De gitaar en bas combinatie van Charlie Hunter is wel echt een innovatie. Zeker omdat hij er een speelstijl voor heeft ontwikkeld waarbij-ie ook echt bas- en gitaarpartijen tegelijk speelt. Als die dingen in massaproductie te koop zouden zijn voor weinig, wie weet zouden er meer gitaristen zijn voorbeeld volgen.
Verdere gedachten hierover.... we zullen moeten wachten tot de tijdsgeest een beetje gekanteld is. Op het ogenblik draait het in veel markten om echtheid, authenticiteit, retro, nostalgie en in zo'n omgeving valt er weinig te innoveren. (Heeft volgens trendwatchers veel te maken met de cultureel dominante babyboom-generatie die nu in de fase van terugblikken en het verleden romantiseren beland is.)
En als je kijkt naar de muzikale vernieuwingen van de laatste decennia, moet je ook concluderen dat de gitaar daarin geen stuwende rol meer heeft. De ontwikkeling van analoge synths en primitieve Fairlight-samplers met midi naar complete digitale productie-omgevingen is ongelooflijk snel gegaan en heeft een hele reeks dance-genres in het leven geroepen: hip hop en drum n bass door de mogelijkheden om drums te samplen en knippen, arpeggiators hebben de trancesound helpen ontstaan, en de top 40 is jarenlang eerst door envelope filters en vervolgens door auto-tune gedomineerd. Enzovoort enzovoort. Gitaren spelen daarbij in onze cultuur de rol van "terug naar de basis, weg van de nep" in plaats van die van voorloper/vernieuwer (wat niet wil zeggen dat ik vind dat er geen vernieuwende gitaarmuziek bestaat!). En hoe erg we onszelf ook individualist vinden, je kunt je heel moeilijk losmaken van de tijdsgeest (en ook heel moeilijk gigs of een platendeal krijgen als je dat doet!)