Toen ik onlangs met de elektronica bezig was, heb ik de gelegenheid te baat genomen om wat te experimenteren met de aansluiting van de volumepot. Uiteindelijk heb ik 'm helemaal standaard aangesloten zoals in onderstaand schema:
Maar ik vroeg me al een hele tijd af wat er nu feitelijk gebeurt als je de volumepot dichtdraait. 2 Dingen:
- de weerstand tussen de hete leiding en de aarde wordt kleiner; op het moment dat die 0 wordt, is er sprake van 'kortsluiting' tussen heet en aarde en komt er geen signaal meer uit de gitaar
- het deel van de weerstand dat bij dichtdraaien van het volume niet meer tussen heet en aarde zit, komt in serie te staan met de pickup
Ik wilde wel eens weten hoe deze afzonderlijke effecten klinken. Dus heb ik eerst een volumepot aldus aangesloten:
Wat blijkt? De zaak functioneert een beetje als een gecombineerde volume- en toonregeling. Als de volumepot in deze opzet dicht staat, hoor je echter nog steeds gitaargeluid; zij het zachter en doffer. Bij deze test had ik een potmeter van 1 MOhm; ik vond het wel opmerkelijk dat een weerstand die meer dan 100 keer zo groot is als de impedantie van de pickup niet in staat is het volledige signaal te blokkeren als hij met de pickup in serie staat.
De 3de mogelijkheid die ik zag, was deze:
Dit is in feite een 'greasebucket'-schakeling (treblebleed) zonder condensator. Met deze schakeling is het wel mogelijk het volume op 0 te krijgen (vanwege de kortsluiting met de aarde) maar het verloop is veel trager, het volume blijft veel langer hoog.
Beide alternatieven bleken dus niet echt bruikbaar, en aan een echte treblebleed heb ik geen behoefte want de gitaar heeft zat hoog (ook met de 470K-pots die er uiteindelijk inziten); eigenlijk wel zo prettig dat bij het dichtdraaien van het volume ook het hoog een klein beetje wordt afgeknepen.
Wel een leuk 'weetje', iig voor mezelf.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers