Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 104 EersteEerste ... 917181920212969 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 1037

Standaard

Deel jij jezelf dan ook in 2en, met minimaal 100 meter afstand tussen je 2 helften?

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkFire Bekijk bericht
    Ik ben zelf geluidsman + gitarist, en ken het dus van beide kanten.

En ik kan je zeggen: zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten, die altijd hun gelijk willen hebben en elkaar daarom contstant in de weg zitten...

Tip: Hou deze 2 dan ook tussen de 100 en 200 meter bij elkaar uit de buurt tot 2 minuten voor het optreden, en het loopt perfect
    Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoelt, ik heb de ervaring dat geluidsmensen meestal het tegendeel zijn van azijnpisers.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarkFire Bekijk bericht
    [...] zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten [...]
    Jij spreekt voor jezelf neem ik aan ?

Senior Member

Standaard

Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
    Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
    Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
    Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoelt, ik heb de ervaring dat geluidsmensen meestal het tegendeel zijn van azijnpisers.
    Gaat er bij geluidsmensen azijn de snikkel IN?!?
    Dat lijkt me heel erg... ik zal voortaan vriendelijker tegen ze zijn.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
    Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
    Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
    Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.
    Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.

Als je weer eens in zo'n zaal bent en het geluid is kut pet peren en pruimen, dan moet je eens heel vriendelijk aan de FOH technicus vragen of je eens met zijn koptelefoon naar elk kanaal afzonderlijk mag luisteren met de solo knop en een goede gesloten koptelefoon. Ik vrees dat je je een ongeluk schrikt en voor het eerst hoort wat overspraak en een slechte off axis response van een microfoon kan betekenen.

Ik moest het geluid doen voor een rockband op een groot festival. Het zangeresje met het kleine stemmetje gaat met haar SM58 vlak voor de drummer staan, een drummer die tot de hardste ooit moet hebben behoord. En dan moet je eens naar die zangmicrofoon luisteren in solo, meer snare dan zang en ga dan de zang maar eens harder zien te krijgen.

Ik weet een toverwoord: samenwerking. (en dat begint met overleg vooraf)
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Thumbs up

Heel herkenbaar, onze bassist staat midden vooraan op t podium en zingt bijna niet , bijna dus hij heeft wel een mike nodig. Alleen onze geluidstechnicus draait steevast dit kanaal dicht puur omdat deze mike geluid van de PA oppikt waardoor het geluid de neiging heeft brei te worden. Het vreemde vindt ik dan echter, op onze in-ear mix hebben we daar geen last van.......... t zal wel aan mij liggen. Verder ben ik erg tevreden met onze eigen vaste technicus, het is belangrijk dat je blind kunt vertrouwen op je geluidsman, dat speelt een stuk relaxter dan dat je je elk moment afvraagt of het wel goed klinkt...
    Fender Stratocaster/PEAVEY Classic 30 Head/ Box of Doom/Boss GT10/Blackstar HT drive/Line6 Relay G90

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.
    Het is inderdaad het makkelijkst om de schuld op de geluidsman af te schuiven. Hij krijgt het geluid dat ik uit m'n amp wil hebben (en in de studio wel heb) namelijk niet de zaal in. MAAAAAR uiteraard is dat maar 1 kant van het verhaal. De geluidsman krijgt van ons een bepaalde sound, en meestal is die inderdaad al flink verneukt. Ik zit zelf in het biologisch (veld)onderzoek, en moet van veldsituaties ook zo mooi mogelijke data weten te construeren. Terwijl het vaak een puinhoop is.
    Ik ben niet genoeg op de hoogte van het kennen en kunnen van geluidsmensen. Bij de zaaltjes waar ik optreedt is 1 geluidsman die alles inmixt en over de PA gooit. In wat kleinere zaaltjes wordt gitaar niet eens uitversterkt. Dan kan een geluidsman er helemaal maar weinig mee (maar het lijkt me wel makkelijker als hij alleen de vocalen moet doen).

Een snare over een vocalenmic die harder gaat dan de zang lijkt me inderdaad nogal prut. Daar kan niemand iets mee...

Nogmaals, ik heb te weinig ervaring met geluidsmensen, zeker op grotere podia. Maar ik ben zeker van het overleggen. Want ik weet hoe ik m'n geluid wil horen :P.

EDIT: Ik denk dat het, zeker voor de samenwerking, fijn zou zijn als men elkaar begrijpt. Als gitarist en andere muzikanten een beetje verstand hebben van PA (niet teveel want dan worden ze bijdehand :P) maar als geluidsman ook de gitarist kan aanvoelen (voor een gitarist is het heel belangrijk dat hij z'n eigen sound heeft, en uiteraard dat hij zichzelf hoort). Naar mijn idee is er nog niet genoeg begrip tussen beide werelden.
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 2 februari 2009 om 12:52

Senior Member

Standaard

In principe heb ik niks tegen geluidsmannen, ik ga er vanuit dat ze gewoon hun best doen. En wat velen zeggen is waar, als het podiumgeluid bagger is, kan hij/zij alleen maar proberen het beste ervan te maken.

Toch hebben er afgelopen weekend 2 bij mij het dieptepunt weten te bereiken. Allereerst moesten we op het laatste moment onze eigen basversterker halen omdat daar alles ruk was. Die van de hoofdact mochten we niet gebruiken (kan ik nog wel inkomen moet ik zeggen) Soundcheck ging matig, de monitorman wist niet welk kanaal welke monitor was en welke mic voor welke amp stond. Wilde de ene gitarist meer van de ander horen werd vaak de verkeerde monitor verdraaid, of de verkeerde gitaar ging omhoog. Dat is al erg jammer...

Eerste nummer, geluid was voor mij wel ok (andere bandleden hadden het slechter begreep ik). Tegen het einde van het nummer begaf de microfoonkabel het. Toen ik keek was het ook een kabel die al eens opnieuw getaped was en dus al brak. Kan eigenlijk al niet...nummer afgerond, vooral muzikaal en de zanger wist de kabel zo te houden dat ie het grotendeels deed.

Wij maken een melding, want de geluidsmannen hadden het verdraaid niet eens door! Maar helaas, niemand schoot te hulp. Na een minuut of wat (een minuut lang elkaar half aankijken is op zo'n moment erg lang) moésten we zelf wel wat gaan ondernemen. Het staat erg slecht, maar er kwam werkelijk níemand helpen. Beetje rommelen, komt die monitorknul zeggen "Helaas, ik heb geen spare kabel liggen". What the f#ck moeten wij met die informatie maat?

Na wat muzikaal geimproviseer en geklooi eindelijk back on track. De laatste 4 nummers mochten we niet meer spelen 'in verband met het contract met de hoofdact'. Ze moesten en zouden om 11 uur beginnen. Graag had ik van tevoren gehoord wat onze speeltijd was, dus ik ging uit van een set van 45 minuutjes (kapotte kabeltijd niet inbegrepen) Grofweg onder de intro van onze afsluiter die we al eerder inzetten dan we zelf wilden (we hebben een vast afsluit-nummer die we tot dan toe nog altijd als laatste gespeeld hebben) werd ons geluid weggedraaid en de zaalmuziek gestart.

Over het algemeen heb ik alle respect voor geluidsmannen en zijn ze me tot nu toe (vrijwel) altijd zeer goed van dienst geweest, maar dit...

Als ik niet moest wachten tot mn buizentop afgekoeld was had ik nóg 20 minuten eerder weggeraced. Nog nooit zo snel na een optreden zat ik in een kroegje de avond lekker weg te drinken

Senior Member

Standaard

het was dus een teringzooi in de Haarhorst?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten