Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 52
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2005
    Locatie
    Zwaag
    Berichten
    474

    Standaard

    Tik eens met je vinger op het kozijn (wel een kozijn waarvan je zeker weet dat het met 'oude verf' (=alkyd) is geschilderd). En tik nu eens op een stuk hout dat met poly of acryl is geverfd (gitaar/meubelstuk?) en LUISTER.

    probeer je nagel eens in hetzelfde kozijn te drukken. En nu in het met polyester behandelde stuk hout en trek je conclusie :-)
    zacht=dof, hard = 'fris'

  2. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Je hebt gelijk man. Succes, je zal het nog nodig hebben...
    Ik denk dat al die fabrikanten op de eerste plaats gebruiken wat ze gebruiken omdat ze dat het goedkoopst kunnen krijgen en verwerken, gegeven een bepaalde doelstelling. Geldt niet alleen voor lak en ook niet alleen voor gitaren. Neem nitrocellulose bijvoorbeeld. Als ze hadden geweten dat dat er binnen een paar jaar af begint te bladeren, uiteindelijk volledig verdampt, hadden ze er toen vast niet voor gekozen. Mazzeltje dat sommige mensen een uit elkaar vallende laklaag mooi bleken te vinden. Persoonlijk zou ik het om die reden geen kwaliteitslak willen noemen.

    Ik ben zelf een redelijk stumper met lakken, verdiep en verlies mezelf praktisch ook liever in andere dingen. Alles behalve expert.

    Toch vind ik dat dit forum een plaats is waar mensen elkaar bevragen en beantwoorden omdat ze of als knutselaar of als vakmens bezig zijn met de gitaar, vrijwillig en uit liefhebberij, omdat het fijn is een plek te weten waar je met vragen terecht kunt en omdat het fijn is om ervaringen te delen. Geven en nemen. In een groot, losjes georganiseerd gesprek. Een gesprek dat nooit stopt en dat heel vaak over dezelfde dingen gaat. Als je met een vraag zit (en een eventuele zoekfunctie heeft je niet verder geholpen) dan mag je die stellen. Of je nu net plakkaatverf op je gitaar hebt gesmeerd, 'm in de fik hebt gestoken of wat dan ook.

    Naar mijn idee is het dan zinvol om te proberen iemand verder te helpen, als je je daartoe in staat voelt en er zin in hebt. Anders beter niet, denk ik (een grapje of een knuppel in het hoenderhok moet ook op z'n tijd). Gaat zo'n gesprek dan meer de diepte in, dan begin ik het echt leuk te vinden. Als er dieper wordt door gevraagd, als onderliggende 'waaroms' aan de orde worden gesteld, ook door willekeurige omstanders. Wat zijn bijvoorbeeld de chemische samenstelling en eigenschappen van die lakken (over nitro heb ik toevallig eens een beetje meer gelezen) en waarom komt het welke kwaliteiten van de gitaar ten goede? En daaronder bijvoorbeeld weer: waarom klinkt die gitaar zonder lak überhaupt al zo en waarom maakt die lak dan dat specifieke verschil? Enzovoort.
    Ik vind het jammer als het in sommige gevallen stopt bij 'het staat in dit boek (toch dank voor de verwijzing) en die en die gebruiken het, dus het moet goed zijn'.
    Op z'n minst zou ik toch wat relevante passages en conclusies aanhalen, al was het alleen om het gesprek met informatie te voeden; ook voor de doet-'t-zelvert.

    Dit is een beetje hoe ik dit forum tot dusver heb leren kennen. Ik heb er niets over te zeggen hoor, het is wat ik vind.

    Misschien is de starter van het onderwerp met zijn gitaar die al onder de alkyd zit er niet echt verder mee geholpen, maar het geïnteresseerde publiek zeker wel en de 'algehele verbreiding van kennis en inzicht' ook.
    Met een kwalificatie als 'geneuzel' is naar mijn idee niemand echt geholpen.
    En ook niemand blij. C'est le ton qui fait la musique.

