Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 9 EersteEerste ... 6789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 86

Standaard

[QUOTE=hezz;2272461]En daar ben ik het dus niet mee eens. Want mensen die het bespelen ervaren het als een instrument en het geeft ergens ook een subtiel gevoel van muziek maken.
    QUOTE]

Tja, ervaren.... Als je op je hand gaat zitten tot de zenuwen zijn verdoofd en dan met je p.... ik bedoel mensen die een flight simulator draaien zijn toch ook nog geen piloot.
    Mijn band op Myspace

If this is your reality, what must your nightmares look like

Senior Member

Standaard

Mijn 2cts

Ik ben een beetje bang dat Guitar Hero de dood van punk is. Wie 5 jaar geleden als jonge gast geinteresseerd was in muziek, kocht zich een cheapo plank, en leerde 3 akkoorden. Sommigen van die jonge gasten hadden het natuurlijke talent om met die 3 akkoorden iets nieuws the scheppen. Nu staan die gasten voor een tv scherm op knopjes te drukken, wat een verspilling van talent.
    Maar aan de andere kant kan het inderdaad zijn dat Guitar Hero mensen aanzet om het eens "in het echt" te proberen.

Geen innovatie in de gitaarbusiness?
    Gentlemen, I give you the Fretlight guitar
    The Fretlight Guitar is a full-size, six-string instrument that has a
    built-in lighted learning system cleverly hidden under the fretboard.
    It connects to a PC or Mac computer and the free software allows you
    to light up songs, riffs, chords, scales, or even take an interactive
    lesson!

En nu serieus:
    Net zoals de auto, blijft het onderliggende principe hetzelfde. Motor-stoelen-wielen-carosserie. Bij de gitaar zit je met plank (hout,geen enkel ander materiaal heeft dezelfde resonantie-eigenschappen), 6 snaren, neck, etc. Maar al de rest is geevolueerd
    - pick ups: EMG, Lace, piezzo
    - hardware: locking tuners, robot tuners,..
    - snaren: cryo
    - constructie: pleck'd, CnC
    enzovoors

Design in gitaarland: Schaller. Bekijk die brug eens
    It sounds good but it's about as loud as an annoying child.
    I want "pissed off Grizzly bear"

Senior Member

Standaard

Oh, over gebrek aan beginnende gitaristen maak ik me weinig zorgen. Er zijn volgens mij altijd al hordes mensen geweest die wel een paar akkoorden kunnen spelen, maar daar verder niks mee doen. Als je echt dat talent hebt, ga je dat toch wel een keer merken.

Bovendien kun je nu voor €100 een redelijke gitaar kopen, waardoor het best makkelijk is om de stap te maken te leren spelen.

Senior Member

Standaard

De gitaar en bas combinatie van Charlie Hunter is wel echt een innovatie. Zeker omdat hij er een speelstijl voor heeft ontwikkeld waarbij-ie ook echt bas- en gitaarpartijen tegelijk speelt. Als die dingen in massaproductie te koop zouden zijn voor weinig, wie weet zouden er meer gitaristen zijn voorbeeld volgen.
    Verdere gedachten hierover.... we zullen moeten wachten tot de tijdsgeest een beetje gekanteld is. Op het ogenblik draait het in veel markten om echtheid, authenticiteit, retro, nostalgie en in zo'n omgeving valt er weinig te innoveren. (Heeft volgens trendwatchers veel te maken met de cultureel dominante babyboom-generatie die nu in de fase van terugblikken en het verleden romantiseren beland is.)
    En als je kijkt naar de muzikale vernieuwingen van de laatste decennia, moet je ook concluderen dat de gitaar daarin geen stuwende rol meer heeft. De ontwikkeling van analoge synths en primitieve Fairlight-samplers met midi naar complete digitale productie-omgevingen is ongelooflijk snel gegaan en heeft een hele reeks dance-genres in het leven geroepen: hip hop en drum n bass door de mogelijkheden om drums te samplen en knippen, arpeggiators hebben de trancesound helpen ontstaan, en de top 40 is jarenlang eerst door envelope filters en vervolgens door auto-tune gedomineerd. Enzovoort enzovoort. Gitaren spelen daarbij in onze cultuur de rol van "terug naar de basis, weg van de nep" in plaats van die van voorloper/vernieuwer (wat niet wil zeggen dat ik vind dat er geen vernieuwende gitaarmuziek bestaat!). En hoe erg we onszelf ook individualist vinden, je kunt je heel moeilijk losmaken van de tijdsgeest (en ook heel moeilijk gigs of een platendeal krijgen als je dat doet!)

Standaard

Ik was toevallig gisteren bij SUNN 0))), over pure gitaarmuziek gesproken!
    (okee, ook bas en keyboard)

De gitarist had een Travis Bean gitaar met Aluminium neck, Kramer heeft ook nog een tijdje modellen gemaakt met Aluminium halzen gecombineerd met een houtinleg.

De Travis Bean.

Close-up van een Kramer:
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Senior Member

Standaard

ik vind het eigenlijk helemaal niet nodig dat de gitaar moet worden doorontwikkeld. gebeurt bij andere instrumenten ook niet. sax,piano, drums (!) en noem maar op. oke er is van alles nu ook een digitale versie maar dat is er van de gitaar ook al lang.
    Ondanks het feit dat de gitaar een relatief jong instrument is, is er trouwens al heel veel gedaan met dat ding. zowat alle mensuren, aantal snaren enz... zijn al lang ontwikkeld. Het is niet omdat de grote merken die nieuwigheden niet verwerken in hun modellen dat het niet al bestaat. gitaren met kwartnoten, met meerdere halzen, afneembare hals, gebruik van allerlei houtvervangende materialen en... is allemaal al gedaan hoor.
    Ik ben het overigens niet eens met het feit dat er geen alternatief bestaat voor hout. Er bestaan zeker kunststoffen met zelfde resonantiekarakter (oke de wisselvalligheid, een van de grote charmes van hout, is er dan niet). Dat gitaristen van alle muzikanten de grootste nostalicusjes zijn, zorgt ervoor dat de grote meerderheid niet gaat googlen naar welke vernieuwende dingen er al zijn uitgevonden op gitaarbouwtechnisch vlak.
    Laatst gewijzigd door barno; 27 januari 2010 om 11:27

Senior Member

Standaard

Dat kan wel zo zijn maar de gitaar blijft een compromis tussen allerlij stemmingen en toonsoorten (net zo als de piano) en blijft daarom vals voor sommige akkoorden of toonsoorten. Twee innovaties op dit gebied van de afgelopen tien jaar: het Buzz Feiten tuning systeem en het Fretwave tuning systeem.

Dat ik nauwelijks plaatjes van deze systemen kon vinden geeft al aan hoe belangrijk gitaristen dit blijkbaar vinden.
    Het Fretwave systeem is - bij mijn weten - ook alleen door Yamaha toegepast op het Frank Gambale model.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

- Charles Bukowski

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dutch.idiot Bekijk bericht
    Bedankt, deze ga ik als quote gebruiken.
    Ik snap dat het allemaal niet serieus bedoeld is, maar zo in een onderschrift vind ik het toch niet zo prettig - beetje beledigend zelfs.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Dat kan wel zo zijn maar de gitaar blijft een compromis tussen allerlij stemmingen en toonsoorten (net zo als de piano) en blijft daarom vals voor sommige akkoorden of toonsoorten. Twee innovaties op dit gebied van de afgelopen tien jaar: het Buzz Feiten tuning systeem en het Fretwave tuning systeem.

Dat ik nauwelijks plaatjes van deze systemen kon vinden geeft al aan hoe belangrijk gitaristen dit blijkbaar vinden.
    Het Fretwave systeem is - bij mijn weten - ook alleen door Yamaha toegepast op het Frank Gambale model.
    Ik vind het eigenlijk wel mooi dat de oplossing zo goed zichtbaar is.

Fanned frets zie je ook niet heel vaak, maar er loopt hier net een topic over een 7 string in zelfbouw, erg mooi.

Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik ben het overigens niet eens met het feit dat er geen alternatief bestaat voor hout. Er bestaan zeker kunststoffen met zelfde resonantiekarakter (oke de wisselvalligheid, een van de grote charmes van hout, is er dan niet).
    En daar gaat het nu net om. Er zijn zeker alternatieven op kunstof gebied.
    Maar het ei van Culumbus is er nog steeds niet. Want iemand zou eigenlijk eens een composiet moeten kunnen aanbieden die de celstructuren zoals dat van Mahonie, Elzen, Essen, Esdoorn etc zou kunnen immiteren. En dus de typische geluidskenmerken van elk soort.

Wie dat flinkt is koopman. Want dan kan je de gitaristen een echt alternatief aanbieden voor het traditionele hout. Maar dit moet je dan wel kunnen bewijzen: het alleen op een website zetten is niet voldoende.

En dat is volgens mij ook de makke van wat er tot nu toe word aangeboden. Neem nu als voorbeeld de Aristides: er staat dan dat het de beste gitaar ter wereld is omdat deze gemaakt is van Arium...een gedurfde bewering die eigenlijk niemand kan maken. Wat voor de 1 de hemel is is voor de ander dan weer niks.

Ik kom uit de gitaren handel en weet hoe traditioneel deze is. Een composiet gitaar zou veel meer kans maken (lees; geaccepteerd worden) als ze word gekombineerd met hout. Bijvoorbeeld: de hals en body achterkant voor het grootste gedeelte gemaakt van het composiet materiaal, maar de top van de body van hout, net zoals de toets, en de voorkant van de kop.

Op die manier bied je de gitarist weer een keus in het uiterlijk EN je kan dan als bouwer de gitarist de "klank-kleur weer laten samen stellen, of gewoon aanbieden.

O ja, en dan aub het liefst deze gitaar laten lijken op een Tele, Strat, LP...!
    Laatst gewijzigd door Marcel61; 27 januari 2010 om 17:42

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten