Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 55 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 544
    Senior Member

Standaard

Het idee was ook even bij me opgekomen, maar ik heb het uiteindelijk toch maar niet geprobeerd. Er is niet echt een richting waarin ik het balkje heen en weer zou kunnen bewegen zonder dat ik er weer een kromming in schuur die ik niet wil hebben. De curve die ik moet hebben, zit langs deze ene lijn, en net ernaast al niet meer. Of het zou met wel heeeeeele minuscule bewegingen moeten gebeuren, en dat zie ik mezelf niet doen. Dit schijnt toch echt de meest productieve manier te zijn.
    In het begin heb ik ook nog even geprobeerd of ik met carbonpapier de pijnpunten zou kunnen vinden, maar dat schoot ook al minder op dan ik had gehoopt. Je ziet wel waar je wat weg moet halen, maar dat zijn vooral de overduidelijke plekken, die je ook zonder dat carbonpapier wel had gezien. En tegen de tijd dat het wat nauwer begint te luisteren krijg je er vooral een boel blauwe vlekken van, wordt het er niet duidelijker op, en als je het plakband er weer afhaalt, vernaggel je ook nog eens het mooi geschuurde bovenblad (Had ik misschien ook wat vriendelijker plakband moeten nemen, maar ik had er toch al geen zin meer in...)
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

ok..ik zou het toch proberen. je hoeft niet meer dan een halve centimeter te bewegen, als je dit max 5 minuten doet met korrel 80 ben je klaar denk ik. Het zou echt niet zo lang moeten duren om een toonbalkje passend te maken, maar je bent duidelijk wel een perfectionist, dat is in ieder geval beter dan dat je te snel tevreden bent! Wordt wel een dure gitaar zo haha.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het idee was ook even bij me opgekomen, maar ik heb het uiteindelijk toch maar niet geprobeerd. Er is niet echt een richting waarin ik het balkje heen en weer zou kunnen bewegen zonder dat ik er weer een kromming in schuur die ik niet wil hebben. De curve die ik moet hebben, zit langs deze ene lijn, en net ernaast al niet meer. Of het zou met wel heeeeeele minuscule bewegingen moeten gebeuren, en dat zie ik mezelf niet doen. Dit schijnt toch echt de meest productieve manier te zijn.
    In het begin heb ik ook nog even geprobeerd of ik met carbonpapier de pijnpunten zou kunnen vinden, maar dat schoot ook al minder op dan ik had gehoopt. Je ziet wel waar je wat weg moet halen, maar dat zijn vooral de overduidelijke plekken, die je ook zonder dat carbonpapier wel had gezien. En tegen de tijd dat het wat nauwer begint te luisteren krijg je er vooral een boel blauwe vlekken van, wordt het er niet duidelijker op, en als je het plakband er weer afhaalt, vernaggel je ook nog eens het mooi geschuurde bovenblad (Had ik misschien ook wat vriendelijker plakband moeten nemen, maar ik had er toch al geen zin meer in...)
    Hey Wolm zou je volgende techniek niet kunnen proberen op die brace, Open deze page http://www.youtube.com/watch?v=s0pnK...e=channel_page FWD naar 9:22. De schuurpapier truck werkt goed bij hals verbindingen. heb geen ervaring met aarchtop x bracing en de schuurpapier truck maar misschien het proberen waard?
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Hey Wolm zou je volgende techniek niet kunnen proberen op die brace, Open deze page http://www.youtube.com/watch?v=s0pnK...e=channel_page FWD naar 9:22. De schuurpapier truck werkt goed bij hals verbindingen. heb geen ervaring met aarchtop x bracing en de schuurpapier truck maar misschien het proberen waard?
    leuk filmpje, schuurpapier truuk: weer iets geleerd, mss dat ik hiermee mijn neckjoints wat strakker krijg

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    leuk filmpje, schuurpapier truuk: weer iets geleerd, mss dat ik hiermee mijn neckjoints wat strakker krijg
    Tight as fuck krijg je ze ermee, eerst effe oefenen op oefenstuk! Kan ook fout gaan.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Joh, leuke truuk! Ik vraag me alleen af of hij net zo goed werkt over zo'n afstand, en met zo'n bocht er in.
    Ik denk dat ik deze eerste toch maar probeer af te maken zoals ik nu bezig ben (hij zit er zo dicht tegenaan dat ik nogal bang ben dat ik het met een nieuwe aanpak weer verklooi)
    Maar ik moet er toch nog eentje, dus misschien is het wel een idee om dan maar eens wat met schuurpapier te experimenteren. Tenzij ik meteen een doorslaggevend tegenargument te horen krijg zodra ik het voorstel...

Senior Member

Standaard

Nou, JacquesLeDick, ik kan je zeggen: het werkt als een trein!
    Ik had mezelf een termijn van anderhalf uur gesteld voordat ik de moed definitief zou opgeven, en besloot na een paar snippers met de beitel te hebben verwijderd om toch even te proberen hoe het zou werken met een stukje schuurpapier. Niet helemaal zoals in het filmpje, maar met een strookje overdwars, en dan (in de lengterichting) heen en weer halen. Na een uurtje kreeg ik mijn weerbarstige balkje niet meer strakker, en hebben we hem goed (genoeg) verklaard.
    En toen de tweede! Eerst maar eens in grote lijnen met de beitel, en daarna al vrij snel weer overgestapt op het schuurpapier. Af en toe nog even met het beiteltje controleren of hij (overdwars) niet bol werd, en aan het eind van de les was ook deze niet veel beter meer te krijgen:

Dus: hartelijk dank voor de tip, ook namens Richard! Die kende hem ook nog niet, maar ik geloof dat we allebei hebben besloten dat we hem er in houden... Het levert toch vrij gecontroleerd een kromming op die over de hele lengte mooi gelijkmatig past. Hij valt nog steeds niet helemaal naadloos op zijn plaats tenzij je hem een klein beetje aandrukt, maar er schijnen archtops gemaakt te worden waarbij de balkjes nog veel slechter passen. Waar je misschien nog op moet letten, is dat je met een geschuurd oppervlak mogelijk een iets minder goede lijmverbinding krijgt. Maar als je aan het eind de boel nog even langsloopt met beitel of schraapstaal, dan zal dat ook wel weer meevallen.

Aan het eind ook nog even uitgetekend hoe ze in elkaar moeten komen te zitten:

Maar het zou een beetje te ver gaan om er in die laatste vijf minuten ook direct de zaag in te zetten. Dat komt over een week!

Senior Member

Standaard

ik denk juist dat je een betere lijmverbinding krijgt, omdat er meer contactoppervlak is zo

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    ik denk juist dat je een betere lijmverbinding krijgt, omdat er meer contactoppervlak is zo
    Nee, ik heb het wel eens vaker gehoord. Weet niet hoe ernstig het allemaal is, maar je schijnt goed te moeten zorgen dat de twee te lijmen oppervlakken niet te stoffig zijn. Dat heb je met schuren wel, en met snijden/schaven niet.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nou, JacquesLeDick, ik kan je zeggen: het werkt als een trein!
    [/IMG]
    I knew it was gonna work!
    Het is zeer belangrijk dat er een goede verbinding zit tussen brace and top! Die gitaar gaat veel beter klinken nu.
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten