Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 16 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 152

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    harald, ooit al es iets van joe pass proberen na te spelen?
    Niet echt, daarvoor vind ik zijn solowerk (en ik heb wel wat van die virtuoso lp's gehoord) niet interressant genoeg. Wel het nodige a la Tuck Andress gedaan, en dat is qua techniek en arrangementen toch echt een slag complexer. Pass is dan weer beter in het single note soleren. Maar serieus, geef me een jazzschema, en ik speel er zonder veel problemen een bas en akkoorden begeleiding bij. Echt strak contrapunt heb ik Pass maar heel weinig horen doen in zijn eentje. Als je goed luistert wat hij doet is het meestal afwisselen tussen de verschillende partijen. In de tijd dat hij dat deed waren er niet zo veel die dat konden misschien, maar er zijn inmiddels echt wel mensen die daar verder mee gegaan zijn.

Pass is zo'n gitarist die ik alleen vanuit gitaristisch oogpunt beluisterbaar vindt (behalve als hij begeleid, wat hij weer erg mooi kan) Emotioneel raakt hij me totaal niet. En het gitaarkunstje kan ik ook van andere gitaristen afkijken. Geef me dan maar solonummers van Wes Montgomery, of een gitarist als Pat Metheny. Die mensen kan ik voelen als ze spelen.

Senior Member

Standaard

Te gek hoor. Sowieso kunnen die Nashville gasten allemaal een dikke portie swingjazz spelen, geweldige muzikanten zijn dat.
    Die Kynard plaat is op cd uitgekomen met nog een andere erbij (The Soul Brotherhood geloof ik, met Grant Green). Hebben ze bij leuke winkel Backbeat records in Amsterdam. Vette shit als je van die funky Prestige sound houdt! Ik ga geen illegale linkjes posten, maar er zal vast wel iemand zijn die het op blogspot gezet heeft.

Pass vs Andress vs Catherine vs Bach(!)... het zal allemaal wel. ik zie niet zoveel nut in een wedstrijd wie-heeft-de-grootste-op-contrapunt-gebied. De emotionele kant is dan interessanter, maar ook weer zo persoonlijk. Ik vind het zelf altijd leuker om muzikanten te horen interacteren dan er 1 in zijn eentje te horen. Smaken...

Senior Member

Standaard

Ik heb persoonlijk helemaal geen reet aan theorie.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tho Bekijk bericht
    Ik heb persoonlijk helemaal geen reet aan theorie.
    Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Maar jij hebt ook een erg lekker kontje Thomas

??????????????????

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Er is iets dat me in dit topic- en andere, toch steeds weer opvalt : er wordt steeds maar verwezen naar het SOLEREN, alsof een nummer staat of valt met jouw solo. Ik kan me best voorstellen dat dat jouw ' bekommernis' is, maar het mag NIET het 'doel' zijn. Een solo heeft niet tot doel om je - al dan niet vermeende- virtuositeit ten toon te stellen.Dat is voor mij BTW een reden om bvb niet naar Satriani te 'kunnen' luisteren.
    Het geheel moet kloppen, en elke muzikant is daaraan ondergeschikt.
    Dat ' zich ondergeschikt maken aan ' is voor mij 'musicianship' ( NL woord? )
    Dat is wel waar idd. Wat dat betreft heb ik sowieso een beetje mijn vraagtekens bij het onderscheid solo-begeleiding. Ik zie dat verschil niet. Daarom spreek ik liever van het onderscheid improviseren - niet-improv.. Als je het over dat onderscheid hebt, pak je ook meteen begeleidings-improv mee.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Maar jij hebt ook een erg lekker kontje Thomas

??????????????????
    Inderdaad.. ik heb geen reet aan theorie, maar ik heb wél een lekker kontje aan theorie.

Duidelijk toch?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania Bekijk bericht
    Dat is wel waar idd. Wat dat betreft heb ik sowieso een beetje mijn vraagtekens bij het onderscheid solo-begeleiding. Ik zie dat verschil niet. Daarom spreek ik liever van het onderscheid improviseren - niet-improv.. Als je het over dat onderscheid hebt, pak je ook meteen begeleidings-improv mee.
    Hmmm in theorie klinkt dat aannemelijk, maar in praktijk zijn de groepen waar de begeleiding echt in dezelfde mate als de solist improviseert, wel op de handen van 1 Bimhuisprogrammeur te tellen hoor. Varieren met harmonie en accenten en reageren op een solist is nog een heel ander verhaal dan echte groepsimprovisatie zoals in sommige freejazz en oude new orleans dingen.

Op deze wou ik ook nog even terugkomen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Om te beginnen heeft Philip Catherine zo'n beetje de mooiste afwerking die ik van een jazz gitarist gehoord heb (een van de weinigen die echt met mooie volumebeheersing en zowaar vibrato speelt.
    Catherine vind ik erg mooi spelen, maar ik snap niet waar het cliche vandaan komt dat jazzgitaristen geen vibrato zouden gebruiken. Niet op elke noot, en niet op zo'n Gerard Joling-achtige over-the-top manier als sommige rockers , maar ze doen het toch echt bijna allemaal: een korte, zingende vibrato om sommige nootjes wat meer sjeu te geven. Net als hammer ons en pull offs en the occasional bend trouwens, ook allemaal dingen die jazzers zogenaamd niet doen.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Te gek hoor. Sowieso kunnen die Nashville gasten allemaal een dikke portie swingjazz spelen, geweldige muzikanten zijn dat.
    Wat je bedoelt is wss iets als dit :

http://www.youtube.com/watch?v=x54l1...eature=related

Hun ' repertoire' is niet mijn ding, maar als ik ooit in de buurt ben ga ik zeker naar z'n optreden,al zal dat wss in één of andere redneck kroeg zijn :

http://www.youtube.com/watch?v=Jg9Y8...eature=related

( Ik zal me wel onopvallend weten te gedragen, ze hoeven niet de weten dat ik Yoorup ben )
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 13 oktober 2009 om 11:40

Senior Member

Standaard

toen ik 'begon' met het improviseren liet ik gewoon eerst een backing-track lopen en klooide wat aan, maar nu ik heel wat meer theorie etc weet denk ik er meer bij na en speel gewoon in de betreffende toonladder. wat de jazz-muzikanten allemaal doen gaat m'n petje te boven vaak, maar ik vind het ook niet altijd erg mooi en ga me er op dit moment ook nog niet in verdiepen. ik wou gewoon een improvisatie kunnen doen als ik een nummer voor me neus gedrukt kreeg en dat lukt me nu dankzij de theorie dus ik vind de theorie wel nuttig wat dat betreft! het helpt zeker
    Gitaar spelen blijft het mooiste dat er is

Senior Member

Standaard

harald je moet spelen op jazz maastricht? en tis gvd weer een vrijdag, de dag da ik naar huis ga.
    wanneer moet je? En waar?

oh die is verschrikkelijk offtoppic
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten