Nou de optische 5DPDT is gereed. En werkt. Bijgaand de foto's. De PCB foto is niet zo mooi geworden... maar je kan niet alles hebben....
Alle schakelaars gemeten. In dichte toestand meten ze tussen de 40 en 50 ohm op een na die meet 72 ohm. In open toestand kan mijn meter het niet meer meten (fluke).
![]()
ha, da's nog eens creatief chips bakken!
Netjes hoor!
thuis? Maak je dat pcb thuis?
Welke methode gebruik je dan? Ziet er toch aardig profi uit (zegt mijn leken-oog).
Yep.
1) Maak de layout mbv. DXP (Altium)
2) Print hem af op een overhead sheet op een Brother 2035 laser printer op hoogste resolutie.
3) Spuit hem in met speciaal spul (Black out [van MDA])om hem wat zwarter te maken
4) Druk de layout af op foto print (3 minuten met UV licht)
5) Ontwikkel in gootsteen ontstopper (goedkoper dan ontwikkelaar)
6) Etsen met Natrium persulfaat (o.a. bij Dick Best)
7) Boren met 0.8mm (of groter)
8 ) Schoonmaken met spiritus (tip van Dirk Hendrik)
9) inspuiten met Green Coating (Baco of MDA)
10) effe in een oven laten drogen die op 100 graden was gezet
11) en solderen maar
Die Green Coating hoeft niet hoor. Je kan ook gewoon SK10 (soldeerlak) gebruiken. Die soldeert overigens ook mooier. Maar ja dan heb je geen groene print.
Zo dus.
Ah, dank je! Handig dat je het zo staps-gewijs neer zet.
Het zal vooral die Green Coating zijn die mij aan een profi-print doet denken.
Ik wil binnenkort (vanavond eigenlijk) ook mn 1e stap zetten op het 'belichtings'-pad. Nog geen soldeer-lak in huis, maar dat komt dan binnenkort nog wel.
De grootste uitdaging zal de belichtingstijd bepalen voor jouw omgeving waar je mee werkt. Te kort, en je koper blijft bedekt met lak (en etst dus niet weg). Te lang en je tekening spoelt weg bij ontwikkelen.
Wat je het beste kunt doen is effe een strook PCB nemen en dan stukjes in stappen van een minuut belichten. Dit kan je doen door bijv. Een stukje layout langs 1 rand aan de pcb plakken (plakband) zodat hij niet kan schuiven. Dan een kaartje tussen de pcb en lamp doen. En dan elke minut een stukje opschuiven tot bijv. 5 minuten. Dan is het eerste deel 5 minuten belicht en het laatste 1 minuut. Dan ontwikkelen (niet te sterk maken die ontwikkelaar. Dan zie je gauw genoeg wel deel goed en wel deel onder cq overbelicht is.
Thanks. Dat is idd de methode die ik wil gaan gebruiken om voor mijn lampen te bepalen hoe lang ik moet belichten.
Ik heb gewoon een oude gezichtsbruiner via marktplaats opgesnord. Een philips met 4 lampen. Ik denk dat ik het in stapjes van 20-30 seconden doe, omdat ik ook al verhalen heb gehoord van mensen die maar 30 seconden hoeven te belichten. Ik moet t boeltje nog wel inbouwen in een oude scanner, maar: heb er zin an!
Favorieten/bladwijzers