Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 13 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 122
    Senior Member

Standaard

Soit, ben eens gaan horen voor een kantenfrees: +/- € 160.
    En dan met maar een plastieken voetje ...
    Ga eens zien wat ze in puurs gebruiken, daar zat tenminste een metalen voet met kanten geleider aan, en het was geen alu !

soit, nu verder:

Heb van de week wat door gedaan, maar nu pas fotootjes kunnen plaatsen:

En ineens was ze dicht ...

En nog eentje:

En om te tonen dat het echt zo is:

En ik vind het er toch wel super uitzien, die offset zijkanten:

Daarna de rasterbebalking voor de helft verwijderd, omwille van verlies van stevigheid.

De opliggende bebalking verwijderd, en de onderlinge bebalking nu ook voorzien van een halfhoutse uitsparing:

En dan nieuwe balkjes voor erover:

En dan kunnen we bijna gaan plakken.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Super,
    ook geweldig toeval, zat een uurtje geleden te kijken naar mijn martin die ik net terug in orde had gezet en toen viel me voor de eerste keer op dat die een offset dikte heeft, maar dan in de lengte.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Soit, ben eens gaan horen voor een kantenfrees: +/- € 160.
    En dan met maar een plastieken voetje ...
    Ga eens zien wat ze in puurs gebruiken, daar zat tenminste een metalen voet met kanten geleider aan, en het was geen alu.

s.
    Stijn, koop niet zo'n stewmac-dreme geval, het is wel mooi gemaakt maar het werkt niet echt goed. Laatst kwam de frees langzaam uit de dremel en vervolgens zat hij muurvast.. Pas nadat hij weer afgekoeld was kon ik het freesje er uit halen. Ik denk dat de schacht/spantang gewoon te klein is om wat forsere sponningen te frezen. Ik bedacht me laatst dat een bureaulamp construcie met een frees eraan misschien ook wel kan werken.(moet wel wat steviger dan)

Senior Member

Standaard

Ikzelf heb een DEWALT en een Bosch.
    Ben zeer tevreden over de twee machines. Ik zou aanraden voor een dewalt te gaan aangezien er een kanten geleider bij zit en ook 3 spantangen 6,8mm EN OOK een 1/4...
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

@ barno: Dat hebben wel meer gitaren, nog laatst een larrivee in het atelier gehad, die had ook zo'n heel uitgesproken spievorm.
    Volgens mij gaat dat enkel om speelgemak, want het is heel de klankkast die de klank produceert, en niet enkel het deel onder de kam.

@ oigun: jep, ik ken het gegeven: dremel vind ik te licht, of je moet het in trapjes doen, en dan nog, zo'n freesschacht van 2 mm vind ik ook wat aan de dunne kant ...
    Ik vind het wel leuk zo'n licht machientje, zeker voor randinleg te frezen.

@ Hilko: Die bosch ken ik, maar daar zit niets bij van hulpstukken (dacht ik)
    Ben hier achter het atelier eens gaan horen voor een makita en hitachi, een van de 2 had een variabel toerental (en men verkocht enkel de motor, voet en hulpstukken apart te kopen, de andere had enkel een plastieken voet, wat ik dan weer wat cheap vond)
    Ga eens achter die dewalt, heb binnenkort weer wat centen om te spenderen :-)

Ik ga eerst die andere gitaar afbouwen, en dan production: 2x randinleg, 2x toetsjes maken, fretten, kammetjes maken, stemmechaniek erop en testen maar, ik schat half mei ???
    Zalig, mijn eerste klassieke gitaren, volledig gebouwd in atelier Kenens, zonder hulp, hopa !

s.

Standaard

Zo'n 25 jaar geleden (ik kon het niet geloven, dus nog maar even nageteld en ja hoor, 25 jaar geleden!) kocht ik mijn eerste bovenfrees, een Bosch POF52. Het ding heeft tijdens die voorbije jaren zo vaak om z'n moeder gehuild doch, het gaf nooit op. Een paar jaar geleden de POF wat op rust gesteld en een zwaardere, middenklasse kwaliteit, van Workx gekocht, waar ik evenwel ook erg tevreden over ben.
    Bij kleine freeswerkjes komt de Bosch nog wel eens boven, ik heb ze (is een bovenfrees vrouwelijk?) zelfs ooit uit de hand gebruikt, een beetje als een dremel (zo'n dremel lijkt me trouwens enkel te deugen als potloodslijper), maar dan met een freesbit met volgwiel, toen ik ingelijmde spoelbakken bij Corian werkbladen moest modelleren, erg handig!
    Ik denk dat men die Bosch nog steeds verkoopt, onder type POF500. Toen ik die kocht kreeg je er naast de gewone voet ook nog een kantenfreeshulpstuk bij, misschien is dit nog zo?

?
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

hm, even rond gesurft, maar bij bosch zelf verkopen ze de POV500 niet meer, enkel bij van die 'opkoop' sites?
    Hoe zou het dan zitten met garantie?

Maar dus zo'n voetje (rechts op de foto) wil ik ook bij de kantenfrees (anders is het geen kanten frees, hé)

Bij de dewalt zitten inderdaad heel wat hulpstukjes, verschillende tangen, enz. Lijkt me allemaal wel handig, en maakt het machientje ineens veel meer bruikbaar dan wanneer er niets bij zit. (Dat moet je er dan nog bij kopen, dus de totaalprijs ligt wel een pakje hoger dan...)

s.

Senior Member

Standaard

Na een druk cordefactum weekend (waar heel wat politoerwerk aan vooraf ging) eindelijk eens wat foto's kunnen uploaden.

Ik heb de 2e gitaar kunnen afwerken. Er staan nu 2 klassieke gitaren te wachten op randinleg, ik heb daar een leuk ideetje voor, dat zal wel duidelijk worden tijdens het bouwproces.

Er zullen wel een paar foto's verschijnen van het bouwproces die ook al bij de eerste gitaar getoond zijn, maar ik zal wat dieper ingaan in andere handelingen, maar ik vergeet soms foto's te trekken als ik in een bouw rush zit.

Genoeg geluld nu foto's:

De zijkanten van nr 2:

paringstekens:

In mijn atelier heb ik uit noodzaak leren plooien op een horizontaal buigijzer (aluminium pijp met een gasbrander in) maar ik heb mij een kerstkadeautje gekocht, en dat klem ik ook nog steeds horizontaal in.
    Zo kan je n.m.i. beter controleren of de buiging mooi haaks staat op de lengte van de zijkant.

Eerst de taille:

En dan de rest:

Na het buigen klemmen in de mal:

Staartblok ertegen:

Nog maar eens 2789 blokjes erin:

En op naar de volgende post.

s.

Senior Member

Standaard

Dan heb ik de hoogte van de zijkanten van de eerste gitaar afgemeten
    En deze over gezet naar de 2e. Maar een mm hoger, zodat ik nog wat speling heb om de zijkanten tot de juiste curve te schuren.

Zijkanten op hoogte gebracht en dan de lijmreepjes gelijmd.

Na het drogen: schuren.

Shopmade radius disk met 60 grit schuurpapier:

De rand gekleurd met krijt:

Schuren maar:

Nog een klein beetje:

Ik gebruik de schuurschijf enkel om een indicatie van de hoogste punten te krijgen.
    Die schaaf ik dan weg met een klein kopshoutschaafje, dit proces herhaal ik tot heel de rand vol schuursporen staat, dan weet ik dat zijkanten, hielblok en staartblok de perfecte curve hebben voor een gebogen rug waarbij de koorde van staart naar hiel 6mm bedraagt.

Gitaar toe:

En weer een post vol foto's.

s.

Senior Member

Standaard

TWINS !!!

Begin van de randinleg:

Restjes van de zijkanten worden gezaagd op 4 mm zodat de randinleg van het zelfde hout is als de zijkanten, leek mij wel een leuk gimmick.

Voorbereiding voor de details:

Esdoorn en palissander:

latjes en nog eens latjes ...

That's it for now, stay tuned !!!

s.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten