Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 86
    Senior Member

Standaard

Ik denk dat muzikanten heel vaak conservatief zijn, zeker als ze een beetje naar traditionele muziek luisteren, omdat je dan automatisch naar muziek uit het verleden luistert.

Zo had ik vroeger een flamenco-gitaarleraar en die had een gitaar met van die houten tuningpegs (die voortdurend onstemden). Maar aangezien Ramon Montoya ook op zo'n gitaar speelde moest ie er ook zo een hebben, terwijl moderne tuners veel en veel stemvaster zijn......

Overigens denk ik ook dat heel veel innovaties in de onderdelen zitten die toegepast worden en daarom niet goed herkenbaar zijn, actieve electronica bv.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

- Charles Bukowski

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spitfire Bekijk bericht
    Maar dat is dus wat ik vanaf het begin al betwijfelde, want ik denk dat die vraag er best is. Als Fender een gitaar zou introduceren die meer muzikale vrijheid biedt dan een Telecaster ben ik echt dolblij. Om maar even een voorbeeld erbij te halen: de Manson M1D1 waar Matthew Bellamy op speelde vind ik echt helemaal de shit, maar veel te duur voor de hobby muzikant.

Daarnaast neemt de populariteit van 'gitaar-bands' een beetje af door de opkomst van nieuwe muzieksoorten, dus ik snap nog niet helemaal waarom ze daar niet op inspelen.
    Ik denk niet dat er veel meer muzikale vrijheid valt te halen uit een gitaar dan nu het geval is. Juist de Telecaster, die jij blijkbaar als beperkend beschouwt, is voor veel gitaristen een alleskunner. De gitaar heeft misschien ook maar een beperkte taak: het is en blijft een plank met 6 snaren. Je kunt er verschillende geluiden uithalen die 'warmer' of 'scherper' klinken, je kunt er een zwevende brug op zetten, je kunt hem fretloos maken, maar ik denk dat de basis voor veel modernere muziek gewoon niet ligt in de gitaar zelf. Als je luistert naar Radiohead: die gebruiken veel vreemde geluiden. Soms zijn dat pedalen die aangestuurd worden door een (verder vrij simpele) gitaar, soms is de gitaar daar niet meer nodig. Wat dat betreft sla je misschien ook wel de spijker op zijn kop: 'de populariteit van gitaarbands neemt af door de opkomst van nieuwe muzieksoorten'. De gitaar staat helemaal niet centraal, het is maar één van de vele middelen om mooie muziek te maken. Als je muziek wilt maken en daar een bepaald ding voor gebruikt, hoef je dat helemaal niet te benaderen vanuit de gitaar - misschien heeft die gitaar voor een specifiek iets wel helemaal geen functie. Dan heeft het weinig zin om dat ene innovatieve ding in een gitaar te verwerken. Je kunt het beter los hebben.

Standaard

maar er is nu op technologisch gebied zoveel meer mogelijk dan dat er nu uit gitaren gehaald wordt.
    Heb je hier concrete voorbeelden van?

Het is idd zo dat concepten als kunststof gitaren niet aanslaan bij de meeste gitaristen, maar zoals eerder gezegd: echt heel innovatief is het (imo) ook niet (het blijft een plank met 6 snaren). En daaromheen zijn door de jaren heen volgens mij wel degelijk enkele veranderingen gekomen. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het Floyd-Rose systeem.

Toch blijft het feit dat best veel vernieuwingen gewoon niet aanslaan, ik weet ook niet waardoor dat is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B0UDEWIJN Bekijk bericht
    Casio DG-20 ?

The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

- Charles Bukowski

Senior Member

Standaard

Grappig om te zien hoe een paar mensen zich gigantisch op hun pik getrapt voelen
    Hoezo? Volgens mij proberen we alleen maar te achterhalen of je stelling wel klopt...

Er zijn denk ik best veel innovaties op het gebied van de gitaar en wat je eruit kunt halen. Ook van grote merken, bij Fender kun je bijvoorbeeld al jaren gewoon af fabriek een gitaar met ingebouwd Roland gitaarsyntesizerelement kopen (link). Dat biedt al flink meer mogelijkheden voor een niet echt hoge meerprijs.

De meeste innovaties zijn van kleinere gitaarbouwers, vooral ook omdat de vraag an sich een nichemarkt betreft. Is iets echt interessant, dan wordt het meestal behoorlijk snel opgepikt door grotere jongens.

Die grote jongens zijn stuk voor stuk wel supercommercieel. Die gaan dus geen producten in hun assortiment opnemen, waar nauwelijks vraag naar is, of wat onverkoopbaar is, bijvoorbeeld omdat het een gitaar drie keer zo duur maakt zonder echt veel realistische/bruikbare meerwaarde te bieden...
    Turn it up • Bring the noise

Senior Member

Standaard

't Is natuurlijk ook wel een beetje de gimmick he.
    Stel je speelt in een country-band, dan ziet het er niet uit als je op zo'n Hohner zonder kop speelt.
    Of lekkere rauwe blues op een Casio DG-20... dat pikken die ruitjeshemden echt niet.
    Hardrock op een Parker Fly, dat zou misschien net kunnen?
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Stel je speelt in een country-band, dan ziet het er niet uit als je op zo'n Hohner zonder kop speelt.
    Of lekkere rauwe blues op een Casio DG-20... dat pikken die ruitjeshemden echt niet.
    Denk dat dat nog best meevalt, dat zal eerder een kwestie zijn van gewoon doen waar je goed in bent. Bij Marduk wordt gretig gebruik gemaakt van een witte Strat. The Edge speelt op een Explorer.

Ik denk eerder dat rauwe blues op een digitale gitaar gewoon niet meer zo rauw is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B0UDEWIJN Bekijk bericht
    Die M1D1 die ik net noemde en voor de rest kan ik me toepassingen bedenken voor touch-screens, theremin en andere sensoren. Wat te denken van klank-aanpassingen 'on-the-go' als je de positie van je rechterhand veranderd of het toevoegen van een soort percussie terwijl je speelt mbv een touch-screen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bat Bekijk bericht
    Hoezo? Volgens mij proberen we alleen maar te achterhalen of je stelling wel klopt...
    Ik doelde eigenlijk op zeppo's en jou reactie op de afname in populariteit van gitaar-muziek.

Maar wat ik tot nu toe uit jullie reacties begrijp is dat er maar bar weinig muzikanten op veranderingen aan huidige instrumenten zitten te wachten, anders gaan ze wel achter een pc zitten.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Da's relatief natuurlijk, 60 jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je country bracht op een platte plank waar een stekker aan moest in plaats van op een echte gitaar ...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Denk dat dat nog best meevalt, dat zal eerder een kwestie zijn van gewoon doen waar je goed in bent. Bij Marduk wordt gretig gebruik gemaakt van een witte Strat. The Edge speelt op een Explorer.

Ik denk eerder dat rauwe blues op een digitale gitaar gewoon niet meer zo rauw is.
    En dan te bedenken dat de Explorer en Flying V voor Jazz spelers bedacht waren, dat sloeg toen ook voor geen meter aan...
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten