Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 28 EersteEerste ... 111920212223 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 273
    Super Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Na drie lagen heb ik het idee dat het goed gevuld is. Voor de zekerheid gooi ik er nog een, dunne, vierde laag overheen.
    Tussendoor iedere keer nat schuren met fijn schuurpapier. Na het schuren voelt het echt goed glad aan. De derde laag heb ik vrij dik aangebracht en omdat het zo mooi vloeit is dat geen probleem. Gebruik jij ook een kwast voor het aanbrengen?

Ik wacht minimaal 24 uur tussen de lagen. Gewoon voor de zekerheid.

Mijn gevoel zegt: "wanneer is dat ding nou eindelijk klaar", terwijl mijn verstand met maant om rustig aan te doen. Gelukkig heeft mijn verstand nog een beetje de overhand
    Ja, ik gebruik ook een kwast, maar heb na de eerste keer wel een plattere gekocht, die maakt minder belletjes, vertelden ze me in de (kunst)schildersbenodigdhedenwinkel.
    Ik wacht niet zo lang, nee. Op de pot staat dat het na 8 uur overschilderbaar is, immers.

Maar inderdaad, ik wil ook mooi gaan politoeren nu!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    J
    Ik wacht niet zo lang, nee. Op de pot staat dat het na 8 uur overschilderbaar is, immers.
    Klopt, maar het probleem was dat mijn DB zich niet echt aan de gebruiksaanwijzing wou houden
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Blijft de poriën vuller goed zitten nadat je er een nieuwe laag op gesmeerd hebt?

Valoosj had nogal wat moeilijkheden, omdat de verse laag de oude oploste, en dus uit de poriën haalde ...

Het was er wel ene waarbij je maar een paar minuten most wachten tot het droog was, waarschijnlijk een veel te snel verdampend solvent of zo ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Blijft de poriën vuller goed zitten nadat je er een nieuwe laag op gesmeerd hebt?

Valoosj had nogal wat moeilijkheden, omdat de verse laag de oude oploste, en dus uit de poriën haalde ...

Het was er wel ene waarbij je maar een paar minuten most wachten tot het droog was, waarschijnlijk een veel te snel verdampend solvent of zo ...

s.
    Ja, het blijft goed zitten. Na iedere laag schuur ik het met P240 van 3M (nat schuren). Ja ziet na iedere schuurbeurt dat je de toplaag weer iets weg schuurt maar dat de poriën gevuld blijven.
    Ik heb nu drie lagen aangebracht waarvan de derde laag vrij dik. Hij is nu voor 99% glad. Er zijn nog een paar diepe poriën die niet gevuld zijn. Deze heb ik vandaag even gevuld door er plaatselijk een drup op te leggen. Aangezien het zich zeer goed laat schuren ben ik niet bang voor het "druip-effect" .

Het is géén product voor degene die haast heeft . Meerdere lagen zijn echt nodig en je moet het echt de tijd geven om te drogen. Volgens de gebruiksaanwijzing is het na 8 uur overschilderbaar maar dan is het, volgens mij, nog niet droog genoeg om te schuren dus ik wacht in ieder geval 24 uur tussen de lagen.

't is te krijgen bij:
    COLORA WOMMELGEM
    Autolei 360
    2160 WOMMELGEM

Senior Member

Standaard

EINDELIJK de hals aan de body gelijmd.
    Voor mij best een spannend moment. Afwachten totdat het droog is en hopen dat het allemaal goed zit

In het weekend had ik nog een deuvelsetje aangeschaft onder het motto "dubbel genaaid houdt beter". Misschien een wat onorthodoxe manier om een hals vast te zetten maar het geeft, volgens mij, net even weer wat extra steun.

Na het boren van de gaten in de hiel de centerpunten erin om het over te brengen naar de body.

Body en hals zien er niet uit na het schuren van de laatste laag poriënvuller. 't Zal met het lakken wel weer goed komen. Het is in ieder geval spiegelglad geworden.

Hierna zitten de deuvels ook op de juiste plaats in de body.

Nog even testen met een touwtje om te kijken of de hals recht op de body staat. Op twee plaatsen op de toets heb ik stukjes tape geplakt met hierop een lijntje dat het exacte midden aangeeft. Als het touwtje dan ook precies over de middellijn van de body loopt zit het wel goed.

Hierna de zaak in de lijm en de klem erop. Nu maar wachten tot morgen.

Zo, en nu een goudgele met een mooie witte kraag

Super Moderator

Standaard

Ja, dat Vernipor wordt behoorlijk wittig na een schuurbeurt, inderdaad. Ik heb nu vier lagen op die zijkanten, en dat moet maar voldoende zijn hoor.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ja, dat Vernipor wordt behoorlijk wittig na een schuurbeurt, inderdaad. Ik heb nu vier lagen op die zijkanten, en dat moet maar voldoende zijn hoor.
    't Wordt inderdaad wit. Maar even natmaken (met wat spuug ) zorgt er al voor dat de goede kleur weer tevoorschijn komt. Ik heb dus goede verwachtingen v.w.b. het lakken.

En dan is hij EINDELIJK zover dat gelakt kan worden:

En even een impressie van de verhoudingen t.o.v. een "normale" gitaar:

Senior Member

Standaard

Vanmiddag heb ik een spuitbus Trendy Colorline (product van Motip) Blanke Lak hoogglans opgehaald en een paar proefstukjes gespoten om te kijken wat het doet.

Aangezien de Vernipor ondergrond op alkydhars basis is heb ik ook maar, voor de veiligheid, gekozen voor een blanke lak op alkyd basis. De gebruiksaanwijzing geeft ook aan in vette letters: "Ook wanneer de lak uitgehard is, niet overspuiten met acryllak of nitro-cellulose lak."

Als de proefstukjes goed uitpakken ben ik van plan om de DB een huwelijk met de trendy colorline te laten aangaan. Dus "if anyone feels this couple should not be united in Holy Matrimony..speak now..or forever hold your peace"

Super Moderator

Standaard

Politoer over Vernipor werkt in elk geval, kan ik melden.

Standaard

Politoer kan over zowat alles, meen ik. 'You could french polish a brick', heb ik wel eens gelezen
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten