Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 40 van 76 EersteEerste ... 30383940414250 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 391 t/m 400 van 752

Standaard

Interessant. De bouwer zegt dat hij al meer instrumenten met essen hals heeft gemaakt; kennelijk bevalt 't hem.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    vandaag schrok ik even toen ik op talkbass keek.
    een essen nek, nog nooit gezien.
    de bouwer zelf is ervan overtuigd dat het sterk genoeg ik, ziet er wel mooi uit.
    'flat sawn'
    http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=564805
    mss kan het wel maar de vraag is of die hals op termijn okee blijft (onder verschillende omstandigheden van vochtigheid enz...). Ik gebruik regelmatig essen topjes voor thinlines en ik verzeker je dat essen kromtrekt terwijl je er naar kijkt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    mss kan het wel maar de vraag is of die hals op termijn okee blijft (onder verschillende omstandigheden van vochtigheid enz...). Ik gebruik regelmatig essen topjes voor thinlines en ik verzeker je dat essen kromtrekt terwijl je er naar kijkt.
    dat vroeg ik me ook af, maar ja... het is wel flat sawn. maar zelf dacht ik eerst ook dat het niet echt zal blijven houden, maar wie weet...
    no life without music

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    dat vroeg ik me ook af, maar ja... het is wel flat sawn. maar zelf dacht ik eerst ook dat het niet echt zal blijven houden, maar wie weet...
    Ik zou niet aanraden om necks uit essen te gaan vervaardigen.
    Barno heeft het juist, essen trekt veel krom. Als ik essen gebruik (voor bodys) zaag ik het (zeer) ruw op dikte en laat het nog een jaartje liggen.
    Essen is een zeer veerkrachtige houtsoort men maakt er oa. baseball bats/Stelen voor tuingereedschap/bogen/... mee.
    Esdoorn/Mahogany/Padouk/wenge/... zijn de houtsoorten die ik gebruik voor necks.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Standaard Iemand Paulownia ?

Verbaasd me dat ik deze geweldige body toonhoutsoort voor Tele en Stratocaster nergens zie staan..? Het is erg licht van gewicht, lijkt sprekent op Essen en qua toon zit het tussen Elzen en Essen in. Paulownia is enorm in opkomst in de USA onder (Meester)Gitaarbouwers.

Hier een clip (luister en geniet):

http://www.youtube.com:80/watch?v=J3IFk90BXwU

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Verbaasd me dat ik deze geweldige body toonhoutsoort voor Tele en Stratocaster nergens zie staan..? Het is erg licht van gewicht, lijkt sprekent op Essen en qua toon zit het tussen Elzen en Essen in. Paulownia is enorm in opkomst in de USA onder (Meester)Gitaarbouwers.

Hier een clip (luister en geniet):

http://www.youtube.com:80/watch?v=J3IFk90BXwU
    Ik kan alleen voor mezelf spreken. Meestal heb ik een bepaald resutaat in gedachten dat ik wil bereiken en koos daarbij de houtsoorten die ik ken uit ervaring. Ik speel op safe en mijn essen strat met esdoorn hals/esdoorn toets en mijn elzen strat met esdoornhals/ebben toets klinken precies zoals ik ze wilde hebben (mijn andere zelfbouwgitaren klinken prima, maar wel met een klank die voor 95% in de buurt kwam van wat ik wilde).

Ik zal niet gauw een gok nemen als ik weet dat er rond de 100 uur werk in gaat zitten en dat ik geen "onbeperkt" budget heb. Ik denk dat er meer zijn die dezelfde gedachte hebben.

Ik ben al eenigszins angstig bij de gedachten dat ik niet precies weet hoe mijn tele gaat uitpakken met een mahonie body, esdoorn top, Honduras pallisander hals, en ebben toets.... Dit is voor mij net een beetje te onvoorspelbaar. Denk dat een hoop bouwers wat conservatief zijn, zeker wanneer het strats, teles en LP's betreft.

Standaard

Begrijpelijk G.G. En de gevestigde houtsoorten hebben zich niet voor niets bewezen. En het is wellicht daarom dat de meeste van ons zich achter conservatief scharen...en meestal terecht!

...maar als de Amerikanen (zie bv op het forum: The Gear Page...men zegt wel eens HET Forum voor de kenners) Paulownia roepen en het ook nog eens bewijzen, dan is mijn twijfel omgeslagen in zeker weten.

Heb je de moeite genomen om de video te beluisteren?

Standaard

Stratocaster met Paulownia (in Japan ook wel Kiri genoemd) body. De soort die gebruikt word groeit uitsluitend in de koude streken van Japan en China. Paulownia uit de warme streken is minder geschikt. Deze is te zacht.

Laatst gewijzigd door Marcel61; 30 september 2009 om 15:08

Standaard

Ik zie het bij de grote fijnhouthandels nergens staan. Zou dat ermee te maken hebben?
    Bovendien, als de amerikanen iets roepen, is mijn achterdocht per definitie gewekt Flauw.

Die gitaar ziet er mooi uit, en die in het filmpje klinkt reuze goed.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik zie het bij de grote fijnhouthandels nergens staan. Zou dat ermee te maken hebben?
    Bovendien, als de amerikanen iets roepen, is mijn achterdocht per definitie gewekt Flauw.

Die gitaar ziet er mooi uit, en die in het filmpje klinkt reuze goed.
    Langs de andere kant, als ik Ron Kirn zie staan, begin ik al op voorhand te kwijlen... Waren we trouwens niet afgesproken dat er eerst een waarschuwing ging gegeven worden als er iets over die man gepost ging worden ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten