Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 28 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 273

Standaard

Ik heb mijn knopjes tot dusver helemaal van hout gemaakt, met kops hout in de zijkant. Een schroefdraadje erin tappen is geen enkel probleem (ik zou ook zeggen: de langskant); ik heb steeds 2,5 mm voorgeboord en M3 getapt.
    Het lijkt stevig genoeg.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Hm, een aluminium buisje met draad in, dat moet je dan ook weer vastlijmen...

Een andere optie is het gat aan de onderkant langs 1 kant voorzien van een rechte kant, zodat er een moertje vlak naast de schacht van de potmeter past, en daar de vijs in laten draaien. volgens mij ook een goed idee.
    Misschien een moertje eerst wat afvijlen zodat het heel smal is.

Ik denk dat ik voor die manier ga kiezen.

Foto's volgen bij het vie-bass-topic

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Hm, een aluminium buisje met draad in, dat moet je dan ook weer vastlijmen...

Een andere optie is het gat aan de onderkant langs 1 kant voorzien van een rechte kant, zodat er een moertje vlak naast de schacht van de potmeter past, en daar de vijs in laten draaien. volgens mij ook een goed idee.
    Misschien een moertje eerst wat afvijlen zodat het heel smal is.

Ik denk dat ik voor die manier ga kiezen.

Foto's volgen bij het vie-bass-topic

s.
    "Een aluminium buisje met draad erin" Is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoelde hiermee: "een gat met draad haaks op het buisje" zoals dit:

Maar waarschijnlijk zal jouw optie ook wel werken
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Vandaag had ik nog even tijd om een pickup ring te maken. Uit een ver verleden had ik nog enkele stukken aluminium liggen die poedergecoat (of gepoedercoat) waren. Dus, hiervan maar 1 kant kaal geschuurd.

Om de ronde vorm te benadrukken heb ik besloten dat ook de pickup ring rond gaat worden. Het houdt een beetje het midden tussen een slagplaat en een pickup ring.

Eerst een malletje gemaakt, het meeste overbodige materiaal weg gezaagd en het fijne werk overgelaten aan de frees. Aangezien aluminium een vrij zacht materiaal is is het vrij goed te frezen. In ieder geval werkt het een stuk gemakkelijker dan het figuurzaagje en de vijl

Hierna de zaak bijgewerkt (vijl, schuurpapier etc) terwijl de ring nog aan de mal vast zit. Hierdoor heb je behoorlijk steun en loopt niet het risico dat de plaat wordt verbogen.

Vervolgens de zaak nat geschuurd met 600 / 1200 en tenslotte met een schuursponsje (de ouderwetse Brillo staalwol). Ik dacht dat ik nog een tube polijstmiddel had liggen maar dat bleek niet het geval. Komende week krijgt hij dus nog een polijstbeurt zodat hij glimt als chroom.

Even een testje in de mal van de top

Ik ben er nog even niet uit wat ik ga doen na het polijsten. Het mooiste zou zijn om hem te anodiseren. Dat geeft het mooiste resultaat. Qua materiaal heb je er niet zoveel voor nodig. Met een streep lood als kathode en een acculader kom je al een heel eind. Ik ben alleen een beetje huiverig voor zwavelzuur.
    Een andere optie zou zijn om hem te lakken.

Ik hou me aanbevolen voor eventuele tips om het aluminium mooi glanzend te houden.
    Laatst gewijzigd door Ike57; 31 augustus 2009 om 09:58

Senior Member

Standaard Vervolg Pickup ring

Gisteren had ik geen polijstpasta voor de pickup ring maar vandaag was hij aan de beurt!

Nou is het polijsten van een stukje aluminium natuurlijk geen groot wapenfeit maar aangezien ik groot voorvechter ben van het vermijden van RSI moest dit natuurlijk machinaal gebeuren
    Ik heb niet de beschikking over een polijstmachine en/of schijven voor de boormachine dus er moest een "custom tool" worden uitgevonden (altijd makkelijk voor volgende projecten)

Eerst een gat geboord in een stuk merantie trapleuning en hierin met pu lijm een draadeind gelijmd. Hierop een stukje dubbelzijdig plakband.

Een strook van een oude deken geknipt en hierop geplakt en extra vastgezet met tie ribs.

Hierna in de kolomboormachine, polijstpasta erop en polijsten maar .....

En hier het resultaat: Een "shiny" pickup ring. Op de foto lijkt de rechterkant wel wat gebocheld maar dat is de spiegeling van de bomen.

Senior Member

Standaard

pu ring pas wonderwel bij het ontwerp.
    I like de hoge DIY factor van dit topic
    keep going,
    wordt een poepchique recession guitar

Senior Member

Standaard

I like de hoge DIY factor van dit topic
    keep going,
    Het duurde even voordat het kwartje viel m.b.t. "DIY" , maar ik ben er uit.
    Luckily my English is not that rusty

wordt een poepchique recession guitar
    Recession guitar
    Inderdaad en erg low budget. Als ik het gereedschap niet mee reken (dat kan ook voor andere projecten worden gebruikt, toch?) is het tot nu toe geen geldverslindend project.
    1. Gitaar van de rommelmarkt voor Euro 10,- . Hiervan gebruik ik de tuners, het element en een potmeter.
    2. Deurgreep voor de brug: Euro 5,-

Straks moet er nog wat lak etc. komen voor de afwerking en that's it!

Standaard

Ik vind aluminium tof spul. Te gek die pickup ring !!!
    En de polijstmachine
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

ook even heel veel complimenten van mij ! Want die pickupring is enorm goed gedaan en ook erg leuk om te zien. Past uitstekend bij het ontwerp

Ik ben ook lid van een cnc-forum en daar is iemand die maakt de meest waanzinnige dingen van aluminium, gewoon met een bovenfrees! Ik zal de link hier opnemen (maar ik weet niet of het werkt als je geen lid bent)

Ter stimulering om te klikken even een plaatje van wat hij o.a. maakt :

Klik hier voor het hele verhaal met de meest waanzinnige plaatjes (er zijn meerdere pagina's) :
    Aluminium frezen met je bovenfrees

...hij heeft intussen nog een topic geopend met weer nieuwe avonturen: Deel 2

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    ook even heel veel complimenten van mij ! Want die pickupring is enorm goed gedaan en ook erg leuk om te zien. Past uitstekend bij het ontwerp

Ik ben ook lid van een cnc-forum en daar is iemand die maakt de meest waanzinnige dingen van aluminium, gewoon met een bovenfrees! Ik zal de link hier opnemen (maar ik weet niet of het werkt als je geen lid bent)

[/URL]
    Thanks Cocobolo!
    Je zult het niet willen geloven maar dat is exact het topic op het cnc-forum waarvan ik het idee heb opgedaan om de bovenfrees te gebruiken voor aluminium

Wat ik me wel afvraag is welk polijstmiddel hij gebruikt om het zo machtig mooi te polijsten (en hoe hij de glans erop houdt). Als je nog eens zin hebt om hem dat te vragen op het forum (ik kon er niets over vinden) zou ik je zeer erkentelijk zijn. Het heeft voor mij natuurlijk niet veel zin om voor 1 vraag lid te worden van dat forum

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten