Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 36 van 48 EersteEerste ... 26343536373846 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 351 t/m 360 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    vind deze oplossing mooi er is echter 1 ding wat mij weerhouden zou het te gebruiken.
    bij een neckplate is de druk van de schroeven door die metalen plaat verdeelt over het geheel

nu met de losse ringen zet je de druk van elke schroef op die ring en dan heb je kans dat deze bij teveel kracht de boel gaat splijten /als een wig werkt.
    hetzelfde als je een te grote schroef in een te klein voorgeboord gat draait.
    de kracht van de schroef word op die plek geconsenteerd.

het zal bij jouw wel weer goed gaan omdat je dit al vaker gedaan hebt, maar ik zou het zelf niet doen
    tiens ja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik gebruik tegenwoordig ook deze verbinding zonder neckplate. Is wat je schrijft gebaseerd op eigen ervaring ? ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Nu, ik draai de schroeven van de neck ook nooit superhard aan. meer volgens het principe: vast is vast.

Standaard

Ibanez doet het ook vaak zo, en volgens mij hebben die er geen problemen mee.

@aaron: Die binding ziet er echt goed uit. Superstrak langs het hout.

Senior Member

Standaard

@ barno.
    niet uit ervaring in gitaarbouw maar gewoon door werken met hout. als de ring ook maar enige neiging heeft tot vervormen, dus de conevorm van de schroef aanneemt ben ik bang dat zaken mis kunnen gaan.
    verder word de constructie verzwakt doordat je plaatselijk meer hout weghaalt dan met een plate en in lijn met de nerf in het geval van ASB zijn gitaar

uiteindelijk heeft mijn favoriete cort hetzelfde als de getoonde ibanez en het speelt fijn.
    dus de betrouwbaarheid is wel bewezen.
    ik reageer ook meer op ASB zijn karakter van componenten zelf maken en dingen (schroef, ring en vorm van de bodem van het boorgat) dan misschien niet zo op elkaar afgestemd zijn als in de gitaarfabriek.

Standaard

@ no 1 hops

Over de wigwerking van schroeven op die plaats heb ik ook gedacht; ik gebruik daarom schroeven met bolle kop en vlakke onderkant. Volgens mij bestaat dat probleem dan niet meer.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    @ no 1 hops

Over de wigwerking van schroeven op die plaats heb ik ook gedacht; ik gebruik daarom schroeven met bolle kop en vlakke onderkant. Volgens mij bestaat dat probleem dan niet meer.
    denk ook dat dit het grootste gevaar wegwerkt.

Standaard

Kent u dat? Je denkt dat je er bijna bent en dan ontdek je wat krassen die je zelf door onoplettendheid hebt gemaakt. En natuurlijk in het bovenblad. Met een strijkbout, een vochtige lap en een schuurblok heb ik eea weer redelijk op orde gekregen:

Bijna.

En het andere plekje:

Elders heeft iemand het over gewicht van telecasters. Daarom heb ik deze net ook eens op de weegschaal gelegd. Hals + body: 1950 gram; zonder enige hardware.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Elders heeft iemand het over gewicht van telecasters. Daarom heb ik deze net ook eens op de weegschaal gelegd. Hals + body: 1950 gram; zonder enige hardware.
    dat valt wel mee toch? een beetje les paul of idd een ouwe tele komt volgens mij richting de 4 kilo.
    Je gooit er vast niet 2 kilo hardware op?

Member

Standaard

Ik volg het bouwproces helemaal maar........is er nog iets nieuws?
    Keep on Rocking!!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goldwomen Bekijk bericht
    Ik volg het bouwproces helemaal maar........is er nog iets nieuws?
    Ha, da's tof om te horen!

Door drukte weinig progressie de laatste tijd, behalve het strak maken van de kast mbv epoxy; de ontdekking dat het spul zich veel beter laat schuren als het een paar dagen heeft kunnen uitharden, werkt ook niet bevorderlijk op het tempo.

Maar spoedig meer. Ik denk dat ik gauw een grote sprong voorwaarts kan maken.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Geen grote stap, maar vanmiddag heb ik eindelijk eens wat geschikte schroeven gehaald om de hals vast te zetten:

Ivm de gouden hardware zijn het geel gegalvaniseerde exemplaren geworden.

Intussen borrelen er wat ideeën voor elementringen en control plate; ik denk over een combinatie van zwarte kunststof en messing.
    En ik moet nog neuzen naar stemmechanieken.

Ze lijkt me redelijk in balans; het zwaartepunt (zonder hardware) zit ongeveer ter hoogte van het halselement, misschien net iets erachter.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten