Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 42 van 48 EersteEerste ... 324041424344 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 411 t/m 420 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Standaard

Het vlakken van het punthek:

Het kan nog altijd iets lager (en netter maar inmiddels heb ik wel al een normaal bespeelbare gitaar.

Ik heb ook die ene snaargeleider wat lager gemaakt. Nu lopen de snaren min of meer in dezelfde hoek over de topkam:

Alleen de A-snaar zou ik zo te zien wat verder om het asje moeten wikkelen om die ook een zelfde hoek te geven. Altijd zoeken naar het juiste compromis bij dit soort koppen. Maar ach, het is geen enkel probleem verder.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Het ziet er echt heel goed uit!

Standaard

Dank iFender!

Wat klein leed van de gitaarbouwer.
    Elke gitaar die ik bouw kost wel een setje snaren, bijna altijd de dunne E. Bij klusjes als het op maat vijlen van een brug ben ik eindeloos bezig snaren te ontspannen en weer te spannen. En dat gaat altijd maar zolang goed. Steevast leidt het ertoe dat de dunne E-snaar breekt op het punt waar ie de stemmechaniek bereikt; lijkt me ook logisch omdat op dat punt de scherpste knik zit en het eerste metaalmoeheid optreedt, zeker bij de dunste snaar.

Vandaag heb ik daarom maar eens een oud recept toegepast dat ik in pubertijden nog wel eens gebruikt heb om ondanks een gebroken snaar toch te kunnen repeteren of optreden:

Voor het doel van de dag voldoet het prima; ik denk dat mijn brug nu wel zo'n beetje is waar ie zijn moet:

En dat brengt me steeds dichter bij het zenuwachtige besef dat er weer een lakklus aan zit te komen
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

brug ziet er super uit, afgerond, i like it

ha, snaren knopen, deed ik vroeger ook wel es ja, snaren: kostelijke post voor een muzikant/bouwer, hier ook. Al breek ik nooit ofte never snaren aan de stemschroef, ligt mss aan de manier waarop je ze errond doet?

die string retainer: geweldig, eigenlijk zou ik dat ook moeten hebben voor een van mijn thin kings. Ik heb er eentje waarvan de tailpiece niet genoeg verzonken is (de hoek naar de brug is niet scherp genoeg, die is nl ook verzonken), probleem: ik kan niet nog dieper verzinken want de studs zouden aan de achterkant door de gitaar komen ... (thin king is dun ja met jouw systeem zou ik gewoon kortere schroeven kunnen nemen.
    Laatst gewijzigd door barno; 28 april 2010 om 21:17

Senior Member

Standaard

Wauw, meestal vind ik telecasters er niet uitzien... maar deze vind ik om de een of andere reden toch bijzonder sexy
    Mooi werk hoor

Standaard

Tja, het is typisch. Met spelen breek ik zelden of nooit meer snaren; en als ze breken is het op een brugzadel en op een moment dat ik al veel te lang geen nieuwe snaren heb genomen.

Maar ik geloof dat bij elke zelfbouw wel een dunne E is gebroken op dat zelfde punt. Ik denk niet dat ik iets vreemds doe met opzetten: snaar door het gaatje en strak trekken, dan zo'n anderhalve mechaniek afstand terugtrekken en aandraaien; één wikkeling bovenlangs en de rest (nog anderhalve slag ongeveer) onderlangs.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Tja, het is typisch. Met spelen breek ik zelden of nooit meer snaren; en als ze breken is het op een brugzadel en op een moment dat ik al veel te lang geen nieuwe snaren heb genomen.

Maar ik geloof dat bij elke zelfbouw wel een dunne E is gebroken op dat zelfde punt. Ik denk niet dat ik iets vreemds doe met opzetten: snaar door het gaatje en strak trekken, dan zo'n anderhalve mechaniek afstand terugtrekken en aandraaien; één wikkeling bovenlangs en de rest (nog anderhalve slag ongeveer) onderlangs.
    ik wind direct alles onderlangs, mss is jouw methode stemvaster, maar dat ie breekt heeft mss te maken met kruising, mss dat niet doen bij afstellen, enfin tis maar een gok

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dancing Lobster Bekijk bericht
    Wauw, meestal vind ik telecasters er niet uitzien... maar deze vind ik om de een of andere reden toch bijzonder sexy
    Mooi werk hoor
    Ha, het is ook niet echt een telecaster hè; alleen ervan afgeleid. Een experiment, zoals altijd.

Dank voor de steunbetuiging
    Aaron Stonebeat

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    die string retainer: geweldig, eigenlijk zou ik dat ook moeten hebben voor een van mijn thin kings. Ik heb er eentje waarvan de tailpiece niet genoeg verzonken is (de hoek naar de brug is niet scherp genoeg, die is nl ook verzonken), probleem: ik kan niet nog dieper verzinken want de studs zouden aan de achterkant door de gitaar komen ... (thin king is dun ja met jouw systeem zou ik gewoon kortere schroeven kunnen nemen.
    Misschien zou je ook de bouten of schroeven wat korter kunnen slijpen; een centimeter of twee lijkt me toch genoeg om welke spanning op een gitaar dan ook op te kunnen vangen. En als de studs in bussen staan: haal die bussen eruit en tap een schroefdraad direct in het hout; naar mijn idee maakt het weinig of geen verschil of je eerst een bus in het hout verankert en daar de stud indraait of de stud regelrecht in het hout draait. Tenzij de body van heel zacht hout is, maar ik geloof niet dat jouw gitaren daaraan lijden.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

ben nog steeds benieuwt hoe je de kleur gaat tackelen?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten