Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 39 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 389

Discussie: Elektro FAQ

Standaard

hallo heren experts,

ik heb een vraag. Ik heb een prs met zo'n "superswitch" zo'n 5 standen draaischakelaar. Ik heb op op mijn andere prs die switch vervangen zodat hij net als een les paul of het neck of bridge element schakelt.

Geen gedoe met enkelspoels of uit fase.

Nou wil ik van de gitaar met superswitch de 2e stand ( volgens mij neck element enkelspoels) en het brug element gewoon als humbucker met een 3 weg schakelaar schakelen. is dit mogelijk? zo ja, hoe?

ben een complete leek op electronica/ aansluitmogelijkheden van elementen dus enige hulp zou welkom zijn!

bij voorbaat dank!

gr
    @je

Standaard

Bedoel je dat je de 5-weg rotary vervangt door een 3-weg schakelaar, en dan in het midden de schakeling zoals je beschrijft?
    Moet kunnen, lijkt me, met de juiste schakelaar.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Maar schakelt die rotary wel zoals jij zegt?
    Dit vind ik erover op de site van PRS:

The 5 Position Rotary pickup Selector:

This PRS feature allows great tonal versatility using two PRS humbucking pickups. The switch combines the coils of each pickup to produce all of the "PRS tones".

Rotary Positions

* Position 10: Treble pickup - powerful with plenty of definition – traditional humbucker tone
    * Position 9: Outside coils in parallel - deep and clear sound
    * Position 8: Series single coils - warm version of the “in between the treble and middle pickups”
    * Position 7: Parallel single coils - crisp version of the “in between the treble and middle pickups”
    * Position 6: Bass pickup - warm with tons of character – traditional humbucker tone
    Lijkt mij eerlijk gezegd ook zinvoller dan een humbucker en een single coil tegelijk.
    Gaat het bij stand 8 en 7 om de binnenste spoelen of een andere combinatie (voorste/achterste)? Anders is het verschil tussen 9 en 7 me onduidelijk.

Met een tele-schakelaar is het zo te bedraden dat je de PRS-standen 10, 9 of 7, en 6 hebt (meen ik nu toch) maar ik verwacht met het nadeel dat in de tussenstand beide ongebruikte spoelen wel met één draad aan de signaalkant hangen en hoorbaar brommen.
    Met een 3-polige on-on-on schakelaar (3 standen, 9 pinnetjes) zou ik het beter kunnen doen.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Misschien is er wel een andere oplossing voor mijn probleem..

Als ik de rotary op de laatste standen zet.. dus 10 of 6 dan vervormt het geluid. Alsof ze een te hoog uitgangssignaal hebben voor mijn versterker of effecten..

Als ik die vervorming eruit krijg kan ik met een normale 3 way switch de humbuckers schakelen..

ik wil niet spelen met een volume knop. die moet gewoon vol open staan. M
    Mijn andere prs heeft dit ook en daar heb ik uiteindelijk andere elementen ingezet. Dit wil ik liever niet met deze doen...

kan ik op een andere manier het uitgangssignaal wat knijpen zonder dat het ten koste gaat van de toon?

bvd!

gr
    @je

Standaard

Dat zal nog niet meevallen, denk ik. Misschien met kleinere potmeters (ik neem haast aan dat het nu 500 kOhm is) in combinatie met een 'treble bleed'?

Paul RS zal die humbuckers er toch ongetwijfeld ingezet hebben vanwege de 'traditional humbucker tone".
    Aaron Stonebeat

Standaard

als ik klaar ben met mijn projecten zal ik er eens naar kijken..

thanks in elk geval voor je advies!

gr
    @je

Senior Member

Standaard

Hallo,

Wat ik nog mis in dit electronica FAQ:

Is er iemand tussen de experts die mij en de andere leken kan vertellen wat de hele gedachtengang is achter potmeters?
    - waardes?
    - log. of lineair?
    - welke te gebruiken voor volume en welke voor tone?
    - en vooral; waarom wel/niet?

Enige achtergrond info zou welkom zijn.

Groet, Mark
    Gear:
    Lakland 5594, Lakland 5502, Lakland Hollow Body Fretless, Squier Jazz Bass
    Eden WT550, Eden 210 XLT, Eden 115 XL

Senior Member

Standaard

weet niet of het hier moet: weet iemand hoe ik dit moet aansluiten door zo weinig mogelijk te veranderen
    en weet er iemand wat die vier draden doen bij het prec element?
    no life without music

Senior Member

Standaard

Er komt maar één draadje uit het bovenste element??? Dat kan niet kloppen. Als dat rode draadje een afgeschermde is dan zijn de drie overige draden waarschijnlijk plus, min en aarde.

Zo zou het er uit moeten zien dus bij de pots zit er ook nog iets niet geheel snor.

Senior Member

Standaard

Hallo,

Deze vakantie begin ik aan mijn eerste zelfbouw. Het wordt een (linkshandig) Jaguar-model. Nu heb ik een vraagje over de pickups die ik zou willen gebruiken:

Als bridge zou ik een DiMarzio Super Distortion (single coil) willen gebruiken en voor de neck een gewone Fender Jaguar Neck Pickup (ook single). Goede combinatie of niet? Ik weet niet zo erg veel van pickups een voor ik ze koop, toch nog even rondvragen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten