Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    5050uF Wat een vreemde waarde, is dit een typefoutje?

Wil dit zeggen dat je zes elko's in serie hebt? Geef dan niet de schuld aan "printdingen" maar aan jouw constructie. De totaal capaciteit mag je dan weer door zes delen. Grootste nadeel is dat je de slechte eigenschappen zoals een eigen inductie ook gaat optellen. Je berijkt dan dat je een elko krijgt met een 6 maal zo grote eigen inductie. Dit lijkt me een zeer ongezonde voeding.

5050 is de correcte waarde voor deze versterker. Misschien wat onduidelijk geformuleerd. 50+50 uF 500 volt. Mijn voedingsspanning is gelijkgericht 513 volt. Dus moet ik 2 50 +50 elco's in serie zetten. Het is maar 13 volt teveel.

Verschil in sound is zeer duidelijk waarneembaar. Maar misschien zijn mijn oren erg goed, imho. Ik hoor zeer duidelijk verschil in een voedingselco in een adaptertje met zelfde waarde, van verschillend merk. Ook tussen verschillende batterijen kun je verschil duidelijk horen.

Hoe zit het nu met de uitvallende highgain trap, is dat probleem nu al opgelost?
    Ja , dat is opgelost, los contact van de 470 k naar aarde.

Die 4k7 had ik er al ingebouwd. Er komt ook nog een effectloop in. Ik twijfel tussen de Marshall uit reissues, of eentje met buis. Ik vind de loop in mijn Slx zeer okay dus, misschien bouw ik die erin. Moet dan wel weer extra trafo inbouwen. En het is al een small chassis. Met die grote voedingstrafo wordt het wel japans om te zien, hehheh.
    Misschien nog die 47 k in de tonesloop.
    Pre amp voeding is wel lekkerhoog. 220 in de eerste buistrap.

De 50 watter heeft wel mijn voorkeur boven de 100 watt versie.
    Het zijn niet te veel noten,juist genoeg,juist genoeg

Senior Member

Standaard

Frans/etc.

Hij doelt op 'n Marshall-style-elko-configuratie;

de beker-elko's hebben 3 aansluitingen en bevatten 2 50u-secties die de min delen. De eerste vier staan als paaqrtjes in serie voor de eerste voedings-nodes en de rest parallel of enkel voor de voeding v/d rest.

50+50u is de meest gebruikte aanduiding voor die beker-elko's

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    Frans/etc.

de beker-elko's hebben 3 aansluitingen en bevatten 2 50u-secties die de min delen. De eerste vier staan als paaqrtjes in serie voor de eerste voedings-nodes en de rest parallel of enkel voor de voeding v/d rest.

50+50u is de meest gebruikte aanduiding voor die beker-elko's
    Precies, en je choke doet wat ie moet doen. Bedankt.

513 volt had wel gekund, maar zo is het toch beter, he
    Het zijn niet te veel noten,juist genoeg,juist genoeg

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.augustus Bekijk bericht
    Misschien nog die 47 k in de tonesloop.
    zou ik alleen doen in combinatie met de treble cap en presence circuit, hogere waarde holt het geluid uit (misschien ook lekker), in standaard tone stack vond ik de lagere waarde tonesloop fijner klinken.
    pokkel'n

Senior Member

Standaard

Frans/etc.
    Chris, bedankt voor je toelichting. Ik had al een vermoeden in die richting omdat 5050u domweg niet bestaat maar stelde mijn commentaar bewust op een uitdagende manier dat er een duidelijker omschrijving zou volgen wat dus is gelukt.

Blijft het feit dat de opzet vreemd is. 4 elko's gebruiken om er 1 te creeren is vragen om moeilijkheden. j.augustus heeft eigenlijk 100u/600V nodig en gebruikt daarvoor 4 elko's. Bij het parallel schakelen van 50u maak je 100u maar door zo 2 paartjes in serie te zetten halveer je de capaciteit weer naar 50u en dat is dus 50% te weinig capaciteit. Geen wonder dat het niet klinkt. Bovendien verdubbel je de zo nadelige eigeninductie van de elko nog eens een keer door er 2 in serie te nemen.

Pak gewoon 1 keer 100u/600V met daaraan parallel een 10N en je hebt een perfect afgesloten gezonde voeding welke theoretisch veel beter is dan dit pakket van vier.

Nu zijn jullie muzikanten soms gecharmeerd van slechte versterkers en moet het juist verrot klinken omdat dit een bepaalde sound geeft. Daar kan en wil ik als techneut niet tegen knokken want over smaak valt niet te twisten. Ieder zijn meug. Ik moet bij het commentaar vaak denken aan wijnproefers. Daar zie je ook de meest uiteenlopende meningen.

Moraal van dit verhaal: neem gewoon een elko van 100u/600V
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Chris, bedankt voor je toelichting. Ik had al een vermoeden in die richting omdat 5050u domweg niet bestaat maar stelde mijn commentaar bewust op een uitdagende manier dat er een duidelijker omschrijving zou volgen wat dus is gelukt.

Blijft het feit dat de opzet vreemd is. 4 elko's gebruiken om er 1 te creeren is vragen om moeilijkheden. j.augustus heeft eigenlijk 100u/600V nodig en gebruikt daarvoor 4 elko's. Bij het parallel schakelen van 50u maak je 100u maar door zo 2 paartjes in serie te zetten halveer je de capaciteit weer naar 50u en dat is dus 50% te weinig capaciteit. Geen wonder dat het niet klinkt. Bovendien verdubbel je de zo nadelige eigeninductie van de elko nog eens een keer door er 2 in serie te nemen.

Pak gewoon 1 keer 100u/600V met daaraan parallel een 10N en je hebt een perfect afgesloten gezonde voeding welke theoretisch veel beter is dan dit pakket van vier.

Nu zijn jullie muzikanten soms gecharmeerd van slechte versterkers en moet het juist verrot klinken omdat dit een bepaalde sound geeft. Daar kan en wil ik als techneut niet tegen knokken want over smaak valt niet te twisten. Ieder zijn meug. Ik moet bij het commentaar vaak denken aan wijnproefers. Daar zie je ook de meest uiteenlopende meningen.

Moraal van dit verhaal: neem gewoon een elko van 100u/600V
    Speel je zelf gitaar?

Ondanks mijn technische achtergrond ga ik voornamelijk op m'n oren en gevoel af (en vooral op die van m'n klanten). In de praktijk blijken veel dingen anders uit te werken dan op papier.

Wat betreft die elko's: meer dan wijnproeverij-gedoe
    Probeer gewoon eens wat verschillende configuarties en/of merken met in totaal dezelfde waardes uit, pak wat verschillende gitaren/etc. en "kijk" dan of je verschillen voelt of hoort.

Niet om onaardig te doen maar geluid kun je (imho!) niet bekijken. Gitaarversterkers zijn klankmakers die toevallig ook nog het signaal versterken en/dus niet te vergelijken met pa/hifi-amps die alleen maar moeten versterken zonder te kleuren.

Senior Member

Standaard

Speel je zelf gitaar?

Ondanks mijn technische achtergrond ga ik voornamelijk op m'n oren en gevoel af (en vooral op die van m'n klanten). In de praktijk blijken veel dingen anders uit te werken dan op papier.

Wat betreft die elko's: meer dan wijnproeverij-gedoe
    Probeer gewoon eens wat verschillende configuarties en/of merken met in totaal dezelfde waardes uit, pak wat verschillende gitaren/etc. en "kijk" dan of je verschillen voelt of hoort.

Niet om onaardig te doen maar geluid kun je (imho!) niet bekijken. Gitaarversterkers zijn klankmakers die toevallig ook nog het signaal versterken en/dus niet te vergelijken met pa/hifi-amps die alleen maar moeten versterken zonder te kleuren.

Chiris, Wat jij omschrijft is precies wat ik probeer te verwoorden. Ik speel wel eens gitaar maar dat is dan meer op kleuterniveau. Wel heb ik zijdelings met muzikanten te maken via mijn (muzikale) volgelingen. Dochter is zangeres/gitaar/piano en haar vriend een beroepsmatig uitstekend pianist. Ik word in die context regelmatig op mijn vingers getikt omdat ik als service techneut meer in HiFi termen denk. Maar zoals ik al in mijn eerdere post zij "ieder zijn meug" ik begrijp namelijk donders goed dat ieder zijn eigen klankkleur heeft en dat een techneut er slechts voor moet zorgen dat aan die wens voldaan wordt. Helaas beschik ik maar over een van de eigenschappen al zou ik wel anders willen als muziek liefhebber. Ik besteed gewoon meer aandacht aan de techniek dan aan gitaarspelen. Misschien in de toekomst begin ik daar nog eens aan.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken? Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Bij het plaatsen van elco's in serie kan je toch de helft vd normale spanningswaarde gebruiken?
    Ip.: ja.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Een lagere volrage rating betekent ook een goedkoper onderdeel, zelfs al is deze keer 2.
    Niet altijd.

Senior Member

Standaard

Zet dan wel een spanningsdeler in parallel. Anders loop je nog kans dat het misgaat.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten