Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 20 van 43 EersteEerste ... 10181920212230 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 429

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    haha hardwiring, geweldig blijft dat altijd! wel oppassen met de shielding!
    Ja, en het lijkt me eigenlijk best stevig en direct; zolang er maar niets vals contact maakt, eigenlijk minder schadegevoelig dan een printje.

En kneedbaar Echt, ik heb nog wat zitten buigen (na eerst nog 2 pootjes van de fet omgedraaid te hebben; ik heb 't weer gepresteerd er een eerst verkeerd aan te sluiten) en nu past ie bijna op 'n 2 euro-stuk:

Hier heb ik echt wel schik aan; en het licht verbuigen is een uitstekende test of de solderingen goed vast zitten.

't Idd uitkijken dat niets verkeerds de aarde raakt. Maar ik ga dit gevalletje eerst netjes in een beetje tape inpakken. Dan is 't niet meer dan een propje tape in de gitaar waar 'n paar draadjes uitkomen. Geen printje, geen gemier met mini-schroefjes.

Misschien dat ik 'm wel in was giet nadat ik 'm getest heb.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Nog een leuke aasetersprooi. Al veel langer dan ik het ooit gebruikt heb, ligt een heel oud ritmeboxje half aangevreten door knutseldrift te verstoffen:

Daar heb ik zojuist een 8 standen-schakelaar uitgehaald die nog in prima conditie verkeert:

(De chickenhead is van mijn overleden höfner, maar die gaat qua uiterlijk niet bij deze gitaar met metalic blauw, oranje hout en aluminium niet passen; ik moest even iets hebben om de schakelaar te kunnen draaien)

Nu is 8 wel erg veel; maar ik dacht als ik bv. elke 2de klik als 'bypass' aansluit, dan blijven er nog 5 verschillende standen over: 1 zonder en 4 met condensator.

Ik heb op de eerste phoenix al gemerkt dat zo'n condensator in dit actieve circuit werkt als een booster voor een specifiek frequentiegebied, terwijl in een passief circuit een varitone met condensatoren verschillende gebieden eruit filtert.

Op zich heeft dat wel wat om echte boosters in de gitaar te hebben. 't Gekke is dat ik daar als gitarist inmiddels weer vanaf ben; ik ben op het moment helemaal weg van mijn laatste 2 bouwsels met een tele en een versimpelde lp opzet.
    Maar ik heb me ten stelligste voorgenomen om dit project tot een eind te brengen, en al doende heb ik wel een hoop lol in het bouwen en weer denken over de eindeloze mogelijkheden die een paar pickups bieden, zeker als je er nog een handjevol onderdelen bij doet.

En voor wie het eens wil proberen, dit kost echt bijna niets en het is nauwelijks ingewikkelder dan het aansluiten van passieve elektronica in een gitaar. Lees dat artikeltje van Don Tillman eens; na een aantal van die dingen gebouwd te hebben, vind ik dat dit versterkertje doet wat daar verteld wordt: je signaal ongevoelig maken voor capaciteit van je kabel plus een heel klein beetje versterken waarbij het ding qua werking en geluid het karakter van een buis dicht benadert. Ik vond het echt prachtig toen ik het voor het eerst hoorde.

Maar op mijn tcb en m'n les beat mis ik het weer helemaal niet

Onderaan het artikel staat een korte aanwijzing hoe je door toevoeging van één condensator en een schakelaar een treblebooster (of een midbooster bij een andere waarde) aan het geheel kunt toevoegen. En dat werkt dus ook echt heel goed.
    Ik blijf het heel erg leuk vinden
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

man man, dat zijn een paar interessante artikeltjes Dit ga ik zeker ook in mijn 5-way tele zetten die ik in de maak heb (bouwpakketje, dus bouwproces laat ik maar achterwege)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

Standaard

One, two ... testing ... testing ...

Ja hoor, hij doet 't
    Aaron Stonebeat

Standaard

En de volgende stap, het 'potten':

Niet omdat ie anders microfonisch is, maar ter fixering, isolatie en bescherming. Een reepje keukenpapier er doorheen en omheen gewerkt en in wat warme was gedoopt.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Is het niet handiger als je een stompbox(je) van dit ontwerp maakt ipv in 1 gitaar te stoppen? kan je ze op alle gitaren gebruiken

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicks Bekijk bericht
    Is het niet handiger als je een stompbox(je) van dit ontwerp maakt ipv in 1 gitaar te stoppen? kan je ze op alle gitaren gebruiken
    Ik heb ook al een buitenboordmodel, om aan je band vast te maken ofzo. Het zou ook als stompbox kunnen; maar dan heb je wel weer een bepaalde lengte kabel tussen gitaar en pre-amp. En verder ben ik niet zo'n pedalenman, het liefst heb ik er helemaal geen; alles, letterlijk, binnen handbereik.

EDIT:
    Tillman heeft ook een ontwerp om in te bouwen in de jackplug (jawel dat ding aan de kabel dat in je gitaar gaat); de voeding zit dan verderop richting versterkter, evt. in een stompbox-achtig iets. Je kunt de voeding dus ook apart maken, dan heb je geen batterij in de gitaar nodig en als je een adapter gebruikt heb je helemaal geen batterijen nodig.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 20 mei 2009 om 18:55
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    En de volgende stap, het 'potten':

Niet omdat ie anders microfonisch is, maar ter fixering, isolatie en bescherming. Een reepje keukenpapier er doorheen en omheen gewerkt en in wat warme was gedoopt.
    Als dit klompje uit m'n neus was gekomen zou ik me zorgen gaan maken Ik ben niet zo op de hoogte van dit soor electronica. Dus hier mijn domme vraag: wat doet dit eigenlijk?

Standaard

Er zijn alleen domme antwoorden, hè. Hopen dat dit er niet één wordt

Belangrijkste doel van de schakeling is de impedantie van de gitaar te verlagen; een laag-impedant signaal is veel minder gevoelig voor de capacitaire werking van de (bijna onvermijdelijke) kabel dan een hoog-impedant signaal. Gevolg van die capacitaire werking is verlies van vooral hoge frequenties. Met een pre-amp doet de lengte van de kabel er niet toe.

Daar komt nog bij een klein beetje versterking met het karakter van een buis; als ie overstuurt klinkt dat behoorlijk zoals dat bij een buis klinkt. Dat komt (als ik het allemaal goed heb begrepen) door het gebruik van een FET (Field Effect Transistor).

En tenslotte is het circuit heel makkelijk uit te breiden met wat boosters voor verschillende frequentiegebieden.

Eerlijk gezegd, heb ik het eigenlijk allemaal niet nodig; maar het is zo leuk om te maken
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

misschien interessant om er nog aan toe te voegen als afsluiting van je pre amp http://www.youtube.com/watch?v=RDeJXaxguqU

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten