Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 27 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 269

Discussie: Vie Bass.

Senior Member

Standaard

jep,
    maar ik zou niet frezen met een kolomboor, omdat zo'n machine daar niet voor gemaakt is. Eerst alles uitboren, en pas op het einde de laatste mm wegfrezen of zo.

Deze klem heb ik geleend, ik heb me rot gezocht, zelfs al aan gedacht om het zelf te maken, met wat multiplex en draadstang, dus als je iets vindt (en niet te duur), laat maar weten.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard black fretwire

De opdrachtgever kwam met een idee af om een gefrette hals er te laten uitzien als een fretless.

Blijkbaar kan je wel metaal zwarten, maar door slijtage zou je toch terug de zilver kleur zien.

Tot ik dit tegen kwam op talkbass

Fret draad van DELRIN ofwel POM.

Blijkbaar een super stevig plastiek, dat wordt gebruikt in kogellagers en as geleiding. Een beetje de missing link tussen plastiek en metaal.

Een van die posters op het forum heeft een bass met delrin fretten, speelt er al 5,5 jaar op (ondertussen 2 jaar langer, want het topic is van 2007) en ondervindt geen slijtage aan de fretten.

Waarschijnlijk geeft het een beetje een andere sound, maar als het zo hard is, is het misschien te verwaarlozen.

Foto's:

Maar dan wel met een super zwarte toets.

Graag jullie meningen.

s.

Standaard

Lijkt me een heel mooi idee. Ik zou het eerder toepassen op een bass, dan op een gewone gitaar. Vraag me niet waarom.
    Delrin is inderdaad een praktisch onverwoestbaar materiaal. Ik heb vroeger aan radiobestuurde modelbouw gedaan en daar werden meestal zelfs delrin tandwielen boven de metalen verkozen.

Standaard

Ik vind die zwarte frets er mooi uitzien; en ik denk dat als de toets niet door een flits zo wit uitslaat het ook met een anders dan zwarte toets erg mooi kan zijn.
    De reden, iets te laten lijken wat het niet is, zou niet de mijne zijn, denk ik
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    Lijkt me een heel mooi idee. Ik zou het eerder toepassen op een bass, dan op een gewone gitaar. Vraag me niet waarom.
    Delrin is inderdaad een praktisch onverwoestbaar materiaal. Ik heb vroeger aan radiobestuurde modelbouw gedaan en daar werden meestal zelfs delrin tandwielen boven de metalen verkozen.
    dat zal meer te maken hebben met de gietbaarheid van delrin vs metaal
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicks Bekijk bericht
    dat zal meer te maken hebben met de gietbaarheid van delrin vs metaal
    Nee hoor; delrin is zelfs duurder in productie dan staal (althans in de modelbouw). Maar toch greep men vaak terug naar delrin als men er zeker van wilde zijn dat het niet kapot kon.

Senior Member

Standaard

Delrin komt veel vaker voor in de gitaar en bas wereld hoor. Tortex plectra zijn van delrin gemaakt. Delrex ook. Let wel dat deze plectra een coating hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    Sustain???????????????

Dan speel je gewoon te langzaam...
    http://www.last.fm/user/BloodMoonDemon

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    ...
    De reden, iets te laten lijken wat het niet is, zou niet de mijne zijn, denk ik
    +1
    maar klant is uiteraard koning

Senior Member

Standaard

Tja, het zijn geen super foto's, hé. De flits is een van de verschrikkelijkste uitvindingen aan een fototoestel, respect voor de fotografen die er mee kunnen werken, maar als amateur gebruik je hem beter niet.

Delrin plectra ben ik al wel meer tegengekomen op mijn zoektocht.

Waarom moeten fretten exclusief uit metaal gemaakt worden? Origineel waren fretten darmsnaren die rondom de hals geknoopt werden, dus eigenlijk zijn de ons bekende fretten al een flauw afkooksel van het origineel

Ik vind dat een fretless bass rust uitstraalt, juist omdat er geen fretten opzitten, dus als ik die rust kan krijgen op een gefret instrument ga ik heel content zijn, denk ik.
    Maar dan wel op een pikzwarte ebben toets.

Ik heb het materiaal juist besteld. Spannend.

s

Senior Member

Standaard

Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken... het zou inderdaad goed kunnen lijken op een mooie zwarte toets.

Hoe is de prijs t.o.v. metalen fretdraad?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten