geen chemicus maar ik heb beiden langdurig gebruikt, en nogmaals met mijn beperkte chemische kennis is het verschil vrij duidelijk; beiden lakken kunnen op thinner basis zijn en dat is dan ook de overeenkomst echter bij acryllak is het acryl het solid bestanddeel en bij cellulose is dat de cellulose. Acryl heeft een veel langere uithardings tijd (vingerdroog binnen 45 minuten, nageldroog (als in druk eens met je nagel in de lak) minimaal 24 uur, cellulose is binnen 5 minuten vingerdroog en binnen een uur nageldroog.) Acryl is hierdoor veel kwetsbaarder dan cellulose en acryl zou je voor het mooie eigenlijk een maand of 3 -4 moeten laten uitharden voordat je gaat polijsten, dan nog is de lak dan nog relatief zacht en zijn uiteindelijke maximale hardheid bereikt hij soms pas na een periode van 6 maanden tot een jaar .
Ik heb ook gehoord van mijn favoriete verfhandel dat Motip acryl de opvolger zou zijn van cellulose maar ik heb de goede man voorzichtig uit gelegd dat Jeroen van der Boom weliswaar de opvolger is Gerard Joling in de toppers maar dat het toch echt 2 verschillende zangers zijn(zonder een waarde oordeel te vellen natuurlijk)

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers