Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 37 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 363

Discussie: Jazzmaster bouw...

Senior Member

Standaard

STAP 5
    Nu kan de mal eraf

STAP 6
    We frezen nog eens een klein rondje zonder de mal. Die is niet meer nodig.

Stap 7
    Ik graak niet meer dieper met deze frees. Dus ik verwissel van frees.
    En trek het laatse rondje (tegen de wijzers van de klok in)

Zo dit heb je na deze 7 stappen

EDIT op bovenste foto kan je 3 kleine brandplekjes zien. Ze zijn niet zo erg en schuren we later wel weg

Later schuren we de zijkanten proper...

Morgen begin ik aan de Neck.

Mijn frees voor de pickupgaten is niet scherp genoeg meer. Dus ik bestel een nieuwe bij stewmac. Morgen breng ik de botte frees naar de winkel om te laten slijpen.
    Het is altijd handig om 2 frezen in huis te hebben.
    Vanaf ik een scherpe frees heb ga ik verder met de cavity holes...
    GEBRUIK NOOIT EEN BOTTE FREES!!!

Hopelijk is dit alles een beetje duidelijk.
    Laatst gewijzigd door JacquesLeDick; 30 augustus 2009 om 19:15
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

chicken

Mooi man, het gaat weer meteen op volle snelheid. Goed dat je zo'n duidelijk verhaal laat zien voor het frezen. Ik moet er zelf binnenkort ook aan beginnen en dit gaat me zeker helpen.

Senior Member

Standaard

mooi stappenplan hilko,

kan je me ongeveer vertellen hoe je kunt zien dat je freesbitje bot is? werkt het dan slechter af of ondervind je meer weerstand tijdens het frezen?

dit wordt weer een mooi gitaartje zie ik al, veel succes nog

grtz

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Mooi man, het gaat weer meteen op volle snelheid. Goed dat je zo'n duidelijk verhaal laat zien voor het frezen. Ik moet er zelf binnenkort ook aan beginnen en dit gaat me zeker helpen.
    Cool!
    Denk dat het zeer belangrijk is voor IEDEREEN die nieuw is in de wereld van het frezen om de vorige regels goed door te nemen.
    'k zou niet willen dat hier ongelukken gebeuren.
    Zo'n frees heeft geen bang van jou en eet zeer graag vingers en dergelijk menselijk vlees...

Voor de beginners oefen altijd eers met wat test stukken voor je een mooi stuk hout naar de vaantjes werk, die boom heeft hard en lang moetten groeien en drogen...
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    mooi stappenplan hilko,

kan je me ongeveer vertellen hoe je kunt zien dat je freesbitje bot is? werkt het dan slechter af of ondervind je meer weerstand tijdens het frezen?

dit wordt weer een mooi gitaartje zie ik al, veel succes nog

grtz
    Je kan merken dat een frees bot is door:
    Snijd moeilijker in het hout, verbrand zeer snel de zijkanten van het hout, is zeer moeilijk te hanteren.
    Een frees moet lekker werken zonder teveel kracht op je freesmachine te zetten. Als de machine trilt of niet echt mee wil. STOP de machine neem de stekker uit het stopkontakt. Controleer of alles goed vast zit.
    Soms wil er wel iets lostrillen.
    Dit is mijn "kanten" freesmachine waar ik de cavity's mee frees
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

wat ik me afvroeg: als je een botte frees laat slijpen, gaat er toch een stukje af van de frees en kan je niet meer de zelfde volglager gebruiken, of niet?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    wat ik me afvroeg: als je een botte frees laat slijpen, gaat er toch een stukje af van de frees en kan je niet meer de zelfde volglager gebruiken, of niet?
    Als je ze op tijd laat slijpen nemen ze er maar een heel klein beetje af valt reuze mee. Het is een haartje dat ze erafhalen.
    Heb je een stukje uit het mes is dat een ander verhaal...
    Ik laat mijn frezen 3tot4x slijpen.
    Frees altijd in kleine stapjes zo blijft je frees veel langer scherp
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Als je ze op tijd laat slijpen nemen ze er maar een heel klein beetje af valt reuze mee. Het is een haartje dat ze erafhalen.
    Heb je een stukje uit het mes is dat een ander verhaal...
    Ik laat mijn frezen 3tot4x slijpen.
    Frees altijd in kleine stapjes zo blijft je frees veel langer scherp
    awright
    en voor de mensen die denken dat hilko overdrijft met zijn tips: noway, ik heb onlangs een airborne frees gehad (heel veel chance gehad) en sindsdien ben ik supervoorzichtig (ik was daarvoor ook al voorzichtig)

Senior Member

Standaard

Ik vind eigenlijk dat een onervaren houtbewerker niet op een freestafel moet werken. Het profileren van latten langs een geleider met de juiste veiligheids kap etc. kan prima maar met enkel een frees die boven de tafel uitsteekt is de kans op ongelukken vrij groot. Leer als je weinig ervaring met een freesmachine hebt eerst omgaan met de bovenfrees zoals hij bedoelt is, dat is een stuk veiliger en je kunt in principe alle bewerkingen doen die nodig zijn voor het maken van een gitaar.
    Hilko: goede tutorial

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Ik vind eigenlijk dat een onervaren houtbewerker niet op een freestafel moet werken. Het profileren van latten langs een geleider met de juiste veiligheids kap etc. kan prima maar met enkel een frees die boven de tafel uitsteekt is de kans op ongelukken vrij groot. Leer als je weinig ervaring met een freesmachine hebt eerst omgaan met de bovenfrees zoals hij bedoelt is, dat is een stuk veiliger en je kunt in principe alle bewerkingen doen die nodig zijn voor het maken van een gitaar.
    Hilko: goede tutorial
    Oigun, gelijk heb je.
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten