Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 56789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 86

Discussie: plectrums

Banned

Standaard

Heb ooit eens zelf een zeer seriues :-) onderzoek gedaan naar de juiste plectrum. Misschien heb je er wat aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Hieronder volgt een geheel wetenschappelijk vergelijk m.b.t. plectrums/plectra.

De aanleiding hiertoe is dat ik afscheid moet nemen van mijn trouwe kameraad, een vintage, gemodde Dunlop Jazz I, welke tot de draad versleten is. een opvolger vinden is zo gemakkelijk nog niet, dus heb ik deskundig advies opgezocht.

Mijn oude vertrouwde vintage ('97-er) Dunlop U.S.A. Jazz II (flink gemod):

Ik heb mij bij de selectie bij laten staan door een deskundige, en tevens medeforummer, ons allen bekend onder de nickname "Veekeren".

Na lang beraad zijn wij tot de volgende selectie gekomen (wij hebben ons beperkt tot de fabrikant Dunlop, aangezien mijn vertrouwde Jazz I ook van Dunlop is):

(op de foto van links naar rechts, en van boven naar onderen):

#1 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch)

#2 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch) ("Gator Grip Series")

#3 Dunlop U.S.A. .60 (inch) "Lucky Thirteen"

#4 Dunlop 205 U.S.A.

#5 Dunlop U.S.A. Stubby 1.0 (mm)

#6 Dunlop U.S.A. Jazz II

#7 Dunlop U.S.A. Stubby 2.0 (mm)

Dunlop U.S.A. Match Pik (set van 6 stuks .60 inch), in zeer luxe cadeauverpakking met meer kleuren opdruk.

Eerste indruk:

#1 Fijne plectrum, middelgroot formaat. Stoere neushoornprint. Helaas door de bruine kleur en het semi-transparante materiaal minder geschikt als je aan een bruin houten bureau speelt, en daa rje plectrum af en toe neerlegt. Hij is last terug te vinden.

#2 Voelt iets ruw aan. Zou mooi bij een Fender in de kleur Lake Placis Blue passen als decoratie tussen body en slagplaatrand. Helaas van de kinderachtige opdruk van de krokodil (toch wel een behoorlijk minpunt, want het oog wil ook wat).

#3 tevens een middelgrote plectrum. Voelt dun aan. Groot pluspunt: de ene kant heeft een vrij neutrale opdruk: "Dunlop made in the u.s.a. .60" en aan de andere zijde, voor de posers een mooie tribal, met de tekst "Lucky Thirteen". Deze kant van de plectrum heeft een hoog Jack Daniels gehalte. Echt een wannahave voor iedere rocker.

#4 Simpele kleine, dikke plectrum met zeer stijlvolle gouden opdruk. Mooie scherpe punt.

#5 Kleine plectrum van rood doorzichtig materiaal. Niet geschikt wanneer je kleine kinderen heb, ivm verwarring tussen plectrums en winegums. Waarschijnlijk tevens zeer geschikt als kunstaas in de hengelsport. Mooie scherpe punt.

#6 Fijne medium dikke plectrum, opdruk in relief, dus redelijk vast in de hand. Soort winterbanden profiel.

#7 indendiek aan #5 maar dan twee keer zo dik en twee keer zo gevaarlijk voor kinderen. Net als #5 een mooie scherpe punt.

#8 Erg dun naar mijn mening. redelijke grip, maar de afbeelding met relief, welke de grip veroorzaakt had verder naar de punt toe gemogen.

Zichtbaarheid:

Op slecht verlichte podia komen #2, #4 en #7 het best tot hun recht. Wanneer deze op de grond vallen zijn zij het beste terug te vinden door hun kleur. #6 is veruit de slechtste op dit gebied.

Onderzoek werd uitgevoerd op het toillet, aangezien deze geheel verduisterd is. tegels waren zwart van kleur (hoogglans).

Bereik:

Erg vervelend is het wanneer een plectrum valt, en deze meter bij je vandaan land. Dit veroorzaakt een groot zoekgebied en is niet gunstig.

Ik heb een test opstelling gemaakt waarbij de plectrum van een hoogte van 1.20 meter naar beneden valt op een hard ondergrond (laminaat, kleur Beuken, Ikea) Ik noem hier de afstanden die de plectrums verwijderd waren van het punt, loodrecht onder het punt van loslaten.

#1 33 cm

#2 65 cm

#3 24 cm

#4 54 cm

#5 43 cm

#6 12 cm

#7 53 cm

#8 43 cm

Hieruit blijkt dat plectrum # 6 het meest gunstige resultaat opleverd (helaas is de kleur weer erg lastig te herkennen op een donker podium, mede door het gebrek aan een opdruk in kleur.

Grip:

Voor grip heb ik een test uitgevoerd op basis van glijden en vocht. Ik heb een spiegel genomen van 50 cm x 70 cm Ik heb de spiegel schoongemaakt met Glassex en een pluisvrije doek. Vervolgens heb ik de plectrums op volgorde aan de korte kant van de spiegel geplaats en de spiegel besproeid met water. Deze spiegel heb ik gelijdelijk overeind gezet en de vogorde van het wegglijden van de plectrums genoteerd.

#2 bleef het langste op zijn plek. #5 en #7 gleden meteen weg (waarschijnlijk door de ronde ergonomische vorm en het hoge gewicht) De overige plectrums boekten een ongeveer gelijkwaardig resultaat.

Sound:

Het belangrijkste onderdeel naast speelcomfort is natuurlijk sound. Aangezien iedere plectrum een eigen sound heeft, maar deze verschillen moeilijk uit te leggen heb ik een soundfile gemaakt waarbij ik alle 8 types naast elkaar test, zodat jullie de verschillen zelf kunnen horen.

Omdat amp, kabel en speakercab het geluid van de plectrums kleuren heb ik besloten het pure geluid op te nemen. Ik heb gekozen voor een accoustisch vergelijk.

Gear: de 8 plectrums, met als nummer 9, de orginele vintage, gemodde Jazz II ('97-er voor de kenners) een Hondo strat met esdoorn toets en een setje D'addario 0.12 - 0.56

#1 Veel mids, weinig hoog
    #2 Tsja, leuk speelgoed, verder links laten liggen
    #3 nogal *ploink*ploink* achtig
    #4 Echte claptonsound. Voor de Britrock fanaten een echt fantastische plectrum
    #5 smaak lekker, beetje taai
    #6 Instant SRV
    #7 Niet mijn ding, te dik
    #8 Qua klank nogal vlak, maar de schitterende luxe cadeaubox maakt de aanschaf wel weer de moeite waard.

en als laatste, toch nog steeds mijn favoriet qua klank en bespeelbaarheid, de oude vintage Jazz II. Ik denk dat ie nog maar ff niet met pensioen gaat. Zo worden ze niet meer gemaakt en oud en vintage is toch kennelijk beter.

Mods, als Electrische Gitaren niet het juiste subforum is, mogen jullie hem wel verplaatsen naar een ander subforum. Ik wist niet precies waar ie thuis hoort, maar het leek me dat hier veel plectrumgebruikers zitten.
    Topic was dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/newrep...eply&p=1481723

Standaard

dit is nu een " wetenschappelijke " benadering ,moet kunnen voor zoiets als n' plectrum, prachtig man.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lodi Bekijk bericht
    dit is nu een " wetenschappelijke " benadering ,moet kunnen voor zoiets als n' plectrum, prachtig man.
    Toch mis ik nog een aantal onderdelen zoals hoe goed je met watervaste stift gezette handtekening leesbaar is en hoe lang hij blijft zitten.

Het bereik moet ook op 2 manieren getest worden, je moet immers je plectra na afloop van een succesvolle show ook het publiek in kunnen gooien!

Verder mis ik nog slijtage en kledingvoorschriften bij de verschillende plectra. Het lijkt me niet wenselijk om een metal-outfit bij een Jazz plectrum te dragen...

Senior Member

Standaard

Ik moet zeggen dat ik nog wel 'ns van plectrumdikte verander. Vooral op akoestische gitaar, verschilt het geluid wel degelijk naarmate je een ander soort plectrum neemt. Vaak kies ik een bepaalde plectrum, omdat ik deze een mooiere sound vind geven zodra ik er mijn gitaarsnaren zacht mee streel. =)

M

Maar ik zie dat G.G. dit al ruim genoeg besproken heeft.
    Laatst gewijzigd door M@rtijnd; 11 januari 2010 om 22:14 Reden: Onderwerp bleek achteraf al besproken te zijn
    - Blueridge BR-60 CE
    - '57 Fender JP E-series Stratocaster (bouwjaar '87)

Banned

Standaard

Ik kan het niet meer vinden, maar er was ergens op dit forum een keer een link naar een Duitse site gepost waar je ongeveer 100 Dunlop plectra kon kopen voor zo'n 27,50. Iemand enig idee welke site dat was? Heel erg bedankt alvast.

Junior Member

Standaard

Joey, bij thomann.de betaal je 19.80 (afhankelijk van het type natuurlijk, sommige iets duurder) per 72 plectrums. Voor sommige soorten is het zelfs nog goedkoper. Waar je ze per 100 kan krijgen weet ik niet. Maar ik vind die 72 ook al erg interessant.

http://www.thomann.de/be/search_dir....um&pg=2&oa=prd

Deze gebruik ik bv. voor mandoline:
    http://www.thomann.de/be/dunlop_plek...andard_100.htm
    erg goedkoop voor 72 stuks

Deze voor electrische, nog goedkoper
    http://www.thomann.de/be/dunlop_plek...r_grip_114.htm

edit: Wel even geen rekening gehouden met verzending.. die 8 euro verneukt het wel wat.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

Banned

Standaard

Ah, perfect, dat doet het hem ook wel. Ik ga die gator grip plectra maar eens proberen, 1.14mm.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joey Handsome Bekijk bericht
    Ah, perfect, dat doet het hem ook wel. Ik ga die gator grip plectra maar eens proberen, 1.14mm.
    Ik gebruik Gators van 0.96 en die zijn al vrij dik/stug. Als je de plectrum niet kent zou ik er niet gelijk 72 van bestellen!

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik gebruik Gators van 0.96 en die zijn al vrij dik/stug. Als je de plectrum niet kent zou ik er niet gelijk 72 van bestellen!
    Ik speel ze er wel doorheen hoor, ik wissel nog wel eens. Soms gebruik ik ook wel eens met 2.0 mm. Al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in wat je zegt.

Junior Member

Standaard

Ik vind zelf die 1.14's erg goed. Maar inderdaad wel erg stug.
    In ieder geval zijn ze niet al te duur.

De laatste tijd gebruik ik ook vaak deze:
    http://www.thomann.de/be/dunlop_stub..._small_300.htm

Gaan lekker lang mee, maar is wel wat wennen.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten