Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 43 van 76 EersteEerste ... 33414243444553 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 421 t/m 430 van 752
  1. #421
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Vurenhout en ander naaldhout is prima toonhout, bovenbladen van acoustische gitaren, violen,cello's etc. worden daarvan gemaakt. Het is alleen belangrijk dat je een mooi knoestvrij stuk gebruikt.
    De prijs is puur een kwestie van vraag en aanbod.

  2. #422
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Ik heb een paar heel goeie opmerkingen gehoord. En het lijdt geen twijfel dat de subjectieve klankbeleving een optelsom is van alle factoren.
    Naar mijn idee moet toonhout niet taai zijn, maar moet er juist een goede resonantie inzitten. Bijv. als je tegen een balk van twee meter slaat moet daar bij wijze van spreken al een goede toon inzitten.
    Het is dus logisch dat vurenhout praktisch afvalt (en daarmee al het naaldhout?)
    Daarnaast denk ik dat je snel groeiende en langzaam groeiende houtsoorten hebt. Dat zal ongetwijfeld van invloed zijn op de prijs. Is er ook iets over te zeggen of dit ook in de klank terugkomt?
    Ik zou naaldhout niet te snel afschrijven: op TDPRI is er een heuse hype rond zogenoemde pinecasters (zoek ook eens op youtube). In het (verre) verleden werden instrumenten gebouwd van houtsoorten die men vandaag niet klasseert onder goed toonhout (zoals vuren en perenhout), wellicht ligt het verleden te ver af ? Omdat de gitarist gewend is aan het elzen en essen van ome Leo, heeft het lang geduurd voordat hij van die houtsoorten afstapt.
    Of het groeiproces veel invloed heeft op de klank, durf ik niet te beweren. De pinecasters hebben een karakteristiek telecastergeluid, iemand op TDPRI heeft een tele gebouwd van western red cedar (loofhout, maar geen hardhout) en vond het geluid van dat hout ergens tussen elzen en essen in zitten. Ik denk dat de kwaliteit van het hout belangrijker is dan de houtsoort.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #423
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    OK ik ben misschien iets te snel uitgegaan van wat de afgelopen decennia de tendens was, zonder zelf onderzoek te doen. Voor een volgend project zal ik zeker eens een ochtend rondlopen bij de AF, kijken naar stukken die qua formaat geschikt zijn en of die niet te zwaar zijn, goed bewerkbaar, etc.

    Van de lichte houtsoorten (laag soortelijk gewicht) zijn er soorten die zich absoluut niet lenen voor instrumentenbouw?

  4. #424
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Van de lichte houtsoorten (laag soortelijk gewicht) zijn er soorten die zich absoluut niet lenen voor instrumentenbouw?
    Kurk.







    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

  5. #425
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McVenco Bekijk bericht
    Kurk.







    heb toch echt eens een gibson les paul zien staan met een top van kurk.

    was bij musikproduktiv en het ging om een einzelstuck met note's erop geprikt. was dan ook een soort prikbord gitaar.
    Toooooooooooooooone!!!

  6. #426
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McVenco Bekijk bericht
    Kurk.







    Droog...

  7. #427
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    OK ik ben misschien iets te snel uitgegaan van wat de afgelopen decennia de tendens was, zonder zelf onderzoek te doen. Voor een volgend project zal ik zeker eens een ochtend rondlopen bij de AF, kijken naar stukken die qua formaat geschikt zijn en of die niet te zwaar zijn, goed bewerkbaar, etc.

    Van de lichte houtsoorten (laag soortelijk gewicht) zijn er soorten die zich absoluut niet lenen voor instrumentenbouw?
    Ik veronderstel dat grenen wat minder geschikt is, niet zozeer klankmatisch, dan wel qua bewerken. Grenen is nogal harshoudend en dat kan storen bij het bewerken en afwerken.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #428
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Ik veronderstel dat grenen wat minder geschikt is, niet zozeer klankmatisch, dan wel qua bewerken. Grenen is nogal harshoudend en dat kan storen bij het bewerken en afwerken.
    Dacht ik al... alles met hars zal ook wel geen goede consistentie (dus resonantie) hebben. Dat is waarom ik ook vraagtekens zette bij naaldhout in het algemeen.

  9. #429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Dacht ik al... alles met hars zal ook wel geen goede consistentie (dus resonantie) hebben. Dat is waarom ik ook vraagtekens zette bij naaldhout in het algemeen.
    Fichte (spruce) is anders een van de beste klankhout soorten die je kan verznnen. En daar zit af en toe hars in, al zijn die stukken niet bijster gewild. Maar qua resonancie zit het wel snor.

  10. #430
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Als je een goed oud stuk grenen of vuren hebt dan heb je geen last meer van het bloeden van hars en is het heel goed af te werken zowel dekkend als transparant. Een klein "nadeel" is dat de nerf wel wat zichtbaar wordt op den duur. Hoe ouder het hout des te minder last heb je daarvan. Als je een paar flinke balken sloophout uit een oud pand kan vinden dan kan je daar een prima body van maken.Een zgn barncaster

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top