Goede ervaringen met 'geluidsmensen': nihil! Althans op school bij ons...
Ze vragen steeds aan ons (ik en J-sus) om geluid en licht te doen bij de evenementen op school (Lees: optredens, beetje filmpjes en slechte toneelstukjes). Nu krijgen we meestal maar één keer de tijd om te repeteren en de PA af te stellen, wat in principe niet mag van Mr. De Technisch Adviseur omdat alles afgeregeld staat. ...Zou moeten staan...
Nu was de situatie daarstraks: 3 dynamische micro's, 3 condensator koormicro's boven podium (met batterijen ipv phantompower), gitaar via cheapo Behringer DI-box en dat alles over een Mackie 1402 VLZ (oud model). Hoe alles aangesloten was, weet ik niet, er stond namelijk nog een andere 19" mixer waarover de pc ging, en die ging dan weer naar het auditorium boven, kon je dus niets van regelen vanop het mengpaneel... Kortom, kut.
De installatie is 1 ding, de kennis van meneer na 30 jaar ervaring, is een andere zaak. Het zat zo: er was feedback, veel feedback, en ruis, veel ruis... Je moest op geen enkel kanaal proberen om in de zone rond de 0dB te komen want dan werd je doof... Later kom ik erachter dat er boven het podium een stuk of 3-4 monitoren hingen (aan het plafond dus), die recht in de condensators bliezen... DOH!! Vocalen net hetzelfde: 'Jongens, ik heb het mengpaneel ingesteld op zo min mogelijk ruis en feedback. Niet aankomen, hé!' Kijk ik naar de kanalen van de vocalen, hi en low volledig teruggedraaid, mid onaangeroerd. 'De menselijke stem komt niet in het hoge en lage gebied, enkel in het mid.' Dan trek ik toch even rare gezichten hoor. Solo's van de Mackie allemaal aan, mocht ik ook niet aankomen om even de kanalen apart te checken. Allemaal tof hoor...
Daarenboven was de installatie juist op nazicht en onderhoud geweest, wat ze daar juist onder verstaan, weet ik niet, maar ik weet wel dat alles kraakte...
*Voor de rest niet op deze post letten, moest even m'n frustratie kwijt*
Ehhnneuuh... kan ik de veiligheidsinspectie er niet op afsturen? Tussen de Eurostekker van het lichtpaneel had hij zelf een netfilter (denkik) tussen geknutseld, met plakband vastgeplakt, en de aparte dradin in de kabel gewoon bloot (wel nog isolatie maar toch). En op een gegeven moment begon er iets verbrand te ruiken, ik weet nog steeds niet wat het was, maar het voorspelt niet veel goeds...

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers