Dat is de mooiste oplossing. Het kan ook zonder die mooie spullen en alles hangt af van de discipline van de bands en de stagehands/ manager. In de praktijk duurt het een eeuwigheid en komt men met de losse onderdelen van het slagwerk het podium opzeulen, waar alles nog in elkaar moet worden gepriekt. Als je echter het slagwerk al ergens dichtbij in elkaar zet kan het binnen een paar minuten.
Hetzelfde geldt voor de gitaristen, hoe moeilijk kan het zijn om de ene versterker weg te zettenen de ander versterker er voor in de plaats te zetten. SM57 er weer voor en klario. Ik kan me best voorstellen dat een gitarist die aan zijn Twin Reverb is gewend, niet op een JCM900 uit de voeten kan, dus weg met die JCM en de TR ervoor in de plaats.
Maar dan ook niet een hele pedalenbak in elkaar gaan zitten bouwen met al die losse voedingen, met in elkaar gedraaide draadjes die met isolatietape bij elkaar worden gehouden. Want dat is helaas soms de praktijk en dat is allemaal mooi, maar dat gaat dus wel van je tijd af. Een optreden van drie kwartier is bij mij inclusief het opbouwgeneuzel en storingengetrut. Een festival hoort niet uit te lopen en zo simpel is dat.
Dus als je een half uur nodig hebt om de boel op te bouwen kun je nog een kwartier spelen, een stagemanager moet hard zijn.![]()
Favorieten/bladwijzers