Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 67
    Senior Member

Standaard

Ach, ik heb op een gegeven moment een soort muur om me heen gebouwd. Tot een bepaald punt mag je (het publiek, vrienden enz) commentaar leveren, daarna reageer ik niet meer. Ik weet ook wel dat het anders klinkt dan een andere zaal, de oefenruimte of op koninginnedag.

Ik heb in die 20 jaar dat ik het doe vast wel eens kapitale fouten gemaakt met mixen :-S , maar al doende leert men. Ik mag graag denken dat ik leuk kan mixen, en dat haal ik ook uit het aantal boekingen die ik op de agenda heb staan. Ik heb echter ook wel eens een rot dag, maar probeer altijd een leuke mix te maken. De eene dag ben je gewoon wat creatiever dan de andere. Dat heeft niets met de techniek te maken... Als dat niet goed ik moet je echt hard werken om iets verstaanbaars te krijgen...
    Tijd voor een nieuwe slogan.......

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Ach, ik heb op een gegeven moment een soort muur om me heen gebouwd. Tot een bepaald punt mag je (het publiek, vrienden enz) commentaar leveren, daarna reageer ik niet meer. Ik weet ook wel dat het anders klinkt dan een andere zaal, de oefenruimte of op koninginnedag.

Ik heb in die 20 jaar dat ik het doe vast wel eens kapitale fouten gemaakt met mixen :-S , maar al doende leert men. Ik mag graag denken dat ik leuk kan mixen, en dat haal ik ook uit het aantal boekingen die ik op de agenda heb staan. Ik heb echter ook wel eens een rot dag, maar probeer altijd een leuke mix te maken. De eene dag ben je gewoon wat creatiever dan de andere. Dat heeft niets met de techniek te maken... Als dat niet goed ik moet je echt hard werken om iets verstaanbaars te krijgen...

Heb je wel eens een bigband festival gedaan? Dan krijg je pas 'deskundigen' om je heen met adviezen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Ik heb eigenlijk niet zo heel vaak extreem rare dingen meegemaakt. Ik heb een keer een zanger met zo'n 'oude' mic gehad:

die op een gegeven moment klaagde dat hij zich niet meer zo goed hoorde.... was die duffe in de verkeerde kant van de mic aan het zingen !! Daar hebben we toen ook even heel hartelijk om gelachen ...

Maar als 'anekdote' haal ik meestal dit plaatje er effe bij:

p.s. als je echt eens een teringzooi wilt meemaken waar je achteraf om kunt lachen, dan moet je een met The Flaming Lips werken.... ik verklap niks... maar dek je mengtafel effe af met een doekje ...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Heb je wel eens een bigband festival gedaan? Dan krijg je pas 'deskundigen' om je heen met adviezen.
    Ha, nee die is nieuw voor me. Lijkt me wel een keer leuk, maar die zitten nog niet echt in mijn netwerk :-)

Wel een tour gedaan met een Salsa band: 3 x trompet, 3 x sax, 3 x trombone, 2 x percussie set (heel groot), drum, bas en 2 x keys. En de zanger die voor de blazers wil staan wuhahaha..... Moet ie zelf weten, ik ga daar niet staan.

Wel het zelfde verhaal denk ik....: " Ik hoor .... niet", tja. Ik heb dan ook geen idee wie ... is dus ga ik maar verder met een leuke mix proberen te maken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Maar als 'anekdote' haal ik meestal dit plaatje er effe bij:
    Die is ook leuk ja. Was dat gemiddeld of piek? Nette set trouwens. Ziet er vertrouwd uit :-) Die blues band had een 100w Marshall top op een 4 x 12"voor hemzelf, en een 2e set tegen het rechter oor van de drummer. Die drummer had dan op zijn rechter oor een 2Kw drumfill om te compenseren . . . Ik zal het wel niet begrijpen, maar dat kan nooit lang goed gaan.

Senior Member

Standaard

Ook een leuke manier om de snare te mic'en:

Senior Member

Standaard

Wat een grap.... Zou voor iets anders kunen zijn, maar dat verteld het verhaal niet...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Ook een leuke manier om de snare te mic'en:

Als je zo een drumkit opneemt met hele extreme compressie erop kan dat zeer bruikbaar zijn als effect, of voor bijvoorbeeld HipHop/ Drum 'n Bass.

Maar ik betwijfel inderdaad of dat ook de intentie was van diegene die dit zo neerzette op de foto.

Senior Member

Standaard

Nee, het was van de dienstdoende "techneut" echt de bedoeling om live de snare op deze manier te versterken. De mic bij de kick had een vergelijkbare positie.

Standaard

Leuk topic!

Een keer geluid voor een Nederlandse act op clubtour gedaan. Generaliseren is niet iets wat ik graag doe, maar ik moet wel stellen dat dit soort bands mij altijd de meeste problemen opleveren. Eén goede recensie in de LiveXS en ze denken al gelijk dat ze jezus zijn en komen dus ook met zo'n houding naar je toe.

Enfin. Rond drie uur 's middags ben ik al aanwezig in het jongerencentrum om wat dingen klaar te zetten. Normaal komt de band rond een uur of vier á vijf, wat natuurlijk een prima tijd is, want dan is er voldoende tijd om dingen neer te zetten en een soundcheck te doen. Vooral als er geen voorprogramma is dat moet soundchecken.

In dit geval dus blijkbaar niet. De band bleek rond twee uur in de middag al aangekomen te zijn.

Los van het feit dat dit veel te vroeg is, blijkt de gitarist zijn spul al op het podium gezet te hebben. Alles staat al aangesloten en klaar voor gebruik. Euhm, klaar voor ONMIDDELIJK gebruik.

Onmiddelijk na binnenkomst heeft de gitarist zijn versterker zo snel mogelijk neer gezet en is, op OORLOGSVOLUME welteverstaan, onafgebroken gaan gitaarspelen.
    Ik laat hem maar zijn gang gaan het eerste uur en zet de mengtafel en monitors klaar.

Na nog even gewacht te hebben, zal ik toch microfoons moeten plaatsen, daar de rest van de band hun spullen al klaar heeft staan en ongeduldig naar me zit te staren.

Ik klim het podium op en vraag vriendelijk aan de gitarist of hij misschien even zou willen stoppen, zodat ik microfoons kan plaatsen. Geen reactie. Ik vraag het nog maar een keer. "Kan dat niet terwijl ik sta te spelen dan?"

*Zucht*

Goed, ik doe mijn oordoppen in en plaats de microfoons bij het drumstel, de basversterker en voor op het podium voor de zang. Tevergeefs probeer ik nog eens te vragen of de gitarist niet even wil stoppen met spelen, zodat ik niet doof wordt en hun geluid diezelfde avond niet eens meer fatsoenlijk kan horen, laat staan afregelen.
    Dit schiet meneer in het verkeerde keelgat, want hij begin me uit te schelden en me van allerlei zaken te beschuldigen. "Er stond geen koffie in de kleedkamer, er was niemand om ons op te vangen, er was geen parkeerplek, enz."

Ik vertel hem rustig dat er niets en niemand aanwezig was, omdat ze TWEE UUR TE VROEG waren aangekomen en dat ze al blij mochten zijn dat er iemand van de schoonmaak was die even de zaal voor ze kon openmaken zodat ze neit buiten hoefden te wachten. Bovendien was dat niet mijn verantwoordelijkheid, omdat ik, verassing, de geluidsman ben. "En nu oprotten bij die gitaarversterker, of ik zet de stroom er af."

Dit beloofde een hele leuke avond te worden.

De korte linecheck en het optreden van het voorprogramma liepen voorspoedig, maar tijdens het ombouwen ging het weer mis. Meneer ging weer voor zijn versterker zitten en bleef weer onafgebroken spelen op vol volume. Ik werd er helemaal gek van en ben van het podium af gestapt, onderwijl zeurend dat ze het dan allemaal zelf maar lekker doen.

Het optreden ging eigenlijk prima. Geen verdere problemen met de gitarist of de rest van de band gehad (behalve dan dat ze echt totaal niet konden spelen en daardoor echt aan alle kanten rommelden), maar...Tijdens de nazit ging het mis.
    De gitarist kwam weer scheldend en tierend op me af en vroeg me of ik mijn diploma bij een pakje boter had gekregen, want hij had nog nooit zijn eigen microfoon neer hoeven te zetten bij een optreden.

Ik vertelde hem dat ik geen diploma had en dat hij zelf eens moest denken aan een papiertje bij de muziekschool en misschien een eventuele "anger management cursus". Toen kreeg ik voor het eerst de onstervelijke woorden te horen die me later nog één keer naar het hoofd zouden worden geslingerd (door een andere Nederlandse band op clubtour): "Jij gaat op de zwarte lijst van Mojo!"

*Zucht*

Hierna heb ik nooit meer iets vernomen. Niet van Mojo, niet van de gitarist en....niet van de band. Na dit optreden zijn ze uit elkaar gegaan wegens meningsverschillen.

Ps. Nog even een disclaimer. Op dit moment had ik al redelijk wat ervaring als geluidsman en wist ik al dat je altijd beleefd moet blijven. Helaas wist deze meneer mij zo te tergen, dat ik twee maal uit mijn slof ben geschoten. Beide keren staan in dit verhaal, echter wat meneer mij allemaal naar mijn hoofd slingerde heb ik maar weg gelaten.
    Laatst gewijzigd door Michael AE; 28 april 2009 om 14:37

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten