Goed punt Frans, die gaat idd niet goed werken met maar 16V.
Deze zit er vooral op voor de 'trafo'-optie. Ik heb een 18V trafo die zo'n 24V DC zal bieden.
Oke dat gaat dan wel lukken. Nog een tip: Bij gebruik van 24V in op de 9V regelaar is de dissipatie in die regelaar dan aanzienlijk. Dit kun je dan weer verdelen door de 9V regelaars achter de 15V regelaar te hangen. een en ander moet je ff bekijken wat gunstig is.
vg
Frans
Ha, wederom een goed punt!
Ik moet volledig zijn over de 'trafo-optie'.
Ik gebruik daarvoor 3 trafo's. Deze drie (oude foto!, de schakeling wordt nog opnieuw opgebouwd!):
- 2 x een trafo met 2 secundare windingen op 12V AC. (~15V DC)
- 1x een trafo met 1 secundare winding op 18V AC. ( 24V DC)
Het plan is om de doel-regulators (de 78Lxx), indien nodig, 'trapsgewijs' van sap te voorzien. Bijvoorbeeld, 15V DC uit de trafo -> 7812 -> 78L09. Op die manier hoop ik de belasting wat te spreiden en de hitte ontwikkeling in de hand te houden.
Het doel is een stille stabiele voeding. Denk je dat het ontwerp daar aan voldoet? Of, zie je nog extra filter opties die de moeite lonen?
Bedankt voor het meedenken!
De spreiding van dissipatie is een goed plan. Als het achteraf allemaal toch teveel wordt kun je ook een eenvoudige en goedkope PC voeding ombouwen. Daar zit al een 12V lijn in welke redelijk goed gestabiliseerd is. Daar kun je dan je 9V regelaars aanhangen, heb je een perfecte voeding en spaar je de trafo's en de 12V regelaars uit. Bovendien is er ook nog eens 5V aanwezig. Maar goed, ik snap dat dit is om je bouwlust te bevredigen. Leuk projectje hoor! Blijf het volgen.
Frans
En een foto update-tje van mn EchoBase project. Kolomboor tijdje terug bij de aldi/lidl gescoord. Zal wel geen top kwaliteit zijn, maar doet zn werk prima. Boren van behuizingen viel me altijd zwaar. Gaat nu een heel stuk makkelijker...
Ik heb die kolomboor ook pas aangeschaft, maar ik zie dat je de behuizing niet vast zet bij het boren. Gaat het dan niet verschrikkelijk "wandelen?"
vastzetten was wel wat ik eerst wilde doen. Maar, helaas de behuizing paste niet in de klem. Ik overweeg zelf een klem te maken (mbv lijmklemmen), maar dit keer maar geprobeerd zonder de behuizing vast te zetten.
En, eigenlijk tot mijn verbazing, ging dat prima. De rotatie snelheid is relatief laag (vergeleken met een handboor) en het alu is boterzacht. Natuurlijk heb ik niet direct de 13mm boor er in gezet. Rustig in stappen opgebouwd. Eerst voorboren met 5mm, dan naar 8mm, 10mm, 12mm en 13 mm.
Laatst realiseerde ik me dat ik ook nog een step-drill heb. Lijkt mij dan helemaal ideaal, omdat ik dan geen boortjes meer hoef te verwisselen.
Hoe bevalt de kolomboor jou?
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet in zulke kleine stapjes mag boren, omdat je boor zo veel te verduren krijgt en begint te happen. Ik center eerst met zo'n speciale korte, stevige boor, dan de 5mm (of wat ik bij de hand heb) erin en dan voorts naar de 12mm...
ha, kijk, mij hebben ze niks geleerdik doe maar wat en kijk of t goed gaat.
Als ik direct een grote boor er in zet, dan vind ik t veel lastiger om precies op de juiste plek te boren. Zelfs voorboren met 5mm en dan naar 12mm vind ik niet prettig.
Favorieten/bladwijzers