Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 42

Discussie: Box Guitar

Senior Member

chicken

Of is het van dat kantenband?

Ik blijf het een leuk project vinden.

Gezellige glaspui/deuren heb je trouwens in je schuurtje.

Standaard

Nu je het zo vraagt, gertgert, dan merk ik eigenlijk eerder een bruine tint in het fineer, niet echt de zwart-grijze kleur van ebben. Enig idee welke houtsoort me hier dan op een dwaalspoor brengt?

En inderdaad, Hedge, dergelijke kantenband is me ook niet onbekend.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Nu je het zo vraagt, gertgert, dan merk ik eigenlijk eerder een bruine tint in het fineer, niet echt de zwart-grijze kleur van ebben. Enig idee welke houtsoort me hier dan op een dwaalspoor brengt?
    Pallisander?

Standaard

Toch dacht ik dat stukje fineer ergens van te herkennen, verkeerdelijk als ebben, en ook niet als palisander. Tot plots, terwijl ik het zit te schuren, de geur mijn herinnering opent. Ik moest vroeger soms handgrepen maken, om op een glazen deur te monteren, die handgrepen waren vaak in wengé.

Ik heb vroeger geleerd dat je een houtsoort nooit meer vergeet, of altijd weet te herkennen, wanneer je er 'n keer mee gewerkt hebt. De ervaring leert me dat dit klopt, maar die wengé zat erg ver weg in m'n geheugen.

Senior Member

Standaard

Haha, je hebt gelijk.
    Toen valoosj aan z'n jazzmaster body van essen bezig was, kwamen bij mij een hele hoop gedachten boven van m'n 'eerste zelfbouw', enkel en alleen door de geur van het essen.

Dat was ondertussen ook weeral 10 jaar geleden dat ik nog essen had geroken...

s.

p.s. Ik ben echt wel benieuwd naar die sinaasappelkistjes gitaar ...
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

De koekjesresonator heeft zijn plaats gevonden. En mag ik absoluut niet vergeten op die plaats te houden wanneer ik er straks de kist omheen bouw..

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht

De koekjesresonator heeft zijn plaats gevonden. En mag ik absoluut niet vergeten op die plaats te houden wanneer ik er straks de kist omheen bouw..
    wow, ziet er geweldig uit, ben heel benieuwd ook naar de klank

Standaard

Intussen is me duidelijk geworden wat precies zo aanstekelijk werkt bij het bouwen van deze euhh…gitaar. Eerst leek het me de primitieve achtergrond van dit instrument te zijn die me aantrok, gaandeweg ontdek ik dat het de nieuwsgierigheid naar de klank is die me voor dag en dauw de schuur injaagt. Elk vrij moment heb ik zin om verder te gaan bouwen.

Er gebeuren ook vreemde dingen. Bij het ontbijt zet ik koffie zonder een filter in de koffiezet te plaatsen, en terwijl ik me een eitje met bacon klaar maak, merk ik dat ik het laatste ei uit de koelkast neem. Ik draai me om en noteer op een boodschappenlijstje aan het prikbord eieren. Wat later merk ik dat er geen eieren vermeld staan op het lijstje, er staat: snaren. Freud zou hier wel raad mee weten.

.

Standaard

Deze fruitkist moet me nog met een eerste klank begeesteren of teleurstellen en toch, toch zit ik reeds op een volgend project te broeden. Vorm en inhoud liggen ongeveer vast.
    Het was niet anders toen de eerste beelden van deze resonatorkist in mijn hoofd verschenen. Het vriesweer hield me binnen, achter de computer, tijd om eindeloos youtube en dit forum hier af te rijden. Er waren zelfs avonden waarop ik me reeds op een eerste label stortte. Erg leuk. Na een vijftal ontwerpen werd het uiteindelijk deze, ik kleefde het (on)bescheiden merkteken op de binnenkant van de rug, al zal het wellicht amper op te merken zijn door de kleine klankgaten. Bij een volgende project wordt die inkijk misschien beter?

Het label moest iets hebben van een takszegel op een sigaarkist. Althans dat was het uitgangspunt van dit ontwerp, daar ik er eerst aan dacht dit label, als een soort zegel, op de buitenkant van de kist aan te brengen.

Senior Member

Standaard

spannend, spannend, ben er echt benieuwd naar ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten