Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 48 EersteEerste ... 11192021222331 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 480

Discussie: Les Paul

Senior Member

Standaard

Het stewmac plan is hier telkens vaste kost. Maar daar stond ergens 85,6° op geschreven bij de tenon, dus daar haal ik die 4,4° vandaan. Wel een goeie tip die je daar geeft. Daar zal ik zeker nog aan denken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

Senior Member

Standaard

Ik heb het stewmac plan ook gebruikt maar de halshoek is ook meer dan 3,5 graden. Dat soort zaken meet en bereken ik liever op het project dan blind de tekening te volgen.

Mooi dat Stijn je kan en wil helpen. Zo is het allemaal toch wat beter te doen in den beginne.

Senior Member

Standaard

Meten doe ik ook niet op het plan. Maar zoals ik net zei, de halshoek staat erop geschreven, dus dat is al iets betrouwbaarder dan het af te meten op het plan. Als ik het effe snel opzoek in google kom ik op 4 - 4,5° uit.

In ruil voor Stijn zijn hulp help ik hem ook hoor. Als er gesoldeerd moet worden belt hij me wel op. Zoals hij zelf zegt ben ik zijn technieker Zowel voor herstellingen als eigen bouwsels.
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009

Senior Member

Standaard

meer dan 4 graden: zou dat niet wat veel zijn. ik zit meestal rond de 2,5 voor een tom brug.

nu, zoals aaron zegt, ik bekijk het uiteindelijk ook met alle onderdelen in place en pas aan indien nodig.

Senior Member

Standaard

Door de top wordt de hoek groter. Daarbij de hoogte van de brug en dan kom je wel aan die 4,5 graden.

Ik wil ook een soldeer technieker (of maar eens op soldeerles)

Standaard

Je zou de procedure ook om kunnen draaien:
    Bepaal eerst hoe hoog de brugzadels (van de g- en d-snaar) gaan komen boven de top; trek daar zo'n 5 mm vanaf (de 'elevatie van van de snaren boven de frets plus de dikte van de frets') en plak een latje van die berekende dikte op de plaats van de brug. Leg nu een recht iets op de brug in de richting van de kop en laat het zakken totdat je een halshoek hebt die je bevalt. Als je een referentie punt ter hoogte van de kop hebt en de afstand tussen dat punt en de brug weet, kun je met eenvoudige goniometrie de halshoek uitrekenen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Net even op een Les Paul forum gezocht en daar spreken ze ook allemaal over 4,4°. Ik bekijk het nog wel even met Stijn eens we zover zijn, maar dat is pas over anderhalve week ofzo. Eerst nog dat laatste herexamen en de top carven.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Door de top wordt de hoek groter. Daarbij de hoogte van de brug en dan kom je wel aan die 4,5 graden.

Ik wil ook een soldeer technieker (of maar eens op soldeerles)
    ja zal wel zo zijn dan, halshoek hangt ook van zo veel dingen af, bv de diepte van de pocket. bij mijn gecarvde guttlin het ik het fretboard iets boven de body laten zweven.

doe mij ook maar een soldeertechnieker. en een lakker mag ook.

Senior Member

Standaard

Ik zen heel content van m'n technieker Zag er heel netjes uit ...
    Lakken lukt mij redelijk goed: spuiten en politoeren. In politoeren heb ik zelfs plezier

over die 4,4 /4,5 graden:
    de top van de lespaul staat ook onder een hoek, samen met de hals.
    Ik had er nooit op gelet, maar toen ik het zijaanzicht van de gitaar op het plan zag. Ziet het er wel logisch uit.

Met een platte gitaar zou je inderdaad met een kleinere hoek toekomen.
    Het goede aan die lespaul-bruggen is dat je er toch wel wat mm mee omhoog kan. Wat dan weer beter is, zo kan de snaar een scherpere hoek maken richting staartstuk, dat je dan helemaal tegen de body kunt schroeven.

We zullen een van de weken eens goed brainstormen en dan de knoop door hakken.

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    In politoeren heb ik zelfs plezier

s
    Hoe langer je achterelkaar politoert hoe meer plezier. Pas alleen op met autorijden nadien. Als je moet blazen dan zit je met de gebakken peren
    Laatst gewijzigd door oigun; 5 september 2009 om 20:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten