Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41
    Senior Member

Music

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Chiris, Wat jij omschrijft is precies wat ik probeer te verwoorden. Ik speel wel eens gitaar maar dat is dan meer op kleuterniveau. Wel heb ik zijdelings met muzikanten te maken via mijn (muzikale) volgelingen. Dochter is zangeres/gitaar/piano en haar vriend een beroepsmatig uitstekend pianist. Ik word in die context regelmatig op mijn vingers getikt omdat ik als service techneut meer in HiFi termen denk. Maar zoals ik al in mijn eerdere post zij "ieder zijn meug" ik begrijp namelijk donders goed dat ieder zijn eigen klankkleur heeft en dat een techneut er slechts voor moet zorgen dat aan die wens voldaan wordt. Helaas beschik ik maar over een van de eigenschappen al zou ik wel anders willen als muziek liefhebber. Ik besteed gewoon meer aandacht aan de techniek dan aan gitaarspelen. Misschien in de toekomst begin ik daar nog eens aan.

Frans.
    Gitaar spelen en klankmatige kennis van circuits en onderdelen duurt behoorlijk lang om te leren (maar 't is de moeite waard ).

Het is gewoon ontzettend subjectief. Het vertalen van geluidswensen naar circuits is mijn werk en ik ben nog steeds niet klaar met leren, nog meer proberen en nog meer ervaren. Formules kun je overal leren en je kan natuurlijk het internet afstruinen voor ervaringen van anderen maar dan nog: het zelf ervaren van circuits/onderdelen/etc. geeft veel meer "intu-itief inzicht" imho.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Zet dan wel een spanningsdeler in parallel. Anders loop je nog kans dat het misgaat.
    +1! als 1 v/d elko's kaduuk gaat en de werkspanningen beduidend onder de aanwezige B+ spanningswaarde liggen....

EDIT: ik ging er vanuit dat dit logischerwijs al bekend was...
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 3 februari 2009 om 19:28

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken? Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.
    Men vergeet waarschijnlijk dat bij gebruik van twee gelijkwaardige caps in serie de spanningswaarde mag worden opgeteld maar dat capaciteit moet worden gehalveerd. Voor dezelfde capaciteit moet dus een twee keer zo dikke cap (capaciteit) gebruikt worden.
    Tis maar een reminder

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 februari 2009 om 20:49
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ja , ik ben een heel moeilijk mannetje wat betreft geluid.

In die 50 watt clone heb ik printbekerelco's gezet. Ook zo'n dubbele 100 uF heb ik geprobeerd. maar ik vond dat geluid wat minder vet. Wel aardig gefoccussed, maar niet mijn geluid. Zodra ik er die 50/50 uF inzette 2 bij b+ in serie.
    2 na Chris'choke. een enkele na de 2 10 k weerstanden en een gesplitte bij de eerste buis en tweede buis.

Ik leen binnenkort even een camera. Zet ik er foto s op. Deze amp is zeer goed gelukt. Vind m beter afgewerkt dan originele. Samen met mijn Van halen 100 watt clone is dit project meer dan geslaagd.

Nu even wachten tot vakantie en dan ga ik mijn 2 x 200 watt eindversterker afmaken.
    Het zijn niet te veel noten,juist genoeg,juist genoeg

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.augustus Bekijk bericht
    Ja , ik ben een heel moeilijk mannetje wat betreft geluid.
    Niks mis mee

In die 50 watt clone heb ik printbekerelco's gezet. Ook zo'n dubbele 100 uF heb ik geprobeerd. maar ik vond dat geluid wat minder vet. Wel aardig gefoccussed, maar niet mijn geluid. Zodra ik er die 50/50 uF inzette 2 bij b+ in serie.
    2 na Chris'choke. een enkele na de 2 10 k weerstanden en een gesplitte bij de eerste buis en tweede buis.
    Denk dat de kwaliteit van de fabrikant er ook iets mee te maken heeft. De grote fabrikanten zijn gauw geneigd om een paar centen te besparen op onderdelen. Alleen helaas vaak ten koste van de levensduur, inductie, ESR, temperatuur verloop. Weet niet welk merk je gebruikt hebt?
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Niks mis mee

Denk dat de kwaliteit van de fabrikant er ook iets mee te maken heeft. De grote fabrikanten zijn gauw geneigd om een paar centen te besparen op onderdelen. Alleen helaas vaak ten koste van de levensduur, inductie, ESR, temperatuur verloop. Weet niet welk merk je gebruikt hebt?
    JJ zit er nu in. De printelco's waren van een zeer bekend merk. Je ziet niks anders. Rubicom en nog een ander merk, ik dacht JJ

het laatste wat ik moet doen aan deze versterker is nog iets met de tegenkoppeling. D 100 k op 8 ohm laat m wat onrustig. De 100 k op de 4 ohm is goed maar de versterker wordt heel snel hard. nu dus de vraag zal ik tegenkoppeling wat verkleinen of een 680 k tussen voor en eind zetten. vraag aan Neg K3, Wat is het verschil in prescense tussen jouw versie en de standaard versie?
    Laatst gewijzigd door j.augustus; 5 februari 2009 om 16:03

Senior Member

Standaard

Even 680 k en 68 k geplaatst. is beter(vind ik). Nu nog effect loop gaan doen. Dit vind ik nu al een van mijn favoriete marshall achtigen die ik heb.

Nu het cabinet af gaan maken. Wordt wit of rood. En dan op naar mijn big boy amp.

Senior Member

Standaard

JJ zit er nu in. De printelco's waren van een zeer bekend merk. Je ziet niks anders. Rubicom en nog een ander merk, ik dacht JJ

het laatste wat ik moet doen aan deze versterker is nog iets met de tegenkoppeling. D 100 k op 8 ohm laat m wat onrustig. De 100 k op de 4 ohm is goed maar de versterker wordt heel snel hard. nu dus de vraag zal ik tegenkoppeling wat verkleinen of een 680 k tussen voor en eind zetten.
    even voor alle duidelijkheid: 100k/8ohm is meer tegenkoppeling dan 100k/4 ohm. Wat wil je met die 680k doen?

vraag aan Neg K3, Wat is het verschil in prescense tussen jouw versie en de standaard versie?
    Normaal gesproken is de presence knop, zoals in marshalls, een hoog doorlaat filter in het tegenkoppelingscircuit van de eindtrap. In mijn amp is het een laag doorlaat filter na de tone stack.
    pokkel'n

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan Bekijk bericht
    even voor alle duidelijkheid: 100k/8ohm is meer tegenkoppeling dan 100k/4 ohm. Wat wil je met die 680k doen?
    Normaal gesproken is de presence knop, zoals in marshalls, een hoog doorlaat filter in het tegenkoppelingscircuit van de eindtrap. In mijn amp is het een laag doorlaat filter na de tone stack.

Ja, verkeerd opgeschreven, ik bedoelde andersom.

Wat betreft de 680k, de versterker wordt heel snel heel hard. In oudere Mardhall versterkers zit 47 k of 27 k. Wat is het verschil soundwise.

Nog 1 probleem, ik ben wil een effectloop inbouwen. Die heb ik al klaar, maar ik heb dus geen room meer voor een klein trafootje. Alleen aan de buitenzijde van het chassis. dus de zijkant. dan wordt het denk ik maar gedaan met een buisje. Heeft iemand een goed schemaatje.

Standaard

Ja, verkeerd opgeschreven, ik bedoelde andersom.

Wat betreft de 680k, de versterker wordt heel snel heel hard. In oudere Mardhall versterkers zit 47 k of 27 k. Wat is het verschil soundwise.
    Meer tegenkoppeling zorgt voor meer speakerdemping (minder 'oohmp'), minder vervorming in de eindtrap en een strakker geluid. Als de eindtrap echter gaat vervormen dan gaat dit met veel tegenkoppeling veel abrupter dan met weinig tegenkoppeling. Daarnaast kan een wat lossere feel en dieper laag ook wel lekker zijn. Peavey heeft daarom een 'resonance' knop op de versterker waarmee je zelf de tegenkoppeling kunt bepalen in de standen: tight, normal en loose of zoiets.

De waarde van 27K op 16 ohm had dhr. Marshall in zijn begintijd overgenomen van de Fender Bassman. Bij de Fender zat deze weerstand echter aan de 2 ohm tap van de OT. Een eerlijke vergissing dus, maar qua geluid niet verkeerd.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten