Dankuwel Koen.
Vanmiddag met de schaaf aan de slag gegaan.
Het was een hele klus om de kop nog 4mm dunner te schaven, maar nu ben ik wel klaar om die eindelijk op de hals te lijmen. Daarna kan het kopbeleg op zijn plek komen.
Na een nachtje drogen de lijmklemmen verwijdert en het resultaat ziet er goed uit. De kop staat mooi recht op de nek en de verbinding lijkt me goed.
Op aanraden van Stijn (Kenens) heb ik de kop een klein beetje verder naar de body toe geplakt, om dan achteraf wat bij te schaven zodat het een doorlopend vlak wordt. Dat tijdens het lijmen proberen zou toch niet gelukt zijn.
Het kopbeleg is al op maat van de kop, maar het moet wel nog gebeitst worden.
Totaalbeeldje met het fretbord er ook op gelegd.
![]()
nice,
zorg er wel voor dat je de headstock niet te vroeg op maat brengt, want door het gelijk frezen/schuren van de bovenkant van de hals, komt de knik naar de headstock een stukje verder te liggen.
Dat ziet er al goed uit.
Ik ga mee met Barno, daarbij zorg dat je ook eerst je trusskanaal freest. Nu heb je nog een mooie geleider. Ik heb wel eens het laatste stukje met de hand moeten doen omdat de geleider tegen de kop kwam (ik had al oren verlijmd) Dat is niet handig.
Suc6 ermee. Ik denk dat dat wel helemaal goed gaat komen.
![]()
Voor ik ook maar iets zaag of lijm zoek ik eerst uit of wat ik van plan ben klopt, en dan vraag ik het nog eens na bij Koen Cassiers of Stijn Kenens. Beiden hebben me al goed geholpen. En jullie hier op het forum zijn ook een geweldige bron van kennis.
Wat ik nu ging doen is het kopbeleg beitsen, de overschot aan de lijmnaad wegwerken (die knik komt dan idd verder te liggen) en dan eens meten tot waar mijn toetsenbord komt. Als ik dat weet kan ik mijn kopbeleg op de goeie plek plakken, net als de hiel die wat verdikt moet worden met een blokje. Daarna zie ik wel verder wanneer het tijd is om de kop uit te frezen.
Zoals Koen zei: eerst constructief en dan pas decoratief.
Dat mag je, maar die schaaf lag maar even zo voor de foto
Koen (die je trouwens de groeten doet) legt die altijd op z'n zij. Ik was bij hem om dat schaafwerk te doen. Zelf heb ik geen schaaf en voor die paar keer dat ik ze nodig heb wou ik er geen aankopen. In ruil help ik hem dan ook met elektronica.
nog erger, zo met andermans spullen omgaan
Doe maar de groeten terug!
Favorieten/bladwijzers