Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 48 EersteEerste ... 13212223242533 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Standaard

Dat is een goed idee Stijn; ik ga er gewoon een stukje binding voor gebruiken.

Inmiddels heb ik een zucht van verlichting geslaakt want de voorkant is nu ook gefineerd:

(er zit een klein spleetje precies ter hoogte van het brugelement)

Procedure:
    - De 2 helften fineer van een rechte zijde voorzien
    - De helften tegen elkaar gezet met tape
    - Fineer en body ingesmeerd met witte houtlijm; even laten aandrogen (fineer gaat dan heel flink krom trekken)
    - Fineer zo plat mogelijk neer gelegd en een tijdje met de hand aangedrukt zodat het goed op z'n plaats zit
    - Even met de warme strijkbout erover en vervolgens een kwartiertje geklemd onder het gewicht van een flinke versterker
    - Tenslotte weer met strijkbout en nu ook met vochtige lap de zaak zo vlak mogelijk gemaakt (en daarbij trok, net als bij de achterkant, de naad een klein beetje open; inmiddels zit dat ook weer dicht)

Nu laat ik de lijm wat verder uitharden en straks ga ik de gaten weer tevoorschijn toveren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Een ruwe vooruitblik:

Aaron Stonebeat

Standaard

Eén van de inmiddels gecamoufleerde openstaande naden (achterkant):

Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

prachtig toch?!
    Waarom smeer je ook het fineer in met lijm? Ik heb al heel wat gefineerd en doe dat eigenlijk nooit. Wat overigens niet wil zeggen dat 'mijn' manier de enig juiste is natuurlijk maar ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad door alleen de ondergrond te lijmen. En dan bobbelt het fineer niet.
    Voorzichtig als je de binding gaat doen he

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    prachtig toch?!
    Waarom smeer je ook het fineer in met lijm? Ik heb al heel wat gefineerd en doe dat eigenlijk nooit. Wat overigens niet wil zeggen dat 'mijn' manier de enig juiste is natuurlijk maar ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad door alleen de ondergrond te lijmen. En dan bobbelt het fineer niet.
    Voorzichtig als je de binding gaat doen he
    Dank je!
    Tja waarom? Experimenteren en proberen; ik had het uit die AF-handleiding. Bij de achterkant heb ik alleen de kast met lijm ingesmeerd; bij de zijkanten zowel kast als fineer. En bij de voorkant dus ook beide delen.
    De zijkant (geen doortekening) trok wel krom, maar heel netjes; juist de delen met knoestige doortekening gingen erg bobbelen, zowel met methode 1 als met methode 2.

Ik denk dat een grote vlakke pers erg handig zou zijn in deze; maar ja, die heb ik niet
    Het lijkt inderdaad goed te gaan komen. En over niet al te lang, zoals je zegt, heel voorzichtig zijn met frezen.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Het 'gezicht' is weer tevoorschijn gekomen:

Het F-gat is bijna waar het moet zijn:

Misschien handig voor wie ooit in een vergelijkbare situatie zit (in ieder geval nu voor mezelf):

Ik heb eerder 6 gaatjes in het bovenblad gemaakt zo dat het precies over 6 rondhoutjes valt die uit de rand steken. Nu had ik me bedacht dat het heel vervelend zou zijn als er bij het lijmen van het fineer lijm in die gaatjes terecht zou komen; er is maar weinig voor nodig om zoiets niet meer te laten passen. Dus heb ik voor het lijmen van het fineer met wat houtlijm stukjes van een vloeitje over de gaatjes geplakt en eerst wat laten drogen.
    Het heeft gewerkt
    Aaron Stonebeat

Standaard

Slim dat is altijd het leuke aan dit soort projectjes, de creatieve en onbedachte oplossingen ervoor verzinnen
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Senior Member

Standaard

de voorkant met dat fineer ziet er indrukwekkend uit! (maar wat een gedoe man, dat fineer... al een geluk dat jij het graag doet

het enige dat de estheet in mij mss jammer gaat vinden, is dat de pickups (zelfgemaakt waarvoor hulde!!) zo verschillen van uitzicht en vorm. waarom geen twee uniforme houten pupcovers maken? soapbar - dogear achtig of zo. Anderzijds heeft het zichtbaar laten van de homegrown pups natuurlijk ook zijn charme.

Senior Member

Standaard

Zeer mooi allemaal.

Nog een hint ivm die positie gaten:
    Die lopen dus door tot vlak onder het fineer.
    Dan zou ik eerst een klein rond stukje hout erin lijmen, dat het fineer ondersteund, maar nog wel genoeg ruimte over laat om het blad te positioneren, ik heb anders een beetje schrik dat de lijm die je erin doet (of het gebrek eraan) een putje kan veroorzaken in het fineer (en dat kan je moeilijk wegschuren, want het is maar 0,6 mm dik)
    Ookal denk je dat er niets te zien is, waarschijnlijk gaat het na het lakken toch zichtbaar worden.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

@ Stijn:
    Dat soort gedachten spoken ook door mijn hoofd; ik kan ze gelukkig nog even laten borrelen. Ik heb wel die rondhoutjes zo exact mogelijk gelijk gemaakt met de bovenkant van het (ongefineerde) bovenblad; in principe zouden die het fineer dus net moeten raken zonder er tegenaan te drukken.

@ Barno:
    Het is inderdaad een heel gedoe. Inmiddels lijkt het goed uit te strijd te zijn gekomen maar tijdens het proces heb ik me toch meer dan eens bezorgd afgevraagd of het allemaal wel goed zou gaan komen. Het is weerbarstig spul en er gaat een hoop tijd in zitten.
    Ter illustratie: ik wilde eerst de rand uit één stuk rondom fineren. Dat mislukte maar gelukkig wist ik voldoende materiaal te redden om de rand uit twee (drie eigenlijk, hiel meegerekend) stukken te maken en dus wist ik toen dat ik ook een naad op de kont zou krijgen. Bij die tweede poging heb ik mijn uiterste best gedaan om precies in het midden uit te komen; mijn plan was eerst de bovenkant van de rand te doen, dan de naad op de kont loodrecht af te steken en dan de andere kant daar zo sluitend mogelijk tegenaan te zetten. Dit is het uiteindelijke resultaat:

Ik vermoed dat de afwijking vooral ontstaan is door de krimp die optreedt bij gebruik van een strijkbout. Toen die eerste helft eenmaal zat, wist ik al dat recht afsteken en proberen aan te sluiten geen zin had omdat ik er toch later iets tussenin zou moeten werken. Vandaar de scheefheid.

In de rechter helft zie je nog een scheur die is ontstaan na het verwijderen van het fineer bij de eerste mislukte poging. Het zit wel helemaal vlak en ik denk dat er weinig tot niets meer van te zien zal zijn als de boel afgewerkt is.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten