condensatoren kan ik dus gewoon deze waardes laten of die 0,68 kan eventueel ook nog 1uF worden. Maar dit heeft verder niks te maken met de grote van de spanning die op de plate van de buis staat. Dit heeft alleen invloed op de weerstand.
    Handige site ook. Ik was al bezig om het te simuleren in multisim (gebruiken we op school ook). Maar moet eerst die trafo keer doormeten dat ik weet welke waardes ik erin moet stoppen.

Het begint langzaam aan wat te dagen wel hoe het allemaal werkt. Hoewel de buizen nog steeds even lastig blijven hoe het nou precies allemaal zit met stroom, spanning en de verhouding daarvan op de aansluitpunten en wat het doet.
    Ben er wel achter dat versterkertje bouwen simpeler lijkt dan het is. Maar vind het wel heel boeiend om mezelf in te verdiepen en ga er ook zeker mee door.

Tot dusver allemaal bedankt voor de tips en informatie alvast!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Je kan een buis zien als een waterkraan. De Anode is de toevoer, de tap is de kathode en de kraan is de Grid. Een klein beetje draaien aan de kraan is voldoende om veel water door te laten. Vergelijk dit als de stroom. Een beetje spanningsverschil via de grid kan grote stroom verschillen veroorzaken.

Bij een buis gebeurt hetzelfde.
    als de buis koud is, dan hebben zowel de kathode als de grid een 0-potentiaal. Op de anode staat een stevige positieve spanning. Er gebeurt echter niets (is niet helemaal waar maar dat kun je nu verder vergeten). Echter zodra de gloeidraden warmer worden (tot 700 graden celcius) schieten de electronen van de kathode af (die verwarmd wordt door de gloeidraden).
    Door de hoge positieve spanning van de anode zullen de electronen naar de anode aangetrokken worden. Het gevolg is, is dat de kathode nu electronen te kort komt. Dus moet er aanvoer van nieuwe electronen komen. En dat kan alleen via de kathode weerstand naar GND (de min van de voeding).

De wet van ohm stelt dat U = I X R. Er gaat dus spanning over de kathode weerstand vallen. Hierdoor wordt de kathode positiever tov. GND. De Grid echter zit via een 1M weerstand aan GND vast en heeft nog steeds een 0-potentiaal. Het gevolg van het opwarmen is dus dat de GRID negatiever is dan de kathode.

Het gevolg van dit gebeuren is dat de electronen nu niet meer vrij kunnen bewegen naar de anode omdat er een negatieve spanning in de weg zit. De electronen worden afgeremd of zelfs teruggestoten naar de kathode.

Ergens is er in dit proces een punt waar er een evenwicht is. Dat is het BIAS punt.

Als ik nu een beetje AC spanning toevoeg aan de GRID, kan ik de stroom laten varieren immers vanuit het evenwicht ga je geforceerd de grid spanning varieren.

Aan de anode kant is het eenvoudiger. Tussen de anode en de voeding zit een weerstand. Bij de 12AX7 meestal 100K.
    Als er stroom loopt door de kathode loopt hij ook door de anode. Ook hier geldt weer U=IxR. Dus zodra er stroom loopt door de anode, daalt de spanning op de anode omdat er een weerstand tussen zit. Maar zodra er een evenwicht is, dan wordt het allemaal stabiel

Echter door de variatie op de GRID, is er dus ook variatie in de anode stroom en zal de spanning varieren op de Anode. En precies in spiegelbeeld tov het signaal op de grid. Immers als de Grid positiever wordt, wordt de som van BIAS spanning + signaal minder negatief. Er loopt meer stroom, dus er valt meer spanning over de anode weerstand dus daalt de anode spanning. Omgekeerd dus aan het signaal.

Zo.. kleine refresh course
    Nico

Senior Member

Standaard

haha geweldig nico! bedankt weer. ik ga het morgen nog eens op mijn gemak doorlezen. net ff snel gelezen maar dat moet ik nog even paar keer doen om het volledig goed te begrijpen.

Senior Member

Standaard

Heej nico ik heb het nog eens op me gemak doorgelezen, in combinatie met het topic over triode buizen wat je hebt gemaakt hier en het is me al een stuk duidelijker.
    Doordat de buis gaat gloeien komt er stroom te lopen over de kathode omdat er een spanning op de anode staat. Omdat voor het biassen de stroom op grid eigenlijk negatief moet zijn maar dit niet kan. Zet je door middel van de weerstand tussen de kathode en de GND een spanning op de kathode wat eigenlijk dezelfde gevolgen heeft als het grid negatief maken.
    Maar met de kathode weerstand bepaal je dus ook de vervorming van de versterker? Hoe ongelijker de afstand word tussen de gridspanning op de loadlijn hoe meer vervorming (gain/distortion) je krijgt?
    Bij de P1 bijvoorbeeld heb ik zitten rekenen. daar staat 238V bron op, Ra is 100k en de Rk is 2,7K. Wanneer je dan loadlijn tekend en terug gaat rekenen vanuit die weerstand kom je op -1,6V grid ongeveer. Dus deze heeft dan iets vervorming?

Wat is eigenlijk de reden dat een preampbuis niet elke keer opnieuw gebiast moet worden en een eindbuis wel?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 5 mei 2010 om 19:47

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Maar met de kathode weerstand bepaal je dus ook de vervorming van de versterker? Hoe ongelijker de afstand word tussen de gridspanning op de loadlijn hoe meer vervorming (gain/distortion) je krijgt?
    De versterking wordt bepaald door de instelling van de BIAS stroom, de anode weerstand en type buis. Op het moment dat je zo negatief gaat dat de buis afgknijpt, krijg je distortion. Als je de buis te heet maakt, gaat er stroom door je grid lopen, krijg je distortion. Ik heb ooit een recensie geschreven hier over een boek. Zeer aanbevelingswaardig. Gaat over pre-amps.
    Bij de P1 bijvoorbeeld heb ik zitten rekenen. daar staat 238V bron op, Ra is 100k en de Rk is 2,7K. Wanneer je dan loadlijn tekend en terug gaat rekenen vanuit die weerstand kom je op -1,6V grid ongeveer. Dus deze heeft dan iets vervorming?
    Buizen hebben per definitie altijd vervorming, Maar het gaat hier om versterking. Verwar die twee niet. Versterking van het signaal kan, als er uitersten bereikt worden, leiden tot vervorming.
    Wederom je moet zorgvuldiger worden in de termen die je gebruikt. Een ander zet je anders op het verkeerde been. Dat zal leiden tot verwarring en mogelijk irritatie en dan haken ze af.

Wat is eigenlijk de reden dat een preampbuis niet elke keer opnieuw gebiast moet worden en een eindbuis wel?
    De pre-amp biast zichzelf automatisch door de kathode weerstand. Zoals het in het stuk staat.
    Een eindbuis kan ook via de kathode gebiasd worden (VOX AC30, Marshall 18W bijvoorbeeld). De grotere bakken worden vaker ingesteld met een negatieve bias spanning. De kathode hangt hier rechtstreeks aan GND.
    Nico

Senior Member

Standaard

OK bedankt weer nico. Ik heb idd naar dat boek zitten kijken maar vind het lastig dat het engels is. Opzich kan ik engels wel lezen. Maar zeker met zulke teksten en begrippen allemaal moet ik het in het nederlands vaak al 2 of 3 keer lezen om het goed te begrijpen.
    Wil dus eerst even wat nederlandse teksten enzo lezen om het principe allemaal een beetje onder de knie te krijgen dan denk ik dat ik het in het engels ook wat beter op pak. Ik snapte dat AX84 document eerst ook niet goed. Maar na jou topic over triodebuizen waar eigenlijk zelfde word uitgelegd begrijp ik wel wat ze doen.

Het is idd lastig om de goede begrippen te gebruiken. Want gain knop op je versterker geeft als je die open draait distortion. Maar gain betekend in principe versterkering.
    Bij de P1 xtreme hebben ze de buizen warmer ingesteld volgens mij. Daar gebruiken ze dezelfde kathode weerstand waarde als bij p1 maar er staat een veel grotere spanning op de anode.

Senior Member

Standaard

Maar gain betekend in principe versterkering.
    Zonder principe... Is gewoon versterking.
    Je voegt meer AC signaal toe op de GRID. Dus de stroom variatie wordt groter dus de spannings variatie op de Anode wordt groter.
    Op het moment dat het signaal te groot wordt, gaat de buis clippen... Distortion.
    Nico

Senior Member

Standaard

Vandaag op school een paar tussenuren dus had mooi tijd om alvast een chassis te zetten.
    2mm aluminium plaat gebruikt, wilde eerst de hoekjes nog dichtlassen maar daar had ik geen zin en tijd meer voor en achteraf gezien is dat misschien maar goed. Zou het misschien alleen maar vergalt hebben.

Standaard

Ziet er goed uit, strak gevouwen!
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten