respect voor je reparatiekunsten!
Mooi om te zien dat zo'n oud instrument weer nieuw leven ingeblazen krijgt.
Chapeau!
respect voor je reparatiekunsten!
Mooi om te zien dat zo'n oud instrument weer nieuw leven ingeblazen krijgt.
Chapeau!
@ aaronstonebeat,
op de foto's leek het nogal mee te vallen aan de binnenkant van de gitaar.
Maar het is een triplex, dus buitenkant ok, binnenkant ok, maar de laag die daar tussen zit, houtdraad haaks op de twee buitenste, die was er eigenlijk erger aan toe, de verlijming van de lagen was losgekomen, rond het gat was ze echt in frut vaneen. vandaar dat ik zoveel hout heb weggehaald.
Ja ik heb al veel goeds gehoord over steff, dus het zit er toch meer en meer aan te komen, zeker met van die oude pickups, liever eerst iemand die er wat van kent aan laten prutsen, en mss kan hij mij wat aan leren :-)
wordt vervolgd.
s
Ok, weer een stapje verder in het restauratie proces:
Het dichtlijmen van het lelijke gat in de zijkant.
Eerst het idee uitgelegd met een tekeningetje.
Stap 1. Wegsnijden van al het gebroken en vervormde hout, zodat ik per laag een mooie uitsparing kreeg.
Stap 2. Terug inlijmen van stukjes mahonie ter grote van de uitsparingen.
eerst het buitenste met het middenste stuk, en daarna het grootste.
Stap 3. Eerst de binnenkant afwerken (licht schuren), daarna kunnen er misschien nog optioneel enkele kleine klosjes gelijmd worden over de rand, maar ik denk niet dat het nodig is.
Voordat de gitaar dicht gaat plak ik nog een klein restauratie stikkertje erin.
Altijd leuk voor een volgende generatie luthiers om te zien wie de vorige restauratie heeft gedaan.
Ik zit nu in het midden van stap 2, buitenste en binnenste patch zijn gelijmd, morgen verwijder ik de klemmen en schuur ik het langs binnen een beetje op, en dan komt de derde patch erop.
fotootjes:
Buitenkant:
binnenkant:
s
Voila, enkele foto's van de jackingang herstelling. Het was met zweet in de pollekes, maar ik vind ze zeer geslaagd. (de restauratie en de foto's)
De patch aan de buitenkant:
De middelste patch:
De patch aan de binnenkant:
s
holy shite, dat is netjes gedaan stijn! respect, Vakmanschap.
Wat een vakmanschap. Ziet er mooi uit. Leuk dat je zo'n oud instrument een tweede leven geeft.
Ik weet het nog niet, die patch is mooi ingevoegd, en een invulling op de juiste kleur brengen is mij eigenlijk nog nooit goed gelukt.
Daarnaast is kleuren niet genoeg, er zou ook nog een vernis over moeten.
Als het een perfect glanzende nitro was geweest had ik het met shellac kunnen politoeren, maar nu, met zo'n volledig gecraquelleerde vernis (en nog erger rond de invulling, daar zat zo'n lelijke patch) is het onmogelijk om dat te integreren.
Dus misschien laat ik het wel zo, een bomma ziet er ook niet meer puntgaaf uit
s
Favorieten/bladwijzers