Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 13 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 123

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Let even op als je met een trafo wil werken. Hilko heeft het geprobeerd en zei hetvolgende:
    Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd die er echt verstand van hebben en die zeggen dat het geen probleem is. Wel dat de motor iets langzamer kan draaien omdat we hier 50 hertz hebben en geen 60 maar dat verschil zou te verwaarlozen zijn.

Wellicht is de soort transformator ook van invloed. Op diverse websites wordt gesproken van een omvormer en geen transformator. Ik ben een leek op dit gebied dus ik moet ook maar afgaan op wat ik hoor en lees. maar waarom zou een bedrijf dat dit soort omvormers verkoopt zowel transformatoren als omvormers aanbieden. Misschien is ook het aantal watt dat een omvormer levert/heeft van belang op het aantal toeren. ik heb een motor liggen die op 230 draait dus in geval dat het echt niet werkt bouw ik die wel in in de polijstmachine. Ik heb wat dat betreft een beetje luxe positie omdat ik ( even) niet op een paar euro's extra hoef te kijken. Ik neem dus de gok en koop de polijstmachine compleet met motor en we zien wel. Ik zal in elk geval mijn bevindingen hier posten zodat het voor eens en altijd duidelijk is of het werkt ja of nee...

bedankt in elk geval voor de waarschuwing!

gr

@je

Standaard

Als de draaisnelheid rechtstreeks afhankelijk is van de netfrequentie lijkt het verschil tussen 60 en 50 Hz me niet echt verwaarloosbaar; da's 1725 tegen 1437 toeren.

Een omvormer en een transformator lijken me hetzelfde. De transformator moet voldoende vemogen kunnen leveren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Als de draaisnelheid rechtstreeks afhankelijk is van de netfrequentie lijkt het verschil tussen 60 en 50 Hz me niet echt verwaarloosbaar; da's 1725 tegen 1437 toeren.

Een omvormer en een transformator lijken me hetzelfde. De transformator moet voldoende vemogen kunnen leveren.
    zoals ik al zei, ik ben een complete leek op dit gebied... jij hebt er blijkbaar iets meer kaas van gegeten.. we wachten gewoon af...

ik denk trouwens dat 1437 toeren op zich ook wel genoeg is. als hij maar niet sneller draait dan die 1725..

gr
    @je

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ziekdier Bekijk bericht
    zoals ik al zei, ik ben een complete leek op dit gebied... jij hebt er blijkbaar iets meer kaas van gegeten.. we wachten gewoon af...

ik denk trouwens dat 1437 toeren op zich ook wel genoeg is. als hij maar niet sneller draait dan die 1725..

gr
    @je
    O ja natuurlijk, anders krijg je het smeltende lak-probleem. Ik ben een hampeleman op het gebied van lakafwerking
    Aaron Stonebeat

Standaard

haha, ik moet mijn eerste gitaar nog lakken....

dat wordt ook nog spannend...

ik ga morgenavond de laatste hand leggen aan mijn spuithokje...

en dan zaterdag wil ik de eerste laag gaan spuiten... eerst een proefstukje of 10-20

wordt vervolgd ( in mijn eigen draadje uiteraard...)

gr

@je

Standaard

Volgens mij heeft de voltage invloed op het toerental en niet de netfrequentie.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Volgens mij heeft de voltage invloed op het toerental en niet de netfrequentie.
    Da's bij gelijkstroommotoren.

Natuurlijk zou dat hier ook het geval kunnen zijn, maar dat kan ik aan de buitenkant niet zien. Als er dan ook sprake van is dat de netfrequentie invloed heeft op de draaisnelheid, denk ik al snel aan een wisselstroommotor.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Sorry mannen, maar een toerental van 1725 of 1437 is te snel. Die 1725 motor bied StewMac aan omdat je die - door middel van de v-snaar op een kleine poelie (motor) en een grote poelie (as van polijstbuffer) tot de juiste draaisnelheid reduceerd: = 862 tpm.
    1437 tpm is te snel (lakverbranden) en moet dus op dezelfde manier door middel van de poelies in 2en worden verdeeld: = 718 tpm. Op zich een snelheid waarmee je kan polijsten maar eigenlijk net iets te langzaam (een te langzame snelheid "vreet" de lak er dan weer te snel van af). Je ziet: het is een hele wetenschap.

Waarom niet gewoon hier in Nederland een motor kopen die 1500 tpm draaid; gedeelt door 2 = 750 tpm...Prima! Of nog beter: je laat een motor wikkelen: er zijn bedrijven genoeg die dat kunnen, en dan kan je er 1 laten maken die 1700 tpm draaid op 230 volt met een 1/2 of 1 pk.

Standaard

Aha, transmissie dus.

Maar dat is op het stewmac-plaatje niet te zien

EDIT:

Ik zou me wel opgelicht voelen als ik iets kocht en het bleek niet te voldoen omdat ik er niet iets anders bij had gekocht zonder hetwelk het niet doet wat het moet doen. 'Zakkenvullers, flessentrekkers' zou ik dan roepen en met mijn zelfgebouwde raketwerper zou ik orde op zaken gaan stellen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 30 oktober 2009 om 02:04
    Aaron Stonebeat

Standaard

als ik toch die motor neem van S.M. heb ik dmv de poelies toch ook het juiste aantal toeren? ( als het toerental van de motor rond die 1725 blijft tenminste)

ik zal het maar toegeven. ik ben liever lui dan moe wat dat betreft. ik heb geen zin om achter een andere motor aan te gaan terwijl ik alles ineens kan bestellen. en die omvormer hoef ik ook de deur niet voor uit.. lekker vanuit mijn luie stoel online kopen! mocht het dan allemaal niet werken zien we dat dan wel weer...

noem me maar eigenwijs ....

gr

@je

enne...PRETTIG WEEKEND!!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten