Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
Prachtig die contrapunt van hem ( 'movement' noemt hij het zelf ).
Moet een fantastisch arrangeur zijn geweest.
Dit ' effect ' deed ie op z'n eentje :

http://www.youtube.com/watch?v=SbkE7c-YAFU
Nou... niet echt. Om te beginnen heeft Philip Catherine zo'n beetje de mooiste afwerking die ik van een jazz gitarist gehoord heb (een van de weinigen die echt met mooie volumebeheersing en zowaar vibrato speelt. De enige die ik dat nog mooier hoor doen is Bill Frisell), maar de solo opnames die ik van Pass ken zijn meer een kwestie van walking bass, akkoorden en melodietjes laten opvolgen dan van het echt tegelijk doen. En de kwaliteit van die solo uitvoeringen is bij Pass wel erg wisselvallig. Van heel mooie opnames tot stukken op een akoestische gitaar die zo te horen 20 jaar voor de opnames voor het laatst nieuwe snaren heeft gezien, en toen ook voor het laatst gestemd was. Voor het solowerk in extrema is Tuck Andress toch wel iets mooier vind ik. Wat Pass wel erg goed deed was zangeressen begeleiden. En bij Oscar Peterson is hij ook goed te pruimen.

En het contrapunt voor gitaar pur sang vind je in de E- luitsuite van Bach. Daar kan ELKE jazzgitartist een puntje aan zuigen. Luister maar naar het presto of de gigue uit die suite (yep, die van de bekende bourree)