Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 47 van 65 EersteEerste ... 37454647484957 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 461 t/m 470 van 646
    Senior Member

Standaard

Wat zijn eigenlijk de criteria waaraan een gitarist moet voldoen om in aanmerking te komen voor de kwalificatie 'overschatte gitarist'?

In mijn optiek kan er nooit sprake zijn van 'overschatting'. Als een muzikant in staat is, met zijn spel en muziek, een grote groep mensen te 'raken' en daarmee op een voetstuk wordt gezet, dan is dat ALTIJD terecht.
    Techniek, kennis, geluid, snelheid, feel..., al die aspecten (en meer) dragen bij aan een uniek geluid dat bepalend is voor de emotie die het oproept bij mensen. Geen enkel afzonderlijk aspect mag als maatstaf dienen om een negatief waarde-oordeel toe te kennen aan de kwaliteiten van de persoon in kwestie.

En dat is dus MIJN mening.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

6 voor allen en allen voor 6!!!

Senior Member

Standaard

In feite is deze hele discussie irrelevant. Wat ik mooi vind, dat kan jij lelijk vinden en andersom. Muziek is een kwestie van smaak en gevoel, er zijn geen absolute waarheden als in deze is goed en deze is slecht. Misschien is de een technisch beter dan de andere maar dat betekend niet automatisch dat dat ook beter is. of slechter: gewoon anders

Senior Member

Standaard

Ja, dat is wel een beetje (veel) waar natuurlijk!

Bij gitaristen geldt dat denk ik ook meer dan bij zangers denk ik.

Ik bedoel, als mensen bewust muziek gaan maken voor een bepaald publiek, de grote massa, wat op zich ook best een soort van kunst KAN zijn natuurlijk, krijg ik toch vaak wel een vieze smaak in de mond.

Ik doel dan een beetje op Frans Bouwer, Jan Smit, en dat soort muziek.
    Op zich niet "slecht" natuurlijk maar ik krijg er een vieze smaak (paling? ) van in de mond.

Senior Member

Standaard

Als Clapton, Frusciante en al die shred gitaristen over 10/30 jaar dood zijn, weet ik bijna zeker dat ze opeens veel meer gewaardeerd worden. Gitaristen krijgen dan zo een stempeltje met ´legende´, zoals nu bij Hendrix en SRV het geval is, en talloze andere gitaristen.

Verder vind ik Zappa onderschat, en Hendrix onderschat, omdat er nog steeds geen 30 meter hoog standbeeld van die man is, en die zou er toch wel eens moeten gaan komen!
    Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Ik doel dan een beetje op Frans Bouwer, Jan Smit, en dat soort muziek.
    Da's ook geen kunst, da's entertainment. So what? Zo lang er liefhebbers voor zijn te vinden, doen ze hun best maar...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    Da's ook geen kunst, da's entertainment. So what? Zo lang er liefhebbers voor zijn te vinden, doen ze hun best maar...
    Ja, maar je krijgt het wel overal "door je strot gedrukt".
    En dat vind ik dan weer minder...

Senior Member

Standaard

Maar het gaat er toch ook niet om wat je fysiek op je gitaar kan, maar juist wat je te vertellen hebt. En er zijn zat geniale dingen gedaan die meer subtiel zijn en dus moeilijker te horen. Ik bedoel, een gitaarpartij van George Harrison is vaak minder opvallend dan een solo van Hendrix ofzo, dat staat meer op de voorgrond, maar het is misschien wel meer baanbrekender en unieker, of hoe je het zelf opneemt, maar het is subtieler ingespeelt.
    Ik denk ook dat veel anonieme mensen de muziek de nu bekende dingen hebben meegegeven, maar dat de 'groten' het allemaal in hun spel meenamen en het zo bekend maakten. Hendrix moet toch ook ergens zijn invloeden vandaan halen? En nee, dat waren niet alleen Bob Dylan en Hubert Sumlin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielsnielsniels Bekijk bericht
    Verder vind ik Zappa onderschat, en Hendrix onderschat, omdat er nog steeds geen 30 meter hoog standbeeld van die man is, en die zou er toch wel eens moeten gaan komen!
    Youre totally right man

Standaard

Als Clapton, Frusciante en al die shred gitaristen over 10/30 jaar dood zijn, weet ik bijna zeker dat ze opeens veel meer gewaardeerd worden. Gitaristen krijgen dan zo een stempeltje met ´legende´, zoals nu bij Hendrix en SRV het geval is, en talloze andere gitaristen.

Zappa was geweldig maar ook zijn zoon dweezil is een goede gitarist, kijk naar zappa plays zappa check out the dvd trailer.
    http://www.zappaplayszappa.com/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crelis Bekijk bericht
    Wat me opvalt aan dit lijstje is dat John petrucci erin staat. Ik vind Petrucci geen overgewaardeerde gitarist. Ook niet ondergewaardeerd ofzo. Ik vind juist dat Petrucci prachtige gitaarsolo met veel gevoel kan spelen. Ook snap ik niet helemaal wat je bedoelt met deze zin: De noten kloppen allemaal wel in het schema, maar het zijn echt de laatste keuze voor zover je het theoretisch kan benaderen. Zo dood als wat.

Ik ben ook niet echt een Yngwie Malmsteen fan ofzo maar omdat hij toch al als voorbeeld werd genoemd ben ik daar maar op door gegaan. Het is idd wel zo dat Malmsteen vaak dezelfde toonladder op en neer speeld idd. En als zijn liedjes lijken ook wel op elkaar idd. Maar toen ik hem far beyond the sun live hoorde spelen kreeg ik er wel even kippevel van( dat bedoel ik positief ) vooral zijn vibratos met de whammy bar geven naar mijn mening een mooi effect aan zijn spel.
    Ja, hij is bij nader inzien niet echt mega-populair om hem "overgewaardeerd" te noemen. Wat ik bedoel met: "De noten kloppen allemaal wel in het schema, maar het zijn echt de laatste keuze voor zover je het theoretisch kan benaderen. Zo dood als wat.": Als een stuk in Am is speelt hij in de A mineur ladder, zonder een extra "vage" noot of wat. Niet dat het een vereiste is, maar zelfs in de "goede" toonladder zijn er noten die niet altijd super klinken. En hij lijkt net die verkeerde te pakken, en er ontbreekt sowieso "zangerige" melodie aan zijn partijen. Grof gezegd natuurlijk, heel af en toe heeft hij wel wat leuks en soms valt het ook wel mee.

Wat je hierboven over Malmsteen hebt gezegd vind ik inderdaad zeer waar. Vibrato's/whammy's i.c.m. zijn goede nummers is fantastisch!
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

Senior Member

Standaard

Al die legendes gaan trouwens ook altijd op rare manieren dood, want dan word je pas echt legende.

Kurt Cobain
    J. Hendrix
    SRV
    Dimebag Darrell
    ga nog maar effe door.

Frusciante is wat anders, die is er boven op gekomen. Ook een soort legende.

van:

naar:

Hij lijkt ergens op, maar waarop? Kan ook een forumlid zijn.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten