Nou, JacquesLeDick, ik kan je zeggen: het werkt als een trein!
Ik had mezelf een termijn van anderhalf uur gesteld voordat ik de moed definitief zou opgeven, en besloot na een paar snippers met de beitel te hebben verwijderd om toch even te proberen hoe het zou werken met een stukje schuurpapier. Niet helemaal zoals in het filmpje, maar met een strookje overdwars, en dan (in de lengterichting) heen en weer halen. Na een uurtje kreeg ik mijn weerbarstige balkje niet meer strakker, en hebben we hem goed (genoeg) verklaard.
En toen de tweede! Eerst maar eens in grote lijnen met de beitel, en daarna al vrij snel weer overgestapt op het schuurpapier. Af en toe nog even met het beiteltje controleren of hij (overdwars) niet bol werd, en aan het eind van de les was ook deze niet veel beter meer te krijgen:

Dus: hartelijk dank voor de tip, ook namens Richard! Die kende hem ook nog niet, maar ik geloof dat we allebei hebben besloten dat we hem er in houden... Het levert toch vrij gecontroleerd een kromming op die over de hele lengte mooi gelijkmatig past. Hij valt nog steeds niet helemaal naadloos op zijn plaats tenzij je hem een klein beetje aandrukt, maar er schijnen archtops gemaakt te worden waarbij de balkjes nog veel slechter passen. Waar je misschien nog op moet letten, is dat je met een geschuurd oppervlak mogelijk een iets minder goede lijmverbinding krijgt. Maar als je aan het eind de boel nog even langsloopt met beitel of schraapstaal, dan zal dat ook wel weer meevallen.

Aan het eind ook nog even uitgetekend hoe ze in elkaar moeten komen te zitten:

Maar het zou een beetje te ver gaan om er in die laatste vijf minuten ook direct de zaag in te zetten. Dat komt over een week!