Vurenhout en ander naaldhout is prima toonhout, bovenbladen van acoustische gitaren, violen,cello's etc. worden daarvan gemaakt. Het is alleen belangrijk dat je een mooi knoestvrij stuk gebruikt.
De prijs is puur een kwestie van vraag en aanbod.
Vurenhout en ander naaldhout is prima toonhout, bovenbladen van acoustische gitaren, violen,cello's etc. worden daarvan gemaakt. Het is alleen belangrijk dat je een mooi knoestvrij stuk gebruikt.
De prijs is puur een kwestie van vraag en aanbod.
Ik zou naaldhout niet te snel afschrijven: op TDPRI is er een heuse hype rond zogenoemde pinecasters (zoek ook eens op youtube). In het (verre) verleden werden instrumenten gebouwd van houtsoorten die men vandaag niet klasseert onder goed toonhout (zoals vuren en perenhout), wellicht ligt het verleden te ver af ? Omdat de gitarist gewend is aan het elzen en essen van ome Leo, heeft het lang geduurd voordat hij van die houtsoorten afstapt.
Of het groeiproces veel invloed heeft op de klank, durf ik niet te beweren. De pinecasters hebben een karakteristiek telecastergeluid, iemand op TDPRI heeft een tele gebouwd van western red cedar (loofhout, maar geen hardhout) en vond het geluid van dat hout ergens tussen elzen en essen in zitten. Ik denk dat de kwaliteit van het hout belangrijker is dan de houtsoort.
“Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia
GuitarPlansCollection
OK ik ben misschien iets te snel uitgegaan van wat de afgelopen decennia de tendens was, zonder zelf onderzoek te doen. Voor een volgend project zal ik zeker eens een ochtend rondlopen bij de AF, kijken naar stukken die qua formaat geschikt zijn en of die niet te zwaar zijn, goed bewerkbaar, etc.
Van de lichte houtsoorten (laag soortelijk gewicht) zijn er soorten die zich absoluut niet lenen voor instrumentenbouw?
“Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia
GuitarPlansCollection
Als je een goed oud stuk grenen of vuren hebt dan heb je geen last meer van het bloeden van hars en is het heel goed af te werken zowel dekkend als transparant. Een klein "nadeel" is dat de nerf wel wat zichtbaar wordt op den duur. Hoe ouder het hout des te minder last heb je daarvan. Als je een paar flinke balken sloophout uit een oud pand kan vinden dan kan je daar een prima body van maken.Een zgn barncaster![]()
Favorieten/bladwijzers