Toch nog even een waarschuwing:

Ik heb een Blues Deluxe van de 'Oude Amerikaanse' produktie ('91 - '95) en deze worden soms al bijna als vintage aangeboden, met alle hypes van dien, maar ik kan je vertellen dat de moderne re-issues (geen idee of die nou uit Mexico of USA komen) constructief betrouwbaarder zijn!

Mijn Blues Deluxe heeft aardig wat issues (lees: kapte ermee tijdens optredens, random uitvallen, kraken, volume valt weg) gehad met gebroken soldeercontacten rondom pots, inputs, buizenvoeten en twee keramische weerstanden ergens op de print. En nu beginnen de plactic jacks uit elkaar te vallen.

Ik heb deze gebreken zelf opgelost door opnieuw te solderen met betere (zilverhoudende) tin en rondom de weerstanden zelfs nieuwe verbindingen te solderen. De re-issues hebben in ieder geval betere jacks en een beschermrooster rond de eindbuizen en ik heb gelezen dat Fender zelf de problemen rond de weerstanden heeft aangepakt (betere of andere manier van bevestigen).

Qua klank zijn de oude echt niet beter als de nieuwe en ik kan het weten, want ik treed een paar keer per maand op als gitaarduo: ik op de oude BD en m'n maat op een re-issue en dat klinkt allebei even goed!

Dus laat je niet verleiden door mind-tricks als 'vintage', 'Amerikaanse produktie' etc. Dat geldt misschien voor de echt oude point-to-point Fenders, maar zeker niet voor alle PCB-Fenders!