Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40

Standaard

Keep 'm coming Jeroen.
    Geweldige lessen, erg verduidelijkend.

Member

Standaard

Boeiend. Zo had ik eens een 'discussie' met een jazzmusicus van het conservatorium die een uitgesproken C negen interpreteerde als een groot-groot-groot none-akkoord; een dominant-none-akkoord was, zo zei hij een C7+9. Het is zaak om bij akkoordsymbolen een concensus te hebben, dus prima lijstje.

Die akkoordsymbolen zijn al veel eerder in de geschiedenis te vinden als basso continuo; een bolletje is een afkorting voor kleine terts en verminderde kwint op de bas. Met een zeven erachter wordt het een kleine terts, verminderde kwint en verminderd septiem (dubbel mol-7; bb7).

Een bolletje met een streepje erdoor staat voor halfverminderd, doordat de verminderde septiem chromatisch verhoogd wordt. Ander voorbeeld is een schuin streepje door een 4, waarmee een verhoogde kwart wordt aangeduid bovenop de bas.

Om bovenstaande te illustreren; denk een F als bas. De becijferde bas geeft een 2 en een 4 met een streepje erdoor; een secunde op de bas en een overmatige kwart. Een secunde op de bas is een G, een overmatige kwart een B. In zogeheten commerciële akkoordsymbolen zou dit akkoord G7/F genoemd worden; de toonsoort is C mineur, en van de Bes wordt een B gemaakt (als leidtoon voor C en grote terts op G, zodat er een dominant akkoord ontstaat).

Excuus als dit verhaaltje niet boeiend was.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Kan iemand dit alles even naar het Zuid Ethiopisch vertalen.

Senior Member

Standaard

Interessant verhaal TJ, maar de bedoeling was om het juist allemaal wat minder verwarrend te maken

mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Member

Standaard

Tja, misschien iets te gortig.

Maar, als je kan: editeer je beginpost;

Cdim (C°): 1 b3 b5
    Cdim7 (C°7): 1 b3 b5 bb7
    Chalfdim7 of Cm7b5 (Cø7): 1 b3 b5 b7

ik zou al die intervallen met kleine tertsen gewoon als m3 aanduiden, maar ik geloof dat "b3" jazzjargon is, of gitaarnetjargon.

Standaard

Leuk topic, goede info!
    Ik merk zelf dat het gros van de studerende gitaristen heel veel moeite heeft met de
    verschillen tussen de typen "add9", "9" , "Maj9", "sus2". Misschien een idee om die varianten ook in de openingspost toe te voegen?

C add 9 = 1-3-5-9 (C-E-G-D) met de 9 (D) een octaaf hoger dan de grondtoon in de voicing, niet als secunde naast de C.

C 9 staat er volgens mij al.

C Maj 9 = 1-3-5-7-9 (C-E-G-B-D) op gitaar vaak de kwint weggelaten om speelbaar te houden.

C sus 2 = 1-2-5 (C-D-G) De terts is "suspended" -> geschorst. De secunde D wordt meteen naast de grondtoon C gespeeld in plaats van een octaaf erboven zoals bij een 9 / add9 akkoord.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teajay Bekijk bericht
    Tja, misschien iets te gortig.

Maar, als je kan: editeer je beginpost;

Cdim (C°): 1 b3 b5
    Cdim7 (C°7): 1 b3 b5 bb7
    Chalfdim7 of Cm7b5 (Cø7): 1 b3 b5 b7

ik zou al die intervallen met kleine tertsen gewoon als m3 aanduiden, maar ik geloof dat "b3" jazzjargon is, of gitaarnetjargon.
    die bb7 in een dim7 klopt niet.Het mag dan wel een bb7 ( = 6 ) zijn in de majeur toonladder, maar in de diminished toonladder is het een 7.

Senior Member

Standaard

heb ooit eens een zangeres begeleid tijdens een jamsessie en zij had bladmuziek bij zich, altijd handig! Ik kende het nummer niet dus ik moet het prima vista lezen. Het eerste akkoord was genoteerd als CM, verderop stond er ergens Cm... wist ik veel dat de CM een C majeur moest voorstellen (want een grote M, dus grote terts..) en de Cm dus mineur... kleine m, kleine terts... sjezus.... gelukkig dacht iedereen dat de zangeres vals zong, hahaha! (Dat krijg je met nummers die niemand kent...)

Beetje eenduidigheid in akkoordsymbolen zou best fijn zijn.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door little jay Bekijk bericht
    heb ooit eens een zangeres begeleid tijdens een jamsessie en zij had bladmuziek bij zich, altijd handig! Ik kende het nummer niet dus ik moet het prima vista lezen. Het eerste akkoord was genoteerd als cm, verderop stond er ergens cm... Wist ik veel dat de cm een c majeur moest voorstellen (want een grote m, dus grote terts..) en de cm dus mineur... Kleine m, kleine terts... Sjezus.... Gelukkig dacht iedereen dat de zangeres vals zong, hahaha! (dat krijg je met nummers die niemand kent...)

beetje eenduidigheid in akkoordsymbolen zou best fijn zijn.....
    powerchords jongen powerchords!!!!!!!!!!!!!!

Banned

ideetje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    die bb7 in een dim7 klopt niet.Het mag dan wel een bb7 ( = 6 ) zijn in de majeur toonladder, maar in de diminished toonladder is het een 7.
    Je beredeneerd altijd vanuit de majeurladder... Dus die bb7 klopt gewoon dacht ik zo.

D.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten