Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 33 van 104 EersteEerste ... 2331323334354383 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 330 van 1037
    Moderator

Standaard

Ik stuur er altijd eentje op, tenzij 't echt een klein klote-kroegie is, waarbij ik weet dat 't zonde PA gaat gebeuren.
    Als vaste PA aanwezig is, of er moet er eetje ingehuurd worden... dus dan is 't handig dat van tevoren een aantal zaken duidelijk is.

En... zoals ik al zei, kan 't ook handig zijn als er onverhoopt zaken missen. Dan heb je tenminste op papier wat was overeengekomen. Dan hadden ze maar ff moeten bellen om e.e.a. kort te sluiten.
    Niet dat 't vaak voorkomt dat er zooi mist... en als 't gebeurt, is 't vaak ook vrij gemakkelijk opgelost, maar toch. Ik heb graag op papier dat 't niet onze fout was .

Maar jullie gaan toch altijd op pad met jullie vaste PA-bedrijfje? Dan heeft 't idd niet enorm veel nut...

Senior Member

Standaard

Ja, dat deden we wel, maar die jongens zijn behoorlijk druk met de Veldman Brothers, dus dat bedrijfje kunnen we niet meer inhuren. We moeten dus nog op zoek naar iets anders. Maar als we iets hebben gevonden, willen we die ook voor vast hebben en dan gaat alles vooraf al in goed overleg. Op lokatie moet ik zeker weten dat alles goed is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Wij sturen het stageplan etc altijd op. Ook in een kleiner zaaltje vindt de geluidsman het prettig om vooraf te weten wat hij nodig heeft aan microfoons, DI's etc.

Senior Member

Standaard

Als we met ons eigen setje spelen stuur ik het niet mee (uiteraard?), maar als er 'extern geluid' is op een locatie, krijgt men een stageplan bij het contract. Bij de serieuzere geluidsmensen zie ik ze dan ook eigenlijk atijd weer terug op de mengtafel. Werkt handig, namen erop enzo, dan wordt je tenminste lekker direct aangesproken.

Ik heb een stuk plexiglas laten zagen voor mijn Super Reverb. Dat is een amp die behoorlijk lawaai maakt en ook pas lekker klinkt als 'ie een beteje lawaai maakt. Maar 8 van de 10 keer is dat teveel lawaai. Nu wat aan het vogelen met een plexiglas schermpje. Laatst even vergeten en toen had ik 'm eigenlijk keihard nodig Versterker moest te zacht en dat ging zeer zeker ten koste van mijn tone. Maar ja, harder was daar niet echt een optie. Voor de kenners: Super Reverb op amper 2,5 komt nog niet van de grond... Voor de kleinere podia moet ik nu echt wat kleiners zoeken. Helaas 'even' geen geld...

De laatste paar keren dat we niet zo'n goed podiumgeluid hadden, lag dat echter voornamelijk aan ons. Nét teveel bas op podium, amps net op de verkeerde plek, dat soort dingen. Geluidsmensen kunnen dan ook niet meer toveren en ik neem ze dat ook nooit kwalijk. Zelf beter opletten.
    *Blues; de mooiste cliche's ter wereld! *
    *Bandsite: www.lbbb.nl *
    *Facebook: http://www.facebook.com/pages/Low-Bu...75959775756438 *

Senior Member

Standaard

Goede ervaringen met 'geluidsmensen': nihil! Althans op school bij ons...

Ze vragen steeds aan ons (ik en J-sus) om geluid en licht te doen bij de evenementen op school (Lees: optredens, beetje filmpjes en slechte toneelstukjes). Nu krijgen we meestal maar één keer de tijd om te repeteren en de PA af te stellen, wat in principe niet mag van Mr. De Technisch Adviseur omdat alles afgeregeld staat. ...Zou moeten staan...

Nu was de situatie daarstraks: 3 dynamische micro's, 3 condensator koormicro's boven podium (met batterijen ipv phantompower), gitaar via cheapo Behringer DI-box en dat alles over een Mackie 1402 VLZ (oud model). Hoe alles aangesloten was, weet ik niet, er stond namelijk nog een andere 19" mixer waarover de pc ging, en die ging dan weer naar het auditorium boven, kon je dus niets van regelen vanop het mengpaneel... Kortom, kut.

De installatie is 1 ding, de kennis van meneer na 30 jaar ervaring, is een andere zaak. Het zat zo: er was feedback, veel feedback, en ruis, veel ruis... Je moest op geen enkel kanaal proberen om in de zone rond de 0dB te komen want dan werd je doof... Later kom ik erachter dat er boven het podium een stuk of 3-4 monitoren hingen (aan het plafond dus), die recht in de condensators bliezen... DOH!! Vocalen net hetzelfde: 'Jongens, ik heb het mengpaneel ingesteld op zo min mogelijk ruis en feedback. Niet aankomen, hé!' Kijk ik naar de kanalen van de vocalen, hi en low volledig teruggedraaid, mid onaangeroerd. 'De menselijke stem komt niet in het hoge en lage gebied, enkel in het mid.' Dan trek ik toch even rare gezichten hoor. Solo's van de Mackie allemaal aan, mocht ik ook niet aankomen om even de kanalen apart te checken. Allemaal tof hoor...

Daarenboven was de installatie juist op nazicht en onderhoud geweest, wat ze daar juist onder verstaan, weet ik niet, maar ik weet wel dat alles kraakte...

*Voor de rest niet op deze post letten, moest even m'n frustratie kwijt*

Ehhnneuuh... kan ik de veiligheidsinspectie er niet op afsturen? Tussen de Eurostekker van het lichtpaneel had hij zelf een netfilter (denkik) tussen geknutseld, met plakband vastgeplakt, en de aparte dradin in de kabel gewoon bloot (wel nog isolatie maar toch). En op een gegeven moment begon er iets verbrand te ruiken, ik weet nog steeds niet wat het was, maar het voorspelt niet veel goeds...
    Laatst gewijzigd door MattellicA; 20 april 2009 om 23:18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J-sus Rulez Bekijk bericht
    De belgische prijzen trekken op geen hol
    TE KOOP:
    Marshall Valvestate I 8280 Bi-Chorus 2x80W Hybride!
    Dunlop Crybaby GCB-95
    Zelfbouwpedaaltjes, switches, e.d... PM!
    GEZOCHT:
    Opknapproject gitaar en/of bas (mag veel werk aan zijn!)

Moderator

Standaard

Klinkt als een leidinggevende met verstand van zaken. Er vallen af en toe nog steeds doden op podia, 227 volt is genoeg om een bezweet lichaam te frituren.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Klinkt als een leidinggevende met verstand van zaken. Er vallen af en toe nog steeds doden op podia, 227 volt is genoeg om een bezweet lichaam te frituren.
    Wie? Ik of hij?
    TE KOOP:
    Dunlop Crybaby GCB-95
    GEZOCHT:

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MattellicA Bekijk bericht
    Wie? Ik of hij?
    Wie denk je zelf? Iemand die 'er over gaat' en zegt dat alles al afgesteld staat, maar wel alle solo's aan laat staan. Klinkt als iemand die geen bal verstand heeft van een mengpaneel en een Mackie is ook nog een van de simpelste paneeltjes. Ga maar eens naar een SSL of een Neve kijken.

En het is toch zo simpel, de microfoon komt binnen op het kanaal en de gain is de eerste knop die je moet afstellen. Daarvoor zet je het kanaal in solo want dan komt alleen het signaal van die ingang op de meters. Dat stel je af zodat de meters niet in het rood gaan, maar ook niet stil in de linker hoek blijven hangen want dan heb je ruis.

Vandaar gaat het als je mazzel hebt naar een hipass filter die je aan en uit kunt zetten, is om laag gerommel weg te filteren op kanalen die toch geen laag hoeven te hebben. Dan gaat het signaal door een insert, een soort aftapper voor geluid als je het door en processor als een compressor wilt sturen. Dan gaat het door de toonregeling en vervolgens via de kanaalfader naar de master of via een subgroep naar de master. En dat is voor elk kanaal hetzelfde dus als je weet hoe één kanaal werkt, weet je dat ook van de andere 15, 23 of 31 kanalen.

En er zitten nog een aantal draaiknopjes die ze 'send' noemen, al dan niet pre of post fader, dat zijn ook 'aftappertjes', pre is voor monitoren en post is voor effecten want pre hangt voor de fader en post hangt achter de fader.

Zo, nou weet je meer als die vent die denkt dat hij het weet.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Wie denk je zelf? Iemand die 'er over gaat' en zegt dat alles al afgesteld staat, maar wel alle solo's aan laat staan. Klinkt als iemand die geen bal verstand heeft van een mengpaneel en een Mackie is ook nog een van de simpelste paneeltjes. Ga maar eens naar een SSL of een Neve kijken.

En het is toch zo simpel, de microfoon komt binnen op het kanaal en de gain is de eerste knop die je moet afstellen. Daarvoor zet je het kanaal in solo want dan komt alleen het signaal van die ingang op de meters. Dat stel je af zodat de meters niet in het rood gaan, maar ook niet stil in de linker hoek blijven hangen want dan heb je ruis.

Vandaar gaat het als je mazzel hebt naar een hipass filter die je aan en uit kunt zetten, is om laag gerommel weg te filteren op kanalen die toch geen laag hoeven te hebben. Dan gaat het signaal door een insert, een soort aftapper voor geluid als je het door en processor als een compressor wilt sturen. Dan gaat het door de toonregeling en vervolgens via de kanaalfader naar de master of via een subgroep naar de master. En dat is voor elk kanaal hetzelfde dus als je weet hoe één kanaal werkt, weet je dat ook van de andere 15, 23 of 31 kanalen.

En er zitten nog een aantal draaiknopjes die ze 'send' noemen, al dan niet pre of post fader, dat zijn ook 'aftappertjes', pre is voor monitoren en post is voor effecten want pre hangt voor de fader en post hangt achter de fader.

Zo, nou weet je meer als die vent die denkt dat hij het weet.
    Tuurlijk, dat weet ik allemaal, maar ik mocht nergens aankomen. En dan zeggen dat we te veel aan knopjes draaien en geen geduld voor PA hebben. Dat is het niet, je moet niet wachten tot de ruis e.d. gewoon verdwijnt, je moet er iets aan doen, maar dat wil hij niet...

Feedback net van 't zelfde, feedback filter ik er normaal uit met een EQ, 30-bands of dergelijke... Maar een EQ, hebben ze hier nog nooit over gehoord, laat staan over een techniek om daarmee feedback te verminderen.

Vandaag ging het alleen over wat pc muziek, CD en zang... Kwam er nog geen drumkit bij te pas! Hipass/lowcuts stonden allemaal aan, maakte mij niets uit, maar hij zou die nog laten opstaan bij bassdrum...

De basiseffecten hebben we ook niet, zelfs geen compressortje... Galm is er genoeg in de zaal dus reverb is niet nodig

Spijtig dat we niet op een goed blaadje staan bij de directie, anders ging ik eens klagen (niet dat ze ons ongenoegen nog niet vernomen hebben hoor)

BTW: wat zou het beste zijn met een electroakoustische gitaar met preamp die naar DI gaat: met XLR in de preamp vn de mixer of met een adapter naar de line ingang. Natuurlijk het 2de, adapters heeft hij ook nog nooit van gehoord bij wijze van spreken en we 'moeten het maar doen met wat we hebben'. Of krijg je hetzelfde effect als je de gaintrim van de preamp op 0dB zet, wat volgens mij zelfs niet gaat op die Mackie?

Edit: en onze Allen&Heath is vandaag aangekomen (zie aanwinsten topic), prachtig bordje hoor Bedankt voor het advies, Han S! Moet nu al k**sen van Mackie
    Laatst gewijzigd door MattellicA; 21 april 2009 om 00:38
    TE KOOP:
    Dunlop Crybaby GCB-95
    GEZOCHT:

Senior Member

Standaard

Voor mij is het simpel, mocht ik hetzelfde gezeik hebben als wat jij had: nergens aan mogen komen...

Ben ik snel weer thuis!

Dat is nu mijn eigen regeltje ook met jc "poppodia" achtige toestanden. Met hun limiters blablablabla. Mag ik hem er niet uit trekken of fatsoenlijk afstellen, ben ik loos.

Komen die vrijwilligers: ja maar het mag niet harder dan ......... db... mijn antwoord: had je deze band maar niet moeten boeken

Echt ik word er gek van, zwaar vervormd kutgeluid wat nog geen eens boven een normale stem uitkomt en dan gaat men zeiken dat ze de zang niet horen. (ter informatie, qua p.a. stond er iets van 2 kW per kant)

Eigenlijk zouden ze bij bedenkers van dit soort systemen de knieschijven demonteren op een alles behalve lieve manier!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten