Voordat iedereen gaat denken dat ik maar een beetje uit m'n neus zit te eten hierbij even een - letterlijk - kleine update van een klein onderdeel:
Er komt alleen maar 1 volumeknop op de DB en het leek me een leuk idee om daarvoor niet de plastic strat knop te gebruiken die aan de potmeter zit maar om zelf een te maken. Hiermee kan ik ook een beetje de stijl en de materialen aanhouden waaruit de rest ook bestaat, dus: Wenge en Mahonie.
Allereerst heb ik uit een kops stuk wenge een rond stuk gezaagd met de gatenzaag. Hiervoor heb ik de centerboor in de gatenzaag vervangen door een staaf die alleen maar de houder vasthoudt (afgezaagde boor).
Vervolgens heb ik geprobeerd om precies in het midden een mooi gat van 10 mm doorsnede te boren. Natuurlijk lukte dat niet exact en ik ben niet in het bezit van een draaibank om het anders te doen.
Met een grotere boor is de onderkant nog wat groter gemaakt zodat hij goed om de moer van de potmeter valt.
Aangezien het gat een klein beetje uit het centrum zat heb ik het gat in het metaal dat om de as van de potmeter valt ook iets uit het centrum geboord. Zo compenseert het een het ander en er is toch niemand die het ziet.
Als as-houder heb ik een oude dievenklauw gebruikt (bij mij is toch niks te halen). Deze heeft mooie ribbels die gunstig zijn voor het verlijmen van metaal en hout.
Dwars in de as-houder is een gat geboord waarin M4 draad is getapt. Hierin komt het boutje om de as van de potmeter vast te klemmen.
Het boutje is op de juiste lengte afgezaagd en voorzien van een nieuwe sleuf voor de schroevendraaier. Hij valt zo mooi binnen het hout van de knop.
Bovenop komt een plaatje mahonie van dezelfde diameter om het geheel af te maken.
Om alles te verlijmen is een bruisende vullijm gebruikt. Het geheel staat nu te drogen in een lijmklem. Als het droog is kan de bovenste hoek worden afgerond, de zaak worden geschuurd en en gelakt en heb ik - hopelijk - een mooie bijpassende volumeknop![]()
Favorieten/bladwijzers