    Ik hoop dat ik niemand kwets of verveel. Twijfelde zowaar of ik dit zou schrijven. Peace
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik hoop dat ik niemand kwets of verveel. Twijfelde zowaar of ik dit zou schrijven. Peace
    Aaron, je slaat de spijker op z'n kop

    Kwetsen? Vervelen? No way!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raytheman Bekijk bericht
    Tik eens met je vinger op het kozijn (wel een kozijn waarvan je zeker weet dat het met 'oude verf' (=alkyd) is geschilderd). En tik nu eens op een stuk hout dat met poly of acryl is geverfd (gitaar/meubelstuk?) en LUISTER.

    probeer je nagel eens in hetzelfde kozijn te drukken. En nu in het met polyester behandelde stuk hout en trek je conclusie :-)
    zacht=dof, hard = 'fris'
    Kijk, er zijn er die wel de tijd nemen om te lezen! Nu is het wel zo dat Akydverf na zo'n jaar of 10 ook behoorlijk hard kan zijn geworden.

    Maar het heeft inderdaad alles met klank te maken! Dat is nr 1. En voor een fabrikant telt dan ook nog: bescherming van het instrument tegen zweet en weersinvloeden, hoe snel droogt de lak (vanwege het productie proces dat snel moet gaan), en is het goed tot hoogglans te polijsten, en natuurlijk moet het een systeem zijn dat elkaar verdraagt: dekkende kleuren, transparante kleuren, kleurbeitsen en metalic. En niet te vergeten: verfraaing. Daarom worden de eerder genoemde lakken al zo lang gebruikt. Zal een Gitaarfabrikant verder nog in de preciese chemische samenstelling van bv Nitrocellulose zijn geintereseerd?

    Misschien als ze niets anders te doen hebben?
    Laatst gewijzigd door Marcel61; 12 november 2009 om 15:40

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Vanmorgen werden mij 4 spuitbussen met "Automotive Clear Acryl Lacquer" in de schoot geworpen - een leuk cadeautje van een kennis

    Dus, ik heb direct een aantal proefstukjes, die ik een week geleden had behandeld met Vernipor poriënvuller (alkydharsbasis), gespoten met deze acryl lak. Het doel is om te kijken of ik, zonder gevaar, deze acryl over de alkyd basis kan spuiten.

    Ondertussen is de acryl, allang, droog ..... en er gebeurt niks.

    Mijn vraag: Als deze twee soorten NIET goed op elkaar reageren hoe lang kan het dan duren voordat een reactie zichtbaar is?

    Is dat direct, na een paar uur of moet ik in termijnen van dagen of weken denken

    Als het niet goed reageert wat zal ik dan moeten zien?

    (ik heb nooit beweerd dat ik een specialist in lakken ben )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Vanmorgen werden mij 4 spuitbussen met "Automotive Clear Acryl Lacquer" in de schoot geworpen - een leuk cadeautje van een kennis

    Dus, ik heb direct een aantal proefstukjes, die ik een week geleden had behandeld met Vernipor poriënvuller (alkydharsbasis), gespoten met deze acryl lak. Het doel is om te kijken of ik, zonder gevaar, deze acryl over de alkyd basis kan spuiten.

    Ondertussen is de acryl, allang, droog ..... en er gebeurt niks.

    Mijn vraag: Als deze twee soorten NIET goed op elkaar reageren hoe lang kan het dan duren voordat een reactie zichtbaar is?

    Is dat direct, na een paar uur of moet ik in termijnen van dagen of weken denken

    Als het niet goed reageert wat zal ik dan moeten zien?

    (ik heb nooit beweerd dat ik een specialist in lakken ben )
    Ik heb ooit mijn traptreden met alkyd grondverf gelakt, daaroverheen acryl dekkende lak, daarover transparante acryl trappenlak van Glitsa.
    Toen ik een paar weken later de muren ging verven en de trap afdekte met kranten en schilderstape trok ik bij het verwijderen van de schilderstape de tranparante lak en de dekkende lak (beide acryl) meteen los van de grond verf.

    Conclusie, bij het verwerken zag ik geen enkele vreemde reactie maar de hechting tussen de alkyd en acryl lagen was niet echt heel best.

    Deze ervaring wilde ik in dit verband even kwijt. Doe er verder mee wat je wilt.

    Gr.
    Gerard

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Thanks Gerard!

    Nogmaals, ik ben géén expert maar was dat niet het gevolg van schilderstape die te lang is blijven zitten? Ik heb het zelf wel eens meegemaakt met alkyd op alkyd dat de bovenste verflaag aan de tape bleef hangen om dat ik die tape te lang had laten zitten.

    Ik neem in ieder geval jouw opmerking mee en zal de proefstukjes ook eens aan de "tapeproef" onderwerpen als het goed is uitgehard.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Dit "niet pakken van verschillende lagen op elkaar" kan nou juist voorkomen worden met een laagje schellak. Door dit aan te brengen tussen de lagen voorkom je compatibiliteitsproblemen, aanbrengen kan net als bij politoeren met een pad.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    Ik heb ooit mijn traptreden met alkyd grondverf gelakt, daaroverheen acryl dekkende lak, daarover transparante acryl trappenlak van Glitsa.
    Soms duurt het even voordat bij mij het kwartje valt en dat was ook nu het geval. Jij schrijft dat je de acryl trappenlak van Glitsa hebt gebruikt Gerard. Ik heb dit even nagezocht maar Glitsa is een acryl verf op waterbasis. De acrylverf die ik heb zit in een spuitbus en is op basis van xyleen en methyleenchloride. Dit zou, in mijn simpele gedachtengang, best een verschil kunnen maken.
    Desalniettemin zal ik je tip wél meenemen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puerco Bekijk bericht
    Dit "niet pakken van verschillende lagen op elkaar" kan nou juist voorkomen worden met een laagje schellak. Door dit aan te brengen tussen de lagen voorkom je compatibiliteitsproblemen, aanbrengen kan net als bij politoeren met een pad.
    Je hebt gelijk Puerco. Dit had je al aangegeven in een vorige post. Sorry dat ik daar niet op heb gereageerd. Ik neem ook direct van je aan dat dit een oplossing kan zijn. Van nature ben ik echter lui aangelegd , dus als het zonder extra lagen ook werkt heb ik dat liever.
    Ik ga dus eerst kijken wat de proefstukjes doen. Mocht blijken dat ik problemen krijg hiermee dat is de door jouw aangedragen oplossing wél een optie!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Nogmaals, ik ben géén expert maar was dat niet het gevolg van schilderstape die te lang is blijven zitten? Ik heb het zelf wel eens meegemaakt met alkyd op alkyd dat de bovenste verflaag aan de tape bleef hangen om dat ik die tape te lang had laten zitten.
    De tape zat er amper een uurtje op, dus dat lijkt me niet te lang.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Soms duurt het even voordat bij mij het kwartje valt en dat was ook nu het geval. Jij schrijft dat je de acryl trappenlak van Glitsa hebt gebruikt Gerard. Ik heb dit even nagezocht maar Glitsa is een acryl verf op waterbasis. De acrylverf die ik heb zit in een spuitbus en is op basis van xyleen en methyleenchloride. Dit zou, in mijn simpele gedachtengang, best een verschil kunnen maken.
    Desalniettemin zal ik je tip wél meenemen.
    Ik had de volgende lagen over elkaar geschilderd:
    - Flexa grondverf sneldrogend op basis van alkyd
    - Histor Perfect Finisch dekkende lak , acryl op waterbasis (2 lagen)
    - Glitsa transparante trappenlak anti-slip (met die korreltjes) acryl op waterbasis (2 lagen)

    Die grondverf zat er een dag op voordat de dekkende laag eroverheen kwam.
    Al die lagen acryl bleven aan elkaar zitten aan de schilderstape.
    De grondverf bleef op de trap. Kortom die acryl lagen hechten prima aan elkaar. Maar die alkyd en acryl hechten niet best.
    Het zou kunnen dat het beter gaat als je die alkyd eerst een flinke poos (weken? maanden?) laat drogen voordat die acryl er overheen komt.

    Gr.
    Gerard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top