Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 52

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht

Hieruit maak ik op dat het niet op alkyd basis is maar op acryl basis? Zie ik iets over het hoofd of kun je acryl over alkyd spuiten?
    nee, andersom gaat echter wel prima, alkyd over acryl, moet de acryl onderlaag wel goed zijn uitgehard.
    en het moet in 1 keer goed gebeuren, als je wat zakkers weg moet schuren dan levert de volgende laag problemen op.
    alkyd vloeit wat mooier maar wordt lang zo hard niet en droogt veel langzamer.
    het mooie vloeien is dus de reden waarom je eerder zakkers in de lak hebt.
    ik hou het voor rpojecten op acryl, droogt snel, minder snel lopers, word hard, en als je genoeg restpartijwinkels kent, goedkoop.(1 a 2 euro de bus)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    nee, andersom gaat echter wel prima, alkyd over acryl, moet de acryl onderlaag wel goed zijn uitgehard.
    Thanks Wietse.

Het verwarrende aan deze hele materie is dat verschillende bronnen elkaar hierin tegenspreken.

Jij zegt dat alkyd over acryl geen probleem is.

In het lak-faq staat het juist weer andersom: alkyd over acryl kan niet. Acryl over alkyd kan wel.

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

ik spreek uit jarenlange ervaring met oude auto's, mijn eerste taunus was gamma grijs, alkyd dus, maar de onderlagen zoals primer, spuitplamuur etc zijn op acryl basis.
    als ik de kleur over de onderlaag spoot dan was er niks aan de hand tot ik dacht nee niet goed effe wat spuitplamuur e.d er nog overheen, dan vrat het elkaar onherroepelijk op.
    ook als je het dan ging schuren dan mengde je eigenlijk beide verfsoorten iets, dan kon het zelfs alkyd lak niet verdragen.
    pas het jaar er op kon ik dan wel weer acryl grondlaag over alkyd doen, dan was de alkydlak genoeg uitgehard.
    bij acryl gaat dit veel sneller.

ik vind het rotzooi alkyd lak.

Standaard

In het lak-faq staat het juist weer andersom: alkyd over acryl kan niet. Acryl over alkyd kan wel.
    Grappig dat je juist die tabel aanhaalt. Die heb ik destijds gemaakt met de informatie die tot dan toe in de lak-faq te vinden was, aangevuld met tips van lezers. Nu ik het zo teruglees, bevreemdt het mij ook enigszins dat alkyd niet over acryl kan (volgens de tabel). Mocht het fout zijn, zal ik de tabel aanpassen.

<edit>: Ah, ik denk dat ik het al zie. In de tabel wordt gesproken over acryl op waterbasis. Als je daar alkyd overheen doet, gaat het verkeerd denk ik.
    Laatst gewijzigd door Gitaarbouwer; 8 november 2009 om 22:50

Senior Member

Standaard

Thanks Gitaarbouwer.

Maar .... hoe zit het nu met acryl over alkyd? Kan dat wel? En hebben we het dan over acryl op waterbasis of op thinnerbasis?

Standaard

Mannen, wat blijven we toch eigenwijs...verf op basis van alkyd is op basis van akydhars..nogmaals: dit is kozijnen verf die door de Schilder vroeger werd gebruikt..te verdunnen met terpetine...TOTAAL ongeschikt voor op muziekinstrumenten. Deze verf blijft nl veel te zacht (dan heb ik het over DE ECHTE ALKYD) en verstikt daardoor het geluid van instrument op dezelfde wijze als dat je een deken over een geluidsbron zou leggen. Het is toch niet voor niets dat Fender, Gibson, Gretch, Rickenbacker, Martin, enz vanaf de jaren vijftig tot nu toe Nitrocellulose, 2-componenten autolakken of Polyester lakken gebruiken??? Nou dan!
    Verven (ik noem ze nadrukkelijk GEEN lakken) op waterbasis of alkydhars worden door gitaarfabrieken NIET gebruikt. . PUNT! De verf op waterbasis van LMI wordt gebruikt, maar het zal (voorlopig) de traditionele lakken niet vervangen. De nadelen zijn nog te groot ten opzichte van de voordelen.

Ik begrijp dat geneuzel van jullie niet. Het is alsof jullie steeds opnieuw het wiel willen uitvinden. Op die manier blijf je steeds maar verwarring onder elkaar stichten en komt er nooit eens duidelijkheid...en dat is toch wat we willen?

Senior Member

Standaard

Marcel, ik denk dat je het punt even mist.
    Het gaat er niet om dat ik persé alkyd lak wil gebruiken. Mijn ondergrond (poriënvuller) is op basis van alkydhars. De vraag is nu of ik hier zonder problemen acryl overheen kan gebruiken.

Verder ben ik absoluut geen expert maar ik kan me niet voorstellen dat de gebruikte verf zo'n groot, als door jou verondersteld, effect op het geluid van de gitaar kan hebben.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Ik begrijp dat geneuzel van jullie niet. Het is alsof jullie steeds opnieuw het wiel willen uitvinden. Op die manier blijf je steeds maar verwarring onder elkaar stichten en komt er nooit eens duidelijkheid...en dat is toch wat we willen?
    Ik begrijp dat geneuzel van ons uitstekend. Het is een doolhof van verschillende producten die elkaar vaak niet verdragen en het is bijna onmogelijk om er goede informatie over te krijgen; mijn ervaring is dat men in de meeste winkels het ook niet weet en maar wat zegt zodat jij uiteindelijk de beurs trekt. Als je op websites iets vindt, gaat het alleen over de producten van de fabrikant in kwestie. Vergelijken van verschillende lijnen van dezelfde fabrikant is meestal al onmogelijk.
    Daar komt bij dat die zg. geschikte lakken duur zijn, moeilijk te verwerken zonder grote installaties, giftig en explosief.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Voor diegene die het wel willen weten raad ik aan het boekje "Guitar Finishing - step-by-step" van Dan Erlewine en Don MacRostie te bestellen.

Echt ALLES wat je nodig hebt staat daar in.

Dit is de tijd van internet. Je kan veel meer vinden over deze materie dan 25 jaar geleden. Tenzij je geen Engels kan lezen, dan wordt het wat moeilijker.

En je hebt echt geen "grote instalaties" nodig. Epoxy kan je zelfs met een kwast aanbrengen. Nitrocellulose is in spuitbussen te koop.
    En ja, deze lakken zijn niet goedkoop...maar ook best te betalen. Iedere hobby kost nu eenmaal geld. Goedkoop is meestal duurkoop!

Standaard

Thanks Gitaarbouwer.

Maar .... hoe zit het nu met acryl over alkyd? Kan dat wel? En hebben we het dan over acryl op waterbasis of op thinnerbasis?
    Kijk, de strekking van het verhaal is eigenlijk de volgende. Watergedragen lakken kun je overal overheen spuiten. Oplosmiddelgedragen lakken echter níet. Als je een oplosmiddelgedragen lak over een watergedragen lak spuit, gaat het fout, want de watergedragen lak wordt opgevreten. Tenzij je de watergedragen lak heel lang laat drogen (zoals Wietse met zijn Ford Taunus > 1jr).

Dat het bij Wietse andersom fout ging (acryl over alkyd), komt denk ik omdat acryllak vroeger vaak oplosmiddelgedragen was (dus agressiever voor de onderliggende laag) in plaats van watergedragen.

@Marcel. Het bestaansrecht van dit forum is het delen van kennis en ervaring. Hierdoor is er een schat aan informatie te vinden op dit forum (als de zoekmachine het tenminste weer doet). Dat het er soms even niet efficiënt aan toe gaat zoals nu, hoort daar bij. Ik zou dat geen geneuzel willen noemen. Wel ben ik het met je eens dat ik nooit alkyd zou gebruiken, net zo min als acryl. Mijn eerste akoestische gitaar heeft acryllak, maar het lijkt daardoor nu wel een plastieken speelgoedgitaar geworden:-)

@moderator: de lak-faq is een paar jaar terug behoorlijk geschoond van allerlei on-nuttige postings als ik me goed herinner, maar inmiddels begint deze alweer aardig uit te dijen. Misschien weer eens een schoningsactie houden?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten