Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 92
    Senior Member

Standaard

Ik ben nou aan het kijken voor een u.s.a. Jaguar.

Maar welke gitaar heeft nou de normale mensuur?
    Is de jazzmaster nou langer als normaal, of is de jaguar nou korter als normaal?

En zou dat hinderlijk zijn met spelen?
    als je bv eerst op een tele of een strat zou spelen en daarna overgaan naar een jazzmaster of jaguar?

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom123 Bekijk bericht
    Ik ben nou aan het kijken voor een u.s.a. Jaguar.

Maar welke gitaar heeft nou de normale mensuur?
    Is de jazzmaster nou langer als normaal, of is de jaguar nou korter als normaal?

En zou dat hinderlijk zijn met spelen?
    als je bv eerst op een tele of een strat zou spelen en daarna overgaan naar een jazzmaster of jaguar?
    De Jaguar heeft een kortere mensuur dan de Jazzmaster.

Dat laatste is aan jou om te bepalen. Jazzmaster hals is met Strathals te vergelijken.

Standaard

Klopt.
    Jazzmaster, strat, tele: 25,5''
    Jaguar: 24''
    Gibson: 24,75''
    Verschil tussen standaard fender en gibson scales is heel goed voelbaar; dat zal dus bij een jag nog 'losser' aanvoelen dan bij een gibson.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Koop gewoon een Jazzmaster AVRI62

Heb ik ook, keivette dikke sound en speelt gewoon prima.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Jaguar heeft inderdaad een kortere mensuurlengte, maar op zich valt dat zo hard nog niet op. Wat wel een "voordeel" is is dat de jaguar een 22-fret hals heeft, en de jazzmaster maar 21-frets. Verder is het gewoon een kwestie van aanvoelen. (Ik ben een fan van de looks van een jaguar, maar van de sound & feel van een jazzmaster)
    Dit bericht ter lering en vermaak is tot u gebracht met 97% gerecycleerde elektronen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

Banned

Standaard

Valt dat zo hard nog niet op?
    Dat vind ik absoluut niet. Als je een Jag is je handen hebt voel je dat direct. Om het eerlijk te zeggen heb ik precies hetzelfde als jij Fingers. Ik ben erg blij met mijn Jaguar, maar fijn dat het mijn main axe is vind ik het nou ook weer niet. Ik heb grote handen en de hals van de Jazzmaster ligt me veel lekkerder in de hand. De sound van de Jazzmaster is wat makkelijker toepasbaar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joey Handsome Bekijk bericht
    Ik ben erg blij met mijn Jaguar, maar fijn dat het mijn main axe is vind ik het nou ook weer niet.
    Ik vind dat juist heerlijk! Alleen vragen mijn bands ook regelmatig om een voller/dikker geluid, of een strakkere distortion. Maar het liefst zou ik eigenlijk alles op de Jag spelen.

Senior Member

ideetje

Afgezien v/d andere elementen/etc. heeft de schaallengte imho 'n behoorlijke impact op het speelgevoel en de klank.

Vergelijk bijvoorbeeld eens 'n 25" PRS (met 22 frets en twee HBs) en 'n Gibson LP met 24,75" schaal, zelfs die kwart inch verschil voelt al anders aan.

Fenders met 'n 24" scale (MusicMaster II, Mustangs, Bronco's, etc.) klinken wat "minder groots", meer "plinky plonky" (niet negatief bedoeld, ook wat warmer/smoother) dan Fenders met 'n 25,5" schaal (Strat, tele, Jazzmaster, etc.) die weer wat strakker in het laag klinken en wat meer "twang" hebben.

Dit zijn echt meer dan globale verschillen naast de specifieke stukken hout, hardware en elementen.

Moderator

Music

De pest is dat je dat soort verschillen nooit zuiver kan meten. Ieder ander blok hout geeft een andere klank. Als je dus één en het zelfde blok hout eventjes zou kunnen omtoveren van 24"naar 25,5".... pas dan zou je kunnen zeggen of de mensuur nou ook echt wat scheelt in sound of alleen in bespeelbaarheid. De spanning op de snaren beïnvloedt het sowieso, maar je ziet dan wel weer dat bij een kortere mensuur bijna altijd dikkere snaren gebruikt worden. De brug op JM's en Jags doet natuurlijk ook veel voor het gleuid, net als een Bigsby een duidelijk stempel op de sound drukt.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Standaard

Als je 'n capo in de 1ste positie van een standaard fender hals zet en dan de zaak stemt alsof dat de topkam was, zit je heel dicht in de buurt van een 24'' hals.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten