Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 55 EersteEerste ... 6141516171826 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 544
    Senior Member

Standaard

Ach ja, de meningen over die kop zullen wel uiteen blijven lopen. Ik weet zelf ook niet of het in het echt wat wordt, dat zien we te zijner tijd wel. Bovendien: ik kan net zo min inschatten of hij net iets anders nog beter zou worden, dus ik houd hem nu toch maar zo.
    Laatst gewijzigd door Woml; 3 maart 2009 om 23:57
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Het valt wat tegen, na twee weken maar een enkele foto...
    Vandaag de andere rand van de zijkant glad geschuurd (zodat de zijkanten en voor- en achterblad zo goed als plak-klaar zijn) en langs de zijkant nog een stel verstevigingsbalkjes geplakt:

Officieel is het nog net even veiliger om deze balkjes over de hele breedte te laten lopen, en dus de plakrand te onderbreken, maar als ik niet met het ding ga gooien (en dat was niet het eerste wat ik er mee van plan was...) zou dit ook goed genoeg mogen zijn.

Verder nog een eerste poging tot het frezen van de geul voor de truss rod, maar daarbij heb ik een of twee keer iets raars gedaan, waardoor hij scheef kwam te zitten. Daar moest dus eerst weer een stukje opvulhout in, en dan proberen we het de volgende keer nog eens. Geen foto's van, helaas. Of misschien maar goed ook...

Intussen is er vandaag ook een pakje bezorgd met de stemmechanieken, en heb ik afgelopen weekend een volgend prototype voor de vervangende knoppen geknutseld. Ik moet nog uitproberen hoe ik hem daar strak op krijg, en ik moet nog zien of het toch nog ietsje symmetrischer kan, maar het lijkt er in ieder geval op alsof het qua kleur wel moet passen bij de kopfineer.
    Misschien dat ik in de loop van de week gelegenheid heb om iets aan huisvlijt te doen, dus dan ook hopelijk binnenkort een tussen-post...

Senior Member

Standaard

Ik zag toevallig net een post van aaronstonebeat in een ander topic, waarin een nieuwe update van me wordt verwacht/aangekondigd... Nouja, laat ik de goegemeente dan maar niet teleurstellen

Na de binnenkant van de zijkanten nog een beetje te hebben opgeschoond, kon nu het achterblad worden gelijmd. Eerst even aftekenen tot waar de zijkant precies komt (dan hoeven we er straks niet zo veel van af te halen).
    Dit blijkt (na een paar experimenten met potloodjes en passerpunten) het handigst te gaan met dit ad-hoc gefabriceerde custom tooltje (eigenlijk moet hij in het grote custom tool topic!)

Daarmee kom je precies tussen het randje:

Tot het lijntje afschuren, en dan past het ongeveer precies!

Bijna desktop-waardig, maar de volgende foto is toch in elk bouwverslag een verplicht nummer:

Verder deze les een hernieuwde poging om de geul voor de truss rod te frezen. Deze keer heb ik geen rare dingen gedaan, en ging het netjes zoals de bedoeling was.

En ja, een bovenfrees moet ik ook nog steeds eens voor mezelf halen. In ieder geval voordat ik aan mijn eerste serieuze thuisbouwproject begin!
    Het gleufje is uiteindelijk zo geworden:

Een diepe geul van 6mm. breed, waar de truss rod netjes in geklemd past, en dan nog een strookje hout, iets breder, er overheen, zodat hij straks niet rechtstreeks tegen de toets aan komt te duwen.

En voor ik het wist zat de hele boel ook meteen maar in elkaar!

Het gaat hard vooruit ineens! Ik ben met mijn huiswerk (knoppen voor de stemschroeven) helaas niet zo hard opgeschoten als ik wel wilde. Wel een paar proefjes gedaan, zodat ik een beter idee heb hoe ik het uiteindelijk zal aanpakken. En deze week zal het er ook wel niet van komen, want voor de volgende les moet ik ook al zorgen dat ik een labeltje heb om aan de binnenkant te plakken. Voor je het weet is de kast ineens dicht, en dan krijg je die plakker er zo rottig in...
    Laatst gewijzigd door Woml; 9 maart 2009 om 23:22

Senior Member

Standaard

super woml! gaat idd ineens snel vooruit.

btw: mocht je nog twijfelen over het ontwerp van je klankkaststicker ofzo, zou ik niet overhaasten hoor, mijn ervaring is dat je dat die er makkelijk inkan via het f-gat (enfin toch bij een thinline, mss is het iets kinkyer bij een diepe bak)

Senior Member

Standaard

Ik zit er vooral een beetje tegenaan te hikken om zo'n officieel aandoende sticker te verzinnen. Net alsof het allemaal heel serieus is of zo...

Ach, we houden het simpel, denk ik. Zo veel hoeft er ook niet op te staan.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik zit er vooral een beetje tegenaan te hikken om zo'n officieel aandoende sticker te verzinnen. Net alsof het allemaal heel serieus is of zo...

Ach, we houden het simpel, denk ik. Zo veel hoeft er ook niet op te staan.

da's toch juist het plezante stuk! kan ik echt op kicken, labeltjes en logo's lekker belangrijk laten lijken

Senior Member

Standaard

knap man, het gaat ineens zo vlotjes, van deze super vib moet je even profiteren ;-)))
    Ik heb ook zo een probleem met sticker en naam verzinnen, is zo moeilijk als je dat echt goed wil hebben, en steek ook liever mijne tijd in handenarbeid ;-)

Senior Member

Standaard

Zo, zitten we er allemaal weer klaar voor? We hebben weer een paar leuke plaatjes deze week.

Ten eerste moest ik dus nadenken over een sticker, label, tekstje voor binnenin de klankkast. En ik had toch eigenlijk totaal geen zin in uitgebreide verhalen van "Deze gitaar is gemaakt door..." en een datum en alles. Naam en nummer, nouja, vooruit. Maar dat is dan ook wel genoeg.

Qua uitvoering zag ik wel wat in een leuke truuk die ik nog nooit had gehoord: je drukt je plaatje af in spiegelbeeld, met een laserprinter, en dan kun je de toner vanaf het papier op het hout wrijven door er met thinner overheen te poetsen. Niet te veel thinner, anders loopt het uit, dus eerst even uitproberen en oefenen, en uiteindelijk vind ik het resultaat er best netjes, rustig, en niet te overdreven uitzien:

Dus: 09 voor het jaar, en 01 voor het volgnummer. Ik heb nog getwijfeld over een extra nul in het midden, maar ik verwacht niet dat ik ooit meer dan 100 gitaren ga bouwen. En desnoods begin ik ieder jaar weer bij 01...

En dan kan hij dicht. Alsof het niks is. Nog even een laatste blik op die keurig afgewerkte binnenkant, waar niemand ooit meer naar gaat kijken, en dan is het tijd voor de volgende heleboel-klemmen-foto!

Vervolgens kunnen we ons weer storten op de hals. Die mag een beetje schuin geschaafd, zo'n 17 mm. bij de kop naar zo'n 19 mm. bij de hiel. Klein stukje onder de kop geplakt, en dan met de Safe-T-planer in de kolomboor afschaven. Kind kan de was doen...

En als dat ding toch in die boor zit, kunnen we ook meteen de kop op dikte maken. Een millimeter of 12, da's wel mooi. Volgens meneer Benedetto ziet het er wel profi uit om ook de kop naar het eind toe iets dunner te maken, maar daar zetten wij onze vraagtekens bij. Het is de vraag of je dat echt ziet, en bovendien zou het kunnen dat de stemschroeven er last van krijgen als ze toch net niet helemaal strak en recht kunnen komen te zitten.
    Dus: 12 millimeter, lekker overal.

We hadden ook nog dat plaatje kopfineer liggen. Even kijken hoe die kop er op komt, en dan dat logo, en dan maar weer met de figuurzaag aan de gang:

Ik ben benieuwd hoe hij er straks precies uit gaat zien. Als ik hem zo op het plankje uitteken, kijk ik er toch weer heel anders tegenaan. Nouja, we gaan het zien...

En als toetje voor vandaag konden de klemmen weer van de kast af!

Ja ja, het wordt nog wel eens wat!

Volgende week weet ik niet of ik de update op maandagavond al red, of dat het wat later wordt. Blijf er maar niet voor op...

Senior Member

Standaard

waw, zelden zo'n sexy klankkast gezien ! vind je logo ook heel classy (een slecht logo kan hele gitaar degraderen, maar dit doet 'm alle eer aan)

Senior Member

Standaard

iedere foto en ieder verhaal erbij is telkens weer genieten!
    Maar vooral even extra complimenten voor het prachtige ingetogen label binnenin de gitaar, heel erg goed hoe je dat voor elkaar hebt weten te krijgen met die toner
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten