Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 29 EersteEerste ... 111920212223 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 282
    Senior Member

Standaard

Echt niet ingewikkeld! Bij de dunne/hoge E-snaar, draai ik hem meestal wel op de "ouderwetse" manier erop.
    Ik krijg het niet meer voor elkaar met mijn slechter wordende ogen.
    De dikkere snaren doe ik nu altijd op deze manier, werkt snel en ze ontstemmen minder snel. Bij de dunnere snaren gaat dat ontstemmen ook minder op, omdat de wikkelingen strakker om het mechaniek zitten heb ik het idee.

Senior Member

Standaard

De perfecte manier! Supersnel en supersimpel! Ik wist nooit hoe het moest, even dit voorbeeld erbij en ik vergeet het nooit meer Heb het een paar dagen geleden gedaan, een nieuwe set nickel snaren op mijn lp. Misschien kan ik hier gelijk een vraag stellen daarover?

De snaren zitten goed, maar als ik nu power akkoorden speel hoor ik een bepaald soort ruis. Bij "nader onderzoek" ben ik er achter gekomen dat het vooral op de lage E snaar is. Is dit fret-buzz? En hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt!

Senior Member

ideetje

Als het goed is zit er onder de brug een stel/draaiknop. Draai hem iets omhoog, totdat de buzz verdwijnt.
    Wel even de spanning v.d. snaren eraf halen, anders gaat het heel zwaar, en zeker geen tang o.i.d. gebruiken! (i.v.m. beschadiging v.d. brug en/of je lak, als je b.v. uitschiet)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Sterker nog, bij een hoop akoestische gitaren kun je bijna niet anders omdat je met je hand in de klankkast moet om het bolletje aan het eind van de snaar goed te krijgen.
    Dat is echt onnodig, Hans. Probeer het eens zo:
    1) de snaar in het stijve stukje vlak boven het kogeltje eerst een beetje buigen;
    2) dan de snaar er ruim voldoende diep in, zodanig dat het kogeltje een beetje richting hals wijst;
    3)
    - pinnetje er in (met gleufje aan de halskant natuurlijk), maar nog losjes;
    - pinnetje tegenhouden en snaar met een beetje beleid naar boven trekken, tot de verdikking zichtbaar is. Het kogeltje zit nu onder tegen het onderblad maar wijst nog naar voren;
    - pinnetje langzaam aandrukken en tegelijk de snaar krachtig aantrekken;
    - pinnetje helemaal vast drukken.

Zo geschreven ziet het er uit als een hele serie handelingen, maar fase 3 kan in 1 doorlopende beweging.
    En na een beetje wennen is succes gegarandeerd; in 15 jaar en pakweg 1000 snaarwisselingen is het maar 1 keer fout gegaan, doordat ik te snel wilde.
    Laatst gewijzigd door piezo; 7 oktober 2009 om 11:53
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Exclamation

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    ......1000 snaarwisselingen .....
    Zoveel heb ik er in m'n hele gitaar-leven (23 jaar) niet verwisseld.

Per gitaar ongeveer 7 x per jaar (?) = 7 x 23 = 161 keer per gitaar.
    En ja, ik verwissel snaren pas als ze knappen, als ze écht niet meer zuiver klinken, of als ik een optreden heb.
    Nieuwe snaren klinken wel lekker trouwens.

Senior Member
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Dat is echt onnodig, Hans. Probeer het eens zo:
    1) de snaar in het stijve stukje vlak boven het kogeltje eerst een beetje buigen;
    2) dan de snaar er ruim voldoende diep in, zodanig dat het kogeltje een beetje richting hals wijst;
    3)
    - pinnetje er in (met gleufje aan de halskant natuurlijk), maar nog losjes;
    - pinnetje tegenhouden en snaar met een beetje beleid naar boven trekken, tot de verdikking zichtbaar is. Het kogeltje zit nu onder tegen het onderblad maar wijst nog naar voren;
    - pinnetje langzaam aandrukken en tegelijk de snaar krachtig aantrekken;
    - pinnetje helemaal vast drukken.

Zo geschreven ziet het er uit als een hele serie handelingen, maar fase 3 kan in 1 doorlopende beweging.
    En na een beetje wennen is succes gegarandeerd; in 15 jaar en pakweg 1000 snaarwisselingen is het maar 1 keer fout gegaan, doordat ik te snel wilde.
    1000 snaarwisselingen...........dat komt neer op bijna 67 keer per jaar
    Ik kan ondertussen terug kijken op 24 jaar gitaar spelen maar ik geloof niet dat ik dat haal.

Je hebt gelijk, zo kan het idd. Ik haal toch altijd alles eraf omdat ik dan meteen de boel goed schoon kan maken en als ik dan toch bezig ben is het even met de hand aanduwen van het ringetje/balletje zeker zo snel.
    Een dikke streep is ook een lijn.

Senior Member

Standaard

EDIT: antwoord was te wijsneuzig.

Sorry voor de verwarring. Ik had per snaar gerekend.
    Ik vervang snaren ook niet vaker dan nodig. In die 15 jaar zal ik gemiddeld maar zo'n 10 keer per jaar hele snarensetjes op die manier vervangen hebben.
    Laatst gewijzigd door piezo; 7 oktober 2009 om 14:58 Reden: Te wijsneuzig
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Member

Standaard

Je hebt gelijk,
    Eenmaal je het doorhebt is het best een snelle methode,
    goed gevonden

Standaard

En ik maar denken dat ik de enige was die dit zo deed...
    Leuk om iemand zo tegen te komen!

Standaard

Piezo,
    Enige tijd geleden deze manier eens goed bestudeerd, en nu voor het eerst ook toegepast. Mijn conclusie: super methode ! Normaal toch wel wat gehannes, maar nu ging het in 1x goed met alle snaren.

Bedankt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten