De enige reden dat wij gitaristen gitaren bouwen met hout is omdat wij de klank van een lekker stuk mahonie of alder lekker vinden klinken. Als de klank niet materieafhankelijk was denk ik niet dat wij nog veel houten gitaren zouden hebben. Dan gaan we de richting op van kunststoffen en metalen (Ibanez heeft bijvoorbeeld een tijd geëxperimenteerd met kunststof, en er zijn meer bedrijven die dit doen, alleen jammer van de klank
).
En je zegt in je post die je aan JohnLord richt weer dat je het liefst één stuk hout hebt, dit ben ik met je eens, maar dan bekeken vanuit een gitaristenoogpunt. Hout is niet steviger dan (goed) aan elkaar gelijmd hout. Uiteraard is overtollig lijm niet goed, dat is nooit goed, maar we hadden het hier niet over overtollig lijmgebruik maar over de stevigheid van bepaalde materialen en verbindingen. Als ik een lijm-hout verbinding of een hout-lijm-hout verbinding ga vergelijken met een metaal-rubber of een massief houten verbinding ga ik uit van een goed gemaakte verbinding en niet van een verbinding die teveel of te weinig lijm bevat.
Overigens maakt het weinig uit of het steviger is of niet, als een hals energie krijgt te verdragen die ze niet aankan, dan breekt ze, en dan maakt één lijmverbindingetje echt niet uit ^___^.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers