De allereerste keer snaren op een gitaar vind ik altijd een opwindend en spannend moment. 'n Soort Uur der Waarheid.
So far, so good:
Ik ben begonnen met de buitenste 2 snaren. Het eerste dat me in het begin opviel, was dat de intonatie en actie al heel goed in de richting zaten, maar ook dat ze allebei een flinke buzz produceerden. Zowel gefret als open; en dat laatste bevreemde me een beetje want het kon niet aan een te lage actie of bolle hals liggen.
Maar ik had het kunnen weten, zowel de topkam als de kam op de brug waren nog veel te vlak zodat de grootste knikken in de snaren aan de 'buitenkant', de kant van de mechanieken cq. het tailpiece zaten; en die moeten juist aan de binnenkant zitten anders trillen de snaren op de (top-)kam.
Na wat vijlen en schuren ben ik nu zover als op de foto's te zien is en heb ik al een bespeelbaar instrument zonder buzz en met een mooi helder geluid.
De actie moet nog wat lager (zowel bij de brug als bij de topkam) en de intonatie kan nog beter, maar beide liggen binnen handbereik.
De gitaar ligt ook lekker in de hand, is in balans en ik heb geen last van de bovenrand van de body (waar de rechterarm tegen de kast komt; daar was ik aanvankelijk 'n beetje beducht voor). Ik denk dat dat laatste komt door de hoogte van de brug, als die lager was geweest, had ik die rand wel in m'n onderarm voelen snijden.
Favorieten/bladwijzers