Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 48 EersteEerste ... 4121314151624 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Senior Member

Standaard

Ja, dat sowieso. Je zou ook kunnen proberen om een tweede plaat bovenop de top van de gitaar te klemmen, met het fineer ertussen. Vervolgens het kanaal voor de binding frezen, terwijl je de bovenste plaat meefreest. Het fineer kan dan geen kant op, dus heb je een stuk minder kans op nerven die meegetrokken worden/splijten. Dit lijkt mij alleen wel omslachtig..
    Inderdaad stevig vast lijmen en misschien zelfs al wat fixeren met een dunne laklaag zou het beste zijn. En dan maar hopen!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    ....Alleen bleek het verdomd lastig dat dunne fineer exact in vorm te krijgen waar ik ook nog eens niet goed bij kan om een sjabloon te maken; zelfs een stukje helemaal recht afsnijden bleek niet mee te vallen.....
    Neem 2 rechte latten (bijvoorbeeld trespa is erg mooi daarvoor). Klem het fineer tussen die latten maar laat het net een heel klein beetje uitsteken. Vervolgens er met een recht schuurblok een paar maal langs gaan en het fineer is gelijk aan de trespa latten en kaarsrecht. Je kunt op die manier ook wel een paar stukjes op elkaar in 1 keer doen.

En over het probleem van het frezen van de binding terwijl je al gefineerd hebt : je kunt ook fineren NADAT je die binding randjes gefreesd hebt. Gewoon er overheen fineren. Vervolgens de body op z'n kop en met een nieuw stanlymesje het voorzichtig inkepen (niet door en door want dan trek je aan de houtnerven en gaat er vast en zeker hier of daar een splinter uit!). Dan weer terugdraaien en voorzichtig met een schuurpapiertje langs het fineer halen van boven naar beneden (dus niet perse in de lengterichting en al zeker niet omhoog waardoor het los zou kunnen komen van je top). Gewoon lekker rustig rondom werken en dan komt het echt goed.

Hou bij die manier er wel rekening mee dat de dikte van het fineer dus erbij komt, dus je moet dit al meenemen als je de binding gaat frezen (fineer is ongeveer 0.6mm).

Stel dat je toch liever kiest om eerst te fineren en dan de binding te frezen, dan kun je het beste het fineer eerst scherp insnijden op de plaats waar je daarna gaat frezen. Het zou misschien wel gaan met een kruishout (zie plaatje) maar ik denk dat jij wel in staat bent om zelf iets in elkaar te steken (houten blokje met mesje) waarmee je hetzelfde voor elkaar krijgt

Kruishout :

Standaard

Dank voor de tips, Marco. Daar ga ik me zeker eea van ter harte nemen. Het zijn niet alleen de randen voor de binding maar ook het f-gat, de elementgaten, de gaten voor de knoppen en de output.
    Frezen voor het fineren ga ik niet doen, denk ik; dan werk de truc met het freestafeltje en het verwisselde onderlager niet meer (althans niet qua diepte die ik voor ogen heb.

Dan zit ik nog met een afweging tav het fineren van de voorkant. De baan met tekening in het fineer is net iets smaller dan de voorkant van de gitaar:

Als ik het gebruik zoals het is, houd ik op het breedste deel van de voorkant twee lichte baantjes over. Een alternatief zou zijn twee stukken bij elkaar te zoeken, die recht af te snijden en naast elkaar te lijmen. Wellicht dat daar de trespa-truc van pas komt.

Inmiddels heb ik de rand van de voorkant gelijk gefreesd (met een freesje met onderlager):

Dat geeft wel wat hoop want ik heb gemerkt dat de buitenlagen van dit triplex ook héél graag afsplinteren (eigenlijk is dat ook fineer).

Daarmee is nu voor het eerst de echte vorm van de kast zichtbaar:

Met de nieuwe layout van elementen. Ik denk dat het qua geluid beter uitkomt, èn deze twee elementen zijn zonder verdere aanpassing humbucking als ik ze tegelijk inschakel.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    ...Als ik het gebruik zoals het is, houd ik op het breedste deel van de voorkant twee lichte baantjes over. Een alternatief zou zijn twee stukken bij elkaar te zoeken, die recht af te snijden en naast elkaar te lijmen. Wellicht dat daar de trespa-truc van pas komt.
    Dat gaat echt heel prima, gewoon doen als dat mooier uitkomt dan met het lichte hout. En als het fout gaat met het fineer, dan neem ik gewoon nog wel een velletje voor je mee!

Senior Member

chicken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    En als het fout gaat met het fineer, dan neem ik gewoon nog wel een velletje voor je mee!
    Velletje?? Voor mijn begrip, is dat een behoorlijk groot VEL.

Ik blijf me verbazen over de creativiteit waarmee jij je gitaren maakt. Ik nooit kiezen voor de materialen die jij gebruikt (ik zou ze niet netjes afgewerkt krijgen), maar jij weet er een kunststukje van te maken. Het model is echt gaaf.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    ...Neem 2 rechte latten (bijvoorbeeld trespa is erg mooi daarvoor). Klem het fineer tussen die latten maar laat het net een heel klein beetje uitsteken. Vervolgens er met een recht schuurblok een paar maal langs gaan en het fineer is gelijk aan de trespa latten en kaarsrecht. Je kunt op die manier ook wel een paar stukjes op elkaar in 1 keer doen....
    Nog even mezelf aanvullen m.b.t. bovenstaande :
    Je hebt daarna dus 2 stukken fineer die je aan elkaar wilt hebben. Er is speciaal band voor, maar je kunt het ook wel met gewoon schilderstape aan elkaar plakken. Vervolgens hou je de 2 aan elkaar geplakte delen tegen het licht en controleert of het mooi aansluit.

Daarna eerst altijd even droogoefenen of je alles klaar hebt liggen voor het verlijmen. Ik zal het hieronder stap voor stap in typen hoewel het waarschijnlijk redelijk voor de hand ligt (maar er zijn meer lezers van je mooie topic ):
    - body
    - fineer er bovenop (met uiteraard het schilderstape naar boven)
    - krant er bovenop. Dit wil je echt niet vergeten want er kan namelijk wat lijm tussen de 2 samengevoegde delen ontsnappen en je wilt dus niet dat je "pers-plaat" aan je body komt vast te zitten. Eventuele krantresten haal je met een schraapstaal weg).
    - indien voorhanden is het ook verstandig om er nu een oud kapotgeknipt katoenen t-shirt stof bovenop te leggen (edit : een enkele laag, dus niet dubbel!), dat verdeelt de druk heel aardig. LET OP : deze stof mag absoluut nergens nog van die dikkere gestikte naadjes hebben. Laat het dan maar liever achterwege.
    - nu een plaat hout er bovenop waarbij je die plaat even zo moet kiezen (of maken) dat je met de lijmklemmen straks overal nog druk kunt uitoefenen. De dikte van de plaat moet toenemen naarmate je te lijmen oppervlak groter is. Neem zo'n plaat niet te dun (voor de gitaar minimaal 18mm).
    - bij grotere oppervlakken kun je het beste bovenop de plaat hout werken met balken die je een beetje bol hebt geschaafd. Bij het klemmen van die balken aan de uiteinden, zorgt die bolling er voor dat er ook in het midden van het oppervlak neerwaartse druk komt.
    -controleren of alle klemmen binnen handbereik liggen en of de klemmen overal voor voldoende druk kunnen zorgen.

Als alles klaar ligt, dan kun je dus nu echt het oppervlak waarop het fineer moet komen insmeren met houtlijm (edit: dus alleen het oppervlak insmeren, niet het fineer). Om het mooi te verdelen gebruik ik een verfrolletje en rol alles mooi uit tot het een laagje is waarbij het eruit ziet of er allemaal kleine kabbelende golfjes in zitten. Niet te dikke plakkaten dus, maar zeker niet te dun. Het rolletje kun je uiteindelijk weggooien, die zal binnen een paar uur keihard worden.

De lijm : Neem lijm die niet na 5 minuten al begint te drogen, want dan schiet je in de stress! Ik heb zelf (voor grote tafeloppervlaktes) Kleiberit 332 houtlijm die heel langzaam droogt zodat je een tafel van 2x1meter op je gemak helemaal kunt insmeren en daarna rustig het fineer kunt positioneren. Zo'n emmer van 4,5kg kost 30 euro bij de A.F. (niet eens zo duur vind ik).
    Voor een gitaarbody (mits je zeker weet door het droogoefenen dat alles onder handbereik ligt) kun je wel volstaan met lijm die binnen een half uur verwerkt moet worden of zo.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 21 januari 2010 om 17:46

Standaard

Hartelijk dank, dat is een handleiding! Zo beginnen de procedures in mijn hoofd gestalte te krijgen.

Voor het zover is:
    Ik denk, ik denk, ik denk dat ik voor een traditionele tele control plate ga. Dan hoef ik maar één sleuf te maken in de de voorkant en alles zit netjes en praktisch bij elkaar. Zo min mogelijk onderdelen, schroefjes en gaten. Op de voorkant komen dan; 2 pickups, brug, tail piece en control plate.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Maar meteen de daad bij het woord; de plek voor de control plate a la tele:

Ik geloof dat ik nu alle belangrijke gaten heb gemaakt (op de neck pocket na, maar dat doe ik pas na fineer en binding):

Intussen heb ik de rand van het f-gat met houtlijm ingesmeerd zodat ik die netjes en zonder verdere schade glad kan afwerken:

En die puntjes nog even herstellen voordat het fineer er over gaat.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Gebruik van goedkope materialen betekent niet minder werk, integendeel. Maar uiteindelijk begin ik die weerbarstige puntjes onder de duim te krijgen:

Echt veel werk en geduld om dit soort dingen alleen maar een beetje richting goed te krijgen.
    Om maar te zwijgen over de rand van de achterkant. Die is hier en daar zo uit de O'Brien-methode gekomen:

Voor een deel gaat die ellende weer verdwijnen door de frezing voor de binding, maar voor er fineer op gaat, wil ik dat duurzaam dicht en vlak hebben.

Dan was er ook nog het gat voor de uitgang. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik dat net te krap had geboord; zo'n output heeft ruimte nodig om naar buiten te buigen op het moment dat je de plug insteekt of verwijdert. Dus nu maar eens meteen ruim geboord; 25 mm vlinderboor, hoppa Maar shit! In dat gekke taaie naaldhout heeft de boor z'n eigen scheve weg gezocht en het gat blijkt alles behalve in het midden te zitten: en in die mate dat ik ter plekke van het output-gat de benodigde ondergrond miste voor het onderlagertje van het freesbitje dat het kanaal voor de binding moet gaan maken.
    Ik ben het gat voor een deel weer gaan opvullen door er snippers van eerder beitelwerk laag voor laag in te lijmen. Alles weer wat bijgevijld en nu is het zo:

Ook nog voor ik het vergat, heb ik blokjes gelijmd om de schroefjes van de control plate in te draaien; alleen triplex biedt wat dat betreft weinig eeuwigheidswaarde:

Ik denk dat het moment van fineren en voorkant en achterkant verenigen hard nadert.
    De body kijkt me nu zo aan:

Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 23 januari 2010 om 00:39
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Het wordt weer een heel persoonlijk werkstuk, Aaron, met alle oplossingen die je er in bedenkt. Leuk, zeker gezien de toekomstige eigenares.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